Hierbij een paar shots van mijn Infinity Kappa Perfect projectje voor in mijn 306.
![[Afbeelding: 801_IMG_6815_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6815_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6816_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6816_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6817_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6817_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6823_2.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6823_2.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6826_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6826_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6828_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6828_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6831_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6831_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6835_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6835_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6836_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6836_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6815_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6815_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6816_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6816_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6817_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6817_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6823_2.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6823_2.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6826_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6826_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6828_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6828_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6831_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6831_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6835_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6835_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6836_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6836_1.jpg)
![[Afbeelding: 801_IMG_6822_1.jpg]](https://www.306-forum.nl/userpictures/801_IMG_6822_1.jpg)
Zelf berekend.
-3db op 19 hz Tuningsfrequentie op 20.96 hz Liters: 121,5 Basspoort diameter: 5,7 cm bij 39 cm (3 stuks) Berekend voor buiten de auto: ![]() Uiteindelijke response in de auto: ![]() Voor geïnteresseerden kan ik de WINISD file wel posten. Een kleine edit: Deze sub is naar mijn woonkamer gegaan. In de auto was deze gewoon te nadrukkelijk aanwezig ondanks het terugdraaien van het volume (door de car transfer magnitude gain). Daarom ga ik mijn wat oudere Infinity Reference 1230W in de auto zetten in een kleinere kast.
humm oké...
heb jij daar een prog voor dan om zo'n kist te berekennen??? heb ook wel belang bij zoiets ben er namelijk vaak zelf mee bezig, heb al een x aantal kisten ontworpen met veel hoofdpijn als gevolg (na al dat reken werk), heb btw en mn eigen nog geen sub (die jbl gto speakers hebben opzich wel een leuk geluidje)
Ik zal dan maar eens een manual plaatsen over het berekenen van een subkast a.d.h.v. WinISD en een paar belangrijke rekenregels.
Voor diegene die niet kunnen wachten, download WinISD hier: https://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro Belangrijk om te weten hoe een sub in een auto klinkt moet je de car transfer magnitude gain mee berekenen zogauw je een sub hebt gekozen icm het aantal liter en eventuele poort tuning (Begin AUB niet aan 4th order of 6th order bandpass woofers tenzij je exact de basket displacement van je woofer weet). Hieronder een mini manual om de car transfer magnitude gain te benaderen. In de zomer ga ik werken aan een manual hoe je dmv meting met een db meter in je auto exact de gain, offset en verloop kan berekenen. Denk er dus om dat dit een benadering is! Car Transfer Magnitude Gain Dit is in een ideaal geval +12 db / octaaf die je zakt vanaf 80 hz. Dat zou betekenen dat je bij 40 hz 12 db boost hebt, 20 hz 24 db boost hebt, 10 hz 36 db boost, enz. Uit metingen kun je dit het beste benaderen door met WinISD niet het aantal db op te blijven tellen gewoon de volgende filters toe te passen: 40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5 20 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5 10 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5 5 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5 Dit is niet hetzelfde als een static gain van 12 db voor onder de 40 hz zoals sommige nu zullen denken. Voor een cabrio is het handig om: 40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2 20 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3 10 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3 5 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,2 te nemen. |