het berekenen van een subkast a.d.h.v. WinISD en een paar belangrijke rekenregels.
Voor diegene die niet kunnen wachten, download WinISD hier: https://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
Belangrijk om te weten hoe een sub in een auto klinkt moet je de car transfer magnitude gain mee berekenen zogauw je een sub hebt gekozen icm het aantal liter en eventuele poort tuning (Begin AUB niet aan 4th order of 6th order bandpass woofers tenzij je exact de basket displacement van je woofer weet).
Hieronder een mini manual om de car transfer magnitude gain te benaderen. In de zomer ga ik werken aan een manual hoe je dmv meting met een db meter in je auto exact de gain, offset en verloop kan berekenen. Denk er dus om dat dit een benadering is!
Car Transfer Magnitude Gain
Dit is in een ideaal geval +12 db / octaaf die je zakt vanaf 80 hz.
Dat zou betekenen dat je bij
40 hz 12 db boost hebt,
20 hz 24 db boost hebt,
10 hz 36 db boost, enz.
Uit metingen kun je dit het beste benaderen door met WinISD niet het aantal db op te blijven tellen gewoon de volgende filters toe te passen:
40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
20 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
10 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
5 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
Dit is niet hetzelfde als een static gain van 12 db voor onder de 40 hz zoals sommige nu zullen denken.
Voor een cabrio is het handig om:
40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2
20 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
10 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
5 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,2
te nemen.
Met dank aan Gobla
Voor diegene die niet kunnen wachten, download WinISD hier: https://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro
Belangrijk om te weten hoe een sub in een auto klinkt moet je de car transfer magnitude gain mee berekenen zogauw je een sub hebt gekozen icm het aantal liter en eventuele poort tuning (Begin AUB niet aan 4th order of 6th order bandpass woofers tenzij je exact de basket displacement van je woofer weet).
Hieronder een mini manual om de car transfer magnitude gain te benaderen. In de zomer ga ik werken aan een manual hoe je dmv meting met een db meter in je auto exact de gain, offset en verloop kan berekenen. Denk er dus om dat dit een benadering is!
Car Transfer Magnitude Gain
Dit is in een ideaal geval +12 db / octaaf die je zakt vanaf 80 hz.
Dat zou betekenen dat je bij
40 hz 12 db boost hebt,
20 hz 24 db boost hebt,
10 hz 36 db boost, enz.
Uit metingen kun je dit het beste benaderen door met WinISD niet het aantal db op te blijven tellen gewoon de volgende filters toe te passen:
40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
20 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
10 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
5 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2,5
Dit is niet hetzelfde als een static gain van 12 db voor onder de 40 hz zoals sommige nu zullen denken.
Voor een cabrio is het handig om:
40 hz 12 db boost met Q tussen de 1,5 en 2
20 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
10 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,3
5 hz 6 db boost met Q tussen de 1,8 en 2,2
te nemen.
Met dank aan Gobla