Geachte heren/dames,
Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit 1997.
Motorcode: TU3JP KFX
Deze auto stond bij een garagehouder en aangzien de prijs mij aanstond kon ik hem niet laten staan.
Hij stond te koop met koppakking probleem maar ach dacht ik dat mag geen probleem zijn.
Auto opgehaald ong. 17km gereden. Thuis aangekomen, melk in het carter en gigantisch druk in het koelsysteem.
Vol goede moed begonnen met lossleutelen van diverse onderdelen om de cilinderkop te kunnen demonteren.
Na niet al te veel moeite de cilinderkop voor me op de werkbank te hebben liggen ben ik begonnen met materiaal "lezen".
Eerst eens de koppakking bekeken en het viel op dat deze nog niet heel erg oud was. Wel was er te zien dat de compressiegassen door de pakking naar het koelsysteem gebrand waren (cilinderbus 4)
Daarna de cilinderkop, deze was zo te zien niet heel erg lang geleden gevlakt. (raar dacht ik)
Motorblok pakkingsvlak gereinigd en hoogte van de bussen gemeten deze lagen netjes 0,05mm boven het pakkingsvlak. Wel een lichte brandplek in de cilinderbus van cilinder 4 maar niet noemenswaardig. Zuiger 4 wit van kleur maar dat kan ook niet anders...
Nu is eigenlijk de vraag:
Hoe zou het kunnen dat de koppakking er binnen aanzienlijke tijd 2x achter elkaar uit ligt...
en wat zijn de tips: Alles reinigen en weer monteren of ook nog even drijfstang 4 losnemen lager controlen en evt o-ring bussen vervangen??
Alsvast hartelijk bedankt
Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit 1997.
Motorcode: TU3JP KFX
Deze auto stond bij een garagehouder en aangzien de prijs mij aanstond kon ik hem niet laten staan.
Hij stond te koop met koppakking probleem maar ach dacht ik dat mag geen probleem zijn.
Auto opgehaald ong. 17km gereden. Thuis aangekomen, melk in het carter en gigantisch druk in het koelsysteem.
Vol goede moed begonnen met lossleutelen van diverse onderdelen om de cilinderkop te kunnen demonteren.
Na niet al te veel moeite de cilinderkop voor me op de werkbank te hebben liggen ben ik begonnen met materiaal "lezen".
Eerst eens de koppakking bekeken en het viel op dat deze nog niet heel erg oud was. Wel was er te zien dat de compressiegassen door de pakking naar het koelsysteem gebrand waren (cilinderbus 4)
Daarna de cilinderkop, deze was zo te zien niet heel erg lang geleden gevlakt. (raar dacht ik)
Motorblok pakkingsvlak gereinigd en hoogte van de bussen gemeten deze lagen netjes 0,05mm boven het pakkingsvlak. Wel een lichte brandplek in de cilinderbus van cilinder 4 maar niet noemenswaardig. Zuiger 4 wit van kleur maar dat kan ook niet anders...
Nu is eigenlijk de vraag:
Hoe zou het kunnen dat de koppakking er binnen aanzienlijke tijd 2x achter elkaar uit ligt...
en wat zijn de tips: Alles reinigen en weer monteren of ook nog even drijfstang 4 losnemen lager controlen en evt o-ring bussen vervangen??
Alsvast hartelijk bedankt