Twee jaar geleden een as revisie laten uitvoeren van mijn break en meteen de hoogte verstelling naar maximale hoogte laten zetten.
Dat leek me handig, want ik vond de achterkant vrij snel inzakken met passagiers op de achterbank en een beetje bagage.
Het viel me toen al gelijk op dat de achterkant hierdoor wat meer 'stuiterig' gedrag vertoont. Bij iets te hard over een drempel, lijkt het alsof de achterwielen van de grond komen, doordat de opgaande beweging teveel wordt gedempt. Mijn redenatie was, dat dit komt omdat de achterkant op maximale hoogte staat en hierdoor de uitverende beweging wordt beperkt. Klopt deze redenatie?
De laatste tijd is dit echter erger geworden. Het lijkt alsof het evenwicht in het veersysteem verstoort is. Het veert niet soepel meer en het is alsof niet alleen de torsiestaaf en schopdempers de klappen opvangen maar soms ook de auto zelf. Passagiers geven aan misselijk te worden als ze bij me achterin zitten :))
het is alleen achter, voor is er niks aan de hand. Schopdempers zijn zwarte Monroe's en nog niet zo oud, ophangrubbers achter zijn heel. Achteras is niets mee aan de hand(geen speling op draagarmen).
Ik kan me voorstellen dat die grote vierkante ophangrubbers zijn verouderd en daardoor hun eigenschappen zijn verloren na 17 jaar. Maar aan de kant lijkt het me ook niet logisch dat een paar rubbers zoveel invloed kan hebben op het comfort achterin. Alle ideeën zijn welkom.
Dat leek me handig, want ik vond de achterkant vrij snel inzakken met passagiers op de achterbank en een beetje bagage.
Het viel me toen al gelijk op dat de achterkant hierdoor wat meer 'stuiterig' gedrag vertoont. Bij iets te hard over een drempel, lijkt het alsof de achterwielen van de grond komen, doordat de opgaande beweging teveel wordt gedempt. Mijn redenatie was, dat dit komt omdat de achterkant op maximale hoogte staat en hierdoor de uitverende beweging wordt beperkt. Klopt deze redenatie?
De laatste tijd is dit echter erger geworden. Het lijkt alsof het evenwicht in het veersysteem verstoort is. Het veert niet soepel meer en het is alsof niet alleen de torsiestaaf en schopdempers de klappen opvangen maar soms ook de auto zelf. Passagiers geven aan misselijk te worden als ze bij me achterin zitten :))
het is alleen achter, voor is er niks aan de hand. Schopdempers zijn zwarte Monroe's en nog niet zo oud, ophangrubbers achter zijn heel. Achteras is niets mee aan de hand(geen speling op draagarmen).
Ik kan me voorstellen dat die grote vierkante ophangrubbers zijn verouderd en daardoor hun eigenschappen zijn verloren na 17 jaar. Maar aan de kant lijkt het me ook niet logisch dat een paar rubbers zoveel invloed kan hebben op het comfort achterin. Alle ideeën zijn welkom.