Ik hanteer vaak gewoon de oude positie van de moer na het los halen van de remmen als er geen speling op de trommel zat voor die tijd (advies die ik kreeg van de garage). Het tapeind van de as rekt niet ;).
'94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex '97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P. '03 307 2.0 16V XS break - ex '99 306 2.0 16V XR sedan - daily '97 306 2.0 16V gti-6- R.I.P. '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease
Hicoly schreef:150nm dat is nogal! (Bijna evenveel als het totale koppel van sommige 306en)
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 10_0_2 like Mac OS X) AppleWebKit/602.1.50 (KHTML, like Gecko) Version/10.0 Mobile/14A456 Safari/602.1
Een aanhaalmoment is statisch , kan je toch niet vergelijken met een motor.....
De naafmoer heeft de neiging los te lopen, en loopt ie los dan heb je ofwel lagerschade (voor) of wel moet je op 3 wielen verder (achter) en dat is dus vrij belangrijk.
Ik (80 kg) zet een stuk steigerpijp van plm. 1 meter op de sleutel en ga erop staan en dan gaat ie los of gaat flink vast.
Een oude Ratel met dop 32 en een 2 kg hamer doen ook wonderen.
Als je ze te vast hebt gedraait loopt het lager vast, zit hij te slap dan heb je speling.
Als hij goed zit heb je iets weerstand maar niet veel tijdens het draaien van de trommel.
Als die moeren los lopen doe je toch echt iets verkeerd, het is niet voor niks dat je een deuk in die moer moet slaan in de holte van het tapeind.
En de aandrijfas moeren worden ook geborgd dmv een kroonplaat met splitpen dus kunnen ook onmogelijk loslopen.
'94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex '97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P. '03 307 2.0 16V XS break - ex '99 306 2.0 16V XR sedan - daily '97 306 2.0 16V gti-6- R.I.P. '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease
TvH schreef:Als die moeren los lopen doe je toch echt iets verkeerd, het is niet voor niks dat je een deuk in die moer moet slaan in de holte van het tapeind. En de aandrijfas moeren worden ook geborgd dmv een kroonplaat met splitpen dus kunnen ook onmogelijk loslopen.
Het aanhaalmoment is toch een belangrijk puntje bij de naven, je zal ze de kost geven van die koekwousen die rotte of zelfs zonder borgplaatjes de boel in elkaar zetten:) Bij mijn fhase 1 kreeg ik de aandrijfassen zo los maar bij de Roland Garros trok ik de masive staaf van de doppendoos krom, de buren van de racestal hadden een krachtsleutel liggen van 2,5 meter :) waarna de moeren eindelijk met een knal loskwam. Ik schat het aanhaal moment +/- 300Nm:(
1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
2e auto Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 Executive 2015 kleur: titanium grey.
Heel herkenbaar ja. Mijn slagmoersleutel 350Nm kreeg de 306 wielnaafmoeren voor ook niet los. Zaten ook al 25 jaar vast.
Met een speciaal ervoor gekochte dubbelwandige pijp van iets langer dan een meter was het geen probleem.
Als je maar de ruimte hebt om een arm te maken lukt het wel.
Zo wat het erg lastig om in mijn camper de bouten aan te trekken na vervanging koppakking. Totaal geen ruimte om een hoek te maken of een arm te maken.
Hoekverdraaiing moet ik zelfs in tweeën doen.
Miere*euker dat ik ben, vond dat maar niks zo. Beestje heeft inmiddels weer 15000km gereden. Zal dus toch wel goed gegaan zijn.