[FONT=&]Goedenavond,[/FONT]
[FONT=&]Ik zit met een probleempje. Afgelopen dinsdag viel op de snelweg de auto uit binnen een seconde nadat alle lampjes begonnen te branden. Hij wilde niet meer starten. Bij toeval reed er een sleepwagen van de ANWB langs. Zij hebben me weggesleept en een monteur gestuurd.[/FONT]
[FONT=&]Na wat checken en luisteren zei hij dat alles goed klonk maar dat het leek alsof de motor geen benzine meer kreeg. Hij heeft de benzineslang losgekoppeld en bij het starten kwam er inderdaad geen druppel benzine uit.[/FONT]
[FONT=&]De brandstofpomp kreeg geen spanning meer. Na wat dingen checken om het zeker te weten zei de monteur dat het hoofdrelais kapot was. Hij heeft via de zekeringkast de spanning omgeleid en toen startte de auto natuurlijk wel.[/FONT]
[FONT=&]Ik heb een nieuw hoofdrelais gehaald, zoals de monteur dat noemde, maar volgens mij heet het brandstofpomp-relais. Die heb ik er opgezet en het probleem was weer verholpen. Je hoorde de pomp draaien en ook starten doet ie weer. Probleem weer opgelost, dacht ik.[/FONT]
[FONT=&]Zie ik ineens het oranje motormanagement lampje gaan branden, en die gaat ook niet meer uit. Ook had ik het idee dat de auto nogal begon te schudden.[/FONT]
[FONT=&]Dit lampje heeft hiervoor nog nooit gebrand. Wat kan dit nou zijn? Lees overal dat het iets met de injectie of emissie te maken moet hebben als dat lampje gaat branden. [/FONT]
[FONT=&]Het enige dat dus gebeurd is is het loskoppelen en weer aankoppelen van de benzineslang en het vervangen van de hoofdrelais/brandstofpomp relais. Hiermee kan toch niet zoveel mis gaan?
[/FONT]Vanavond heb ik hem even stationair laten lopen. stabiel 1500 toeren. Lampje blijft dan uit, maar zodra ik wat gas geef gaat na een seconde of 20 het lampje branden, gaat hij 900 toeren lopen en begint de auto wat te schudden. Ook ga je dan een stinkende benzinelucht ruiken als je je raam open hebt.
Ik zoek me nu al dagen wezenloos op internet maar ik kan hier helemaal niets over vinden en wie ik het ook vraag, niemand heeft enig idee.
Nogmaals, met het aan en afsluiten van de benzineslang en daarna het vervangen van de brandstofpomprelais kan toch niet zoveel mis gaan?
Zou het, door de stank, kunnen dat het mengsel te rijk staat?
Ook is het misschien handig te vermelden dat ik 2 weken geleden de olie heb bijgevuld, maar omdat ik daarna een koplamp heb vervangen heb ik na het vervangen van die lamp de motorkaap dichtgegooid. Na een rit van 12 kilomter kwam er rook onder de motorkap vandaan en na openen bleek de trechter nog in de olietank te zitten en de dop er naast te liggen. Alles zat onder de olie. Zo dom. Ik heb alles zoveel mogelijk weggehaald met keukenpapier maar je komt niet overal bij en zomaar een paar emmers water over alles heen gooien leek me geen goed plan. Kan dit eventueel schade gemaakt hebben? Misschien sensors onder de olie waardoor er verkeerde waardes aan de ecu gegeven worden?
[FONT=&]Groetjes
[/FONT][FONT="]Peugeot 306 Break[/FONT]
[FONT="]bouwjaar: 2000[/FONT]
[FONT="]brandstof: benzine[/FONT]
[FONT="]motorcode: LFY[/FONT]
[FONT="]transmissie: Hand[/FONT]
[FONT="]cilinderinhoud: 1800cm[/FONT][FONT="]3[/FONT]
[FONT="]vermogen: 81kw[/FONT]
[FONT=&]Ik zit met een probleempje. Afgelopen dinsdag viel op de snelweg de auto uit binnen een seconde nadat alle lampjes begonnen te branden. Hij wilde niet meer starten. Bij toeval reed er een sleepwagen van de ANWB langs. Zij hebben me weggesleept en een monteur gestuurd.[/FONT]
[FONT=&]Na wat checken en luisteren zei hij dat alles goed klonk maar dat het leek alsof de motor geen benzine meer kreeg. Hij heeft de benzineslang losgekoppeld en bij het starten kwam er inderdaad geen druppel benzine uit.[/FONT]
[FONT=&]De brandstofpomp kreeg geen spanning meer. Na wat dingen checken om het zeker te weten zei de monteur dat het hoofdrelais kapot was. Hij heeft via de zekeringkast de spanning omgeleid en toen startte de auto natuurlijk wel.[/FONT]
[FONT=&]Ik heb een nieuw hoofdrelais gehaald, zoals de monteur dat noemde, maar volgens mij heet het brandstofpomp-relais. Die heb ik er opgezet en het probleem was weer verholpen. Je hoorde de pomp draaien en ook starten doet ie weer. Probleem weer opgelost, dacht ik.[/FONT]
[FONT=&]Zie ik ineens het oranje motormanagement lampje gaan branden, en die gaat ook niet meer uit. Ook had ik het idee dat de auto nogal begon te schudden.[/FONT]
[FONT=&]Dit lampje heeft hiervoor nog nooit gebrand. Wat kan dit nou zijn? Lees overal dat het iets met de injectie of emissie te maken moet hebben als dat lampje gaat branden. [/FONT]
[FONT=&]Het enige dat dus gebeurd is is het loskoppelen en weer aankoppelen van de benzineslang en het vervangen van de hoofdrelais/brandstofpomp relais. Hiermee kan toch niet zoveel mis gaan?
[/FONT]Vanavond heb ik hem even stationair laten lopen. stabiel 1500 toeren. Lampje blijft dan uit, maar zodra ik wat gas geef gaat na een seconde of 20 het lampje branden, gaat hij 900 toeren lopen en begint de auto wat te schudden. Ook ga je dan een stinkende benzinelucht ruiken als je je raam open hebt.
Ik zoek me nu al dagen wezenloos op internet maar ik kan hier helemaal niets over vinden en wie ik het ook vraag, niemand heeft enig idee.
Nogmaals, met het aan en afsluiten van de benzineslang en daarna het vervangen van de brandstofpomprelais kan toch niet zoveel mis gaan?
Zou het, door de stank, kunnen dat het mengsel te rijk staat?
Ook is het misschien handig te vermelden dat ik 2 weken geleden de olie heb bijgevuld, maar omdat ik daarna een koplamp heb vervangen heb ik na het vervangen van die lamp de motorkaap dichtgegooid. Na een rit van 12 kilomter kwam er rook onder de motorkap vandaan en na openen bleek de trechter nog in de olietank te zitten en de dop er naast te liggen. Alles zat onder de olie. Zo dom. Ik heb alles zoveel mogelijk weggehaald met keukenpapier maar je komt niet overal bij en zomaar een paar emmers water over alles heen gooien leek me geen goed plan. Kan dit eventueel schade gemaakt hebben? Misschien sensors onder de olie waardoor er verkeerde waardes aan de ecu gegeven worden?
[FONT=&]Groetjes
[/FONT][FONT="]Peugeot 306 Break[/FONT]
[FONT="]bouwjaar: 2000[/FONT]
[FONT="]brandstof: benzine[/FONT]
[FONT="]motorcode: LFY[/FONT]
[FONT="]transmissie: Hand[/FONT]
[FONT="]cilinderinhoud: 1800cm[/FONT][FONT="]3[/FONT]
[FONT="]vermogen: 81kw[/FONT]