Hallo allemaal,
Ik zit met een raar iets wat ik probeer op te lossen of te vinden.
Het gaat om een 1.6 8v. blok heeft ca 220.xxx gelopen maar is in uitstekende technische goed onderhouden staat.
Laatste 5 jaar altijd regelmatig onderhoud en eigenlijk geen problemen geweest.
Recent echter hoor ik een vrij apart geluid wat klinkt als een soort ratel, dit geluid valt eigenlijk pas echt op op het moment dat je het gas loslaat.
Dus als je naar 1500rpm gaat en dan loslaat hoor je een soort prrghchthhtt ..
Naar mijn idee lijkt het bij de inlaat vandaan te komen, achter de gasklep... Maar kan het niet duidelijk vinden.
Wat het sowieso niet is:
Distributie riem/rol.
Multiriem/rol
Dynamo/stuur/ac pomp.
Kleppen.
Injectoren.
Heb recent de gehele distributie en multi riemen en rollen vernieuwd, het geluid was daarvoor al aanwezig maar de riem moest sowieso gedaan worden.
De motor ook laten draaien zonder dynamo/sbk/ac pomp en het blijft aanwezig.
Kleppen gesteld, waren allemaal nog vrij netjes.
Stappenmotor is het ook niet.
Misschien is dit een probleem wat bij meer mensen bekend is? iets in het inlaat traject wat los raakt en erbinnen in ratelt en rammelt?
Want heb ook niet het idee dat het van de motor zelf komt, motor verbruikt geen olie, 0,0 bijgevuld sinds de laatste 6 duizend km.
Motor loopt goed, sterk en slaat niet over.
Met de olie dop eraf geluisterd en lijkt het ook echt niet van het blok te komen...
Geluid is onafhankelijk van koppeling, komt ook zeker niet van de bak of vliegwiel/prise lager.
Ik heb echt geen idee waar ik het verder nog moet zoeken...
Dus ik hoop dat iemand hier al wel eens zoiets meegemaakt heeft en wellicht een tip heeft....
Ik zit met een raar iets wat ik probeer op te lossen of te vinden.
Het gaat om een 1.6 8v. blok heeft ca 220.xxx gelopen maar is in uitstekende technische goed onderhouden staat.
Laatste 5 jaar altijd regelmatig onderhoud en eigenlijk geen problemen geweest.
Recent echter hoor ik een vrij apart geluid wat klinkt als een soort ratel, dit geluid valt eigenlijk pas echt op op het moment dat je het gas loslaat.
Dus als je naar 1500rpm gaat en dan loslaat hoor je een soort prrghchthhtt ..
Naar mijn idee lijkt het bij de inlaat vandaan te komen, achter de gasklep... Maar kan het niet duidelijk vinden.
Wat het sowieso niet is:
Distributie riem/rol.
Multiriem/rol
Dynamo/stuur/ac pomp.
Kleppen.
Injectoren.
Heb recent de gehele distributie en multi riemen en rollen vernieuwd, het geluid was daarvoor al aanwezig maar de riem moest sowieso gedaan worden.
De motor ook laten draaien zonder dynamo/sbk/ac pomp en het blijft aanwezig.
Kleppen gesteld, waren allemaal nog vrij netjes.
Stappenmotor is het ook niet.
Misschien is dit een probleem wat bij meer mensen bekend is? iets in het inlaat traject wat los raakt en erbinnen in ratelt en rammelt?
Want heb ook niet het idee dat het van de motor zelf komt, motor verbruikt geen olie, 0,0 bijgevuld sinds de laatste 6 duizend km.
Motor loopt goed, sterk en slaat niet over.
Met de olie dop eraf geluisterd en lijkt het ook echt niet van het blok te komen...
Geluid is onafhankelijk van koppeling, komt ook zeker niet van de bak of vliegwiel/prise lager.
Ik heb echt geen idee waar ik het verder nog moet zoeken...
Dus ik hoop dat iemand hier al wel eens zoiets meegemaakt heeft en wellicht een tip heeft....