Dag allemaal,
Ik lees het forum al jaren en zit nu zelf met een vervelend dilemma.
Ik heb sinds 2012 een Peugeot 306 cabriolet met dankzij Han een goed werkende elektrische kap en heldere achterruit, 2.0 16V automaat, zwart leren interieur, bouwjaar 2000, kilometerstand van 180000. Fijne auto, jarenlang als daily drive gebruikt maar sinds december niet meer. Altijd netjes onderhoudsbeurten gehad, motorisch perfect.
Afgelopen zaterdag even een stukje toeren op een 60 km weggetje, toen de auto ineens flink inhield. Gas losgelaten en de motor klonk erg vreemd. Stationair nog maar rond de 800 toeren en veel geschud, slaat bijna af. Conclusie: hij loopt niet meer op 4 cylinders.
Ik was niet ver van huis dus ik reed rustig door toen ineens een hoop herrie ontstond. De uitlaat kapot of zoiets.
ANWB laten komen, die heeft de auto met stationair lopende motor afgesleept naar onze vaste garage.
Die heeft er vervolgens naar gekeken: de katalysator van is voor tot achter in de lengte gescheurd en ook lek bij de flens naar de motor.
Wat sowieso al moest gebeuren: grote beurt (inclusief vervangen koelvloeistof en remvloeistof), nieuwe distributieriem (+ waterpomp e.d.) + nieuwe multiriem en rollen. Da's al flink prijzig (1300 euro?), maar goed, eigenlijk wel gewoon regulier onderhoud. APK is net geweest, die is weer geldig tot eind april 2018.
Al met al ligt er nu een offerte van 1700 euro, en daar kan ook nog meer bij komen als bijvoorbeeld de bobine vervangen moet worden.
Ik vind het erg veel geld voor een auto van 17 jaar oud, maar ja, tis wel een heel fijn autotootje en het cabrioseizoen is nu ook net weer begonnen. Voelt vrij lullig om zo afscheid van hem te nemen. De monteur vond het in elk geval duidelijk niet meer de moeite om te repareren ("er kan bij zo'n oude auto zo weer van alles stuk gaan, tis wel erg veel geld he").
Wat te doen... ik weet het even niet :(.
Ik lees het forum al jaren en zit nu zelf met een vervelend dilemma.
Ik heb sinds 2012 een Peugeot 306 cabriolet met dankzij Han een goed werkende elektrische kap en heldere achterruit, 2.0 16V automaat, zwart leren interieur, bouwjaar 2000, kilometerstand van 180000. Fijne auto, jarenlang als daily drive gebruikt maar sinds december niet meer. Altijd netjes onderhoudsbeurten gehad, motorisch perfect.
Afgelopen zaterdag even een stukje toeren op een 60 km weggetje, toen de auto ineens flink inhield. Gas losgelaten en de motor klonk erg vreemd. Stationair nog maar rond de 800 toeren en veel geschud, slaat bijna af. Conclusie: hij loopt niet meer op 4 cylinders.
Ik was niet ver van huis dus ik reed rustig door toen ineens een hoop herrie ontstond. De uitlaat kapot of zoiets.
ANWB laten komen, die heeft de auto met stationair lopende motor afgesleept naar onze vaste garage.
Die heeft er vervolgens naar gekeken: de katalysator van is voor tot achter in de lengte gescheurd en ook lek bij de flens naar de motor.
Wat sowieso al moest gebeuren: grote beurt (inclusief vervangen koelvloeistof en remvloeistof), nieuwe distributieriem (+ waterpomp e.d.) + nieuwe multiriem en rollen. Da's al flink prijzig (1300 euro?), maar goed, eigenlijk wel gewoon regulier onderhoud. APK is net geweest, die is weer geldig tot eind april 2018.
Al met al ligt er nu een offerte van 1700 euro, en daar kan ook nog meer bij komen als bijvoorbeeld de bobine vervangen moet worden.
Ik vind het erg veel geld voor een auto van 17 jaar oud, maar ja, tis wel een heel fijn autotootje en het cabrioseizoen is nu ook net weer begonnen. Voelt vrij lullig om zo afscheid van hem te nemen. De monteur vond het in elk geval duidelijk niet meer de moeite om te repareren ("er kan bij zo'n oude auto zo weer van alles stuk gaan, tis wel erg veel geld he").
Wat te doen... ik weet het even niet :(.