Hee iedereen,
Sinds de aankoop van mijn 306 cabrio gaat het elektrische bijrijders raam al iets of wat langzamer omhoog dan de andere ramen. Alleen begon het raam een week of 2 geleden van de een op de andere dag onwijs te kraken en piepen bij het omhoog gaan, bovendien ging het met beduidend meer moeite omhoog dan voorheen. Het raam gaat zonder problemen omlaag.
Vandaag deurpaneel eraf gehaald en de rubbers waar het raam in verdwijnt er ook af gehaald (verhielp het kraken niet), vervolgens de bovenste wieltjes, de kabels en de geleiderails gesmeerd (verhielp het kraken ook niet), echter voelde ik daarna pas dat onderaan de geleiderails de staalkabels ook over/door een soort mechanisme lopen (niet te zien, kun je alleen maar voelen) hier heb ik vervolgens ook een hoop vet op gespoten, en dit lijkt het kraken opgelost te hebben.
Echter gaat het raam nu zonder kraken omhoog, maar gaat het langzamer dan ooit. Bovendien merkte ik tijdens het testen dat het metalen gedeelte van de motor in de deur gloeiend heet werd, nog net aan te raken. De motor aan de bestuurderskant bleef gewoon koel, hoe vaak ik dat raam ook open en dicht deed.
Nu vroeg ik me af of het motortje simpelweg versleten is, of dat er niks mis is met de motor, maar dat hij warm wordt omdat er een probleem is met de kabels/wieltjes/geleiderails etc. en dit de motor overbelast?
Bovendien; zou ik de motor van de bestuurderskant (zeg maar alleen het metalen gedeelte) tijdelijk op de bijrijderskant kunnen monteren om te testen, of bestaat er dan de kans dat ik deze motor ook meteen overbelast?
Een foto van het onderdeel van de motor wat ik precies bedoel:
En een filmpje van het gekraak alvorens ik het mechanisme ging smeren:
[video=vimeo;218280569]https://vimeo.com/218280569[/video]
Sinds de aankoop van mijn 306 cabrio gaat het elektrische bijrijders raam al iets of wat langzamer omhoog dan de andere ramen. Alleen begon het raam een week of 2 geleden van de een op de andere dag onwijs te kraken en piepen bij het omhoog gaan, bovendien ging het met beduidend meer moeite omhoog dan voorheen. Het raam gaat zonder problemen omlaag.
Vandaag deurpaneel eraf gehaald en de rubbers waar het raam in verdwijnt er ook af gehaald (verhielp het kraken niet), vervolgens de bovenste wieltjes, de kabels en de geleiderails gesmeerd (verhielp het kraken ook niet), echter voelde ik daarna pas dat onderaan de geleiderails de staalkabels ook over/door een soort mechanisme lopen (niet te zien, kun je alleen maar voelen) hier heb ik vervolgens ook een hoop vet op gespoten, en dit lijkt het kraken opgelost te hebben.
Echter gaat het raam nu zonder kraken omhoog, maar gaat het langzamer dan ooit. Bovendien merkte ik tijdens het testen dat het metalen gedeelte van de motor in de deur gloeiend heet werd, nog net aan te raken. De motor aan de bestuurderskant bleef gewoon koel, hoe vaak ik dat raam ook open en dicht deed.
Nu vroeg ik me af of het motortje simpelweg versleten is, of dat er niks mis is met de motor, maar dat hij warm wordt omdat er een probleem is met de kabels/wieltjes/geleiderails etc. en dit de motor overbelast?
Bovendien; zou ik de motor van de bestuurderskant (zeg maar alleen het metalen gedeelte) tijdelijk op de bijrijderskant kunnen monteren om te testen, of bestaat er dan de kans dat ik deze motor ook meteen overbelast?
Een foto van het onderdeel van de motor wat ik precies bedoel:
En een filmpje van het gekraak alvorens ik het mechanisme ging smeren:
[video=vimeo;218280569]https://vimeo.com/218280569[/video]