uhm ga eens rijden en geef eens goed gas (ga in het vermogen gebied rijden) als hij dan gaat slippen (in elke versnelling) kun je hem wel weg gooien dan is ie waarschijnlijk echt verrot, het kan ook zijn dat als je koppelingskabel iets losser zet waardoor je koppelings slag groter word dat je koppeling iets meer speling heeft dat hij hat dan niet meer doet..
mijn ervaring is dat sommige garages na het vervangen van de koppeling de kabel wel erg strak aanspannen waardoor de koppeling net niet/net wel ontkoppeld tijdens gewoon rijden.
ohw weet je dat wel cker mijn 93er 306 kon ik ook de kabel spannen (aan koppelingshevel kant op de bak, gewoon moertje aandraaien en klaar)...
ja complete koppeling vervangen is wel zo handig ja want na je druk lager volgen de platen vanzelf (geef je dan nog 1000 km).. kosten door garage laten doen a 600 eurotjes
de eerste serie;s 306 hadden indd een ouderwetse kabel, je hebt gelijk tvh..
ben je handig? imitatie koppelingset die het overigens prima doet kost rond de 125,-.
2 aandrijfas keering meteen vervangen, kosten rond de 25,- voor beide
en meteen de bakolie verversen kost je 10,- per liter(gaat 2 liter in).
ohw dat wou ik maar zeggen (vaak genoeg onder de kap gehangen bij die auto)..
maar zoals ik begrijp zit dat dus niet meer op dit model (heb bij deze auto zelf nog amper onder de kap gekeken.
(alleen olie pijlen/bougies en kabels vervangen/olie verversen)
het druklager zit 9 van de 10 vast aan de drukgroep...met als gevolg een slippende koppeling doordat de plaat niet meer vrijkomt.
de ervaring leert dat de koppelingplaat zelf nog lang niet aan zijn einde is.
een vastzittend druklager heb ik meerdere keren meegemaakt bij peugeot.......!!!!!!
als men de bak open heeft, is het verstandig en wijsheid om toch de plaat zelf ook mee te vervangen kees, of zou je met een half jaartje weer de bak open willen hebben als blijkt dat er dan problemen zijn met de koppelingplaat zelf..
voortaan eerst in materie verdiepen kees voordat men klakkeloos reaktie;s geeft.
Toen ik de auto net had (3 maanden geleden) had ik al een keer dat de koppeling slipte, daarna nooit meer gehad. En nu sinds dit weekend weer wel. Begon weer toen ik met volgeladen auto + 3 personen op wilde trekken (geen plankgas).
Heb Sjaak al ge-PM-t over de onderdelen (bedankt voor de snelle reactie), maar nu vraag ik mij nog af of het idd zelf te vervangen is zo'n koppelingsset. Kun je dat echt op straat doen? (Als het zelf mogelijk is, ga ik het op de oprit bij mijn vader doen). Aangezien het bij mij een XSi betreft, is het allemaal wat duurder dan de 170 euro die hierboven genoemd is, helaas.
Maar een vastzittende druklager kan dus miss. ook zijn? Hoe is dat snel te achterhalen?
dat is niet snel te achterhalen yo-ep, daarvoor zal de bak er toch onderuit moeten, pas dan kan je zien of het probleem in het druklager zit of een versleten koppelingplaat.
maar, vervang aub de hele handel, je zal niet de eerste zijn die denkt te bezuinigen door onderdelen te laten zitten die binnen afzienbare tijd toch nog sneuvelen..
sjaakvanderheide schreef:dat is niet snel te achterhalen yo-ep, daarvoor zal de bak er toch onderuit moeten, pas dan kan je zien of het probleem in het druklager zit of een versleten koppelingplaat.
maar, vervang aub de hele handel, je zal niet de eerste zijn die denkt te bezuinigen door onderdelen te laten zitten die binnen afzienbare tijd toch nog sneuvelen..
Nee, ik zal dan idd meteen de hele handel vervangen. Heb geen zin om steeds weer wat te moeten laten vervangen. Beter alles in een keer goed! Maar ik dacht, ik vraag het even. Dacht nl. dat het misschien al te achterhalen was zonder alles er onderuit te halen.
Bedankt voor het advies. Ik ga morgen even contact opnemen met de garage. Even kijken wat ze er voor vragen en of ik eventueel zelf onderdelen mag aanleveren.
[quote="sjaakvanderheide"]de eerste serie;s 306 hadden indd een ouderwetse kabel, je hebt gelijk tvh..
ben je handig? imitatie koppelingset die het overigens prima doet kost rond de 125,-.
2 aandrijfas keering meteen vervangen, kosten rond de 25,- voor beide
en meteen de bakolie verversen kost je 10,- per liter(gaat 2 liter in).
Ik heb fase 1 306 volgens mij zit daar een zelfstellende kabel op..Ik zie nl. geen stelmogelijkheden...is dit wel logisch dan?
575 euro maar dan wel alles van A-merk en ook echt alles vervangen: Koppelingsset, drukgroepen, olie, aandrijfas keerringen zodat ie de komende jaren niet meer de bak er onderuit moet halen. Quinton Hazell raad hij overigens zeer sterk af: geen goede ervaringen mee. Maar aangezien ik het niet zelf kan, laat ik het dan ook maar helemaal aan hun over met hun onderdelen... Als ik toch QH wil, kan hij me geen garantie geven.
Als Peugeot dealer net zo duur is even denken naar welke ik ga... van de garage weet ik dat mijn broer zeer tevreden is. Als ik daar vaste klant word kan dat natuurlijk voordelen hebben in de zin van mee zoeken naar beste en voordeligste oplossingen. Vaste klant bij een Peugeot dealer met een "oude" auto zal geen voordelen hebben verwacht ik. Denk dat ze me eerder een nieuwe auto aanpraten dan energie steken in het zoeken naar oplossingen.
Overigens: een vriend van mij heeft de zelfde symptomen gehad met zijn 205 GTi 1.9. Bij hem was het olie welke op de koppelingsplaat kwam. Miss. is dat het bij mij ook, maar daar ga ik niet van uit.