1234567890
3k per jaar is net niks. Is nooit goed voor een auto behalve als deze grote stukken reed (6x 500km bijv.). Het kan een (beginnende) koppakking zijn. De 1.4 8v en 1.6 8v staan er sowieso om bekend te kunnen zweten (als je voor de auto staat, links voorop het blok).
Wat je kunt testen is het volgende: Aansteker onder oliepijlstok hoouden: gaat het knisperen, dan mogelijk koppakking lek; KVS reservoir open draaien en dan motor starten, wachten tot thermostaat open gaat. Gaat het bubbelen: kapotte koppakking; Als motor al goed warm is wit/blauwe rook ui uitlaat: mogelijk koppakking lek.
'01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/??? '98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily
Zoals ik in je voorsteltopic al zei kan het meerdere oorzaken hebben, waaronder dat er olie in zit (maar dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk)
Als er olie in zit kun je dat voelen, koelvloeistof hoort niet olieachtig aan te voelen. Een (beginnend) lek in de koppakking heeft een aantal symptomen, afhankelijk van wat naar wat lekt: - KVS naar olie > sludge/mayo onder de oliedop - KVS naar cylinder > witte rook - Olie naar cylinder > blauwe rook - Olie naar KVS > bruine en olieachtige KVS, zwarte troep in KVS (olie drijft) - Cylinder naar olie > Overdruk in het carter - Cylinder naar KVS > Overdruk in het koelsysteem (harde koelwater leidingen) Mijn gok gaat er naar uit dat het simpelweg in geen jaren vervangen is en misschien wat vocht heeft aangetrokken. Peugeot stopt volgens mij (donker) rode koevloeistof in die blokken, dat verkleurt over de jaren en verliest zijn anti-oxiderende werking waardoor er wat roestvorming kan onstaan, kan opzich niet zo veel kwaad en matcht ook wel met de weinige kilometers die er mee zijn gereden. Gewoon (laten) flushen en met de juiste vloeistof vullen. Het zou een aantal jaren moeten duren voordat het dan weer terug komt, mits goed geflusht. ps: denk dat de titel van je topic niet helemaal klopt ;)
ff nieuwe koelvloeistof erin oude meuk eruit miss 10 jaar oud https://www.306-forum.nl/21259-afvullen-...306-a.html
1e auto Peugeot Expert 2.0 Hdif 2008 velgen arctique 17"
2e auto Mitsubishi Outlander PHEV 2.0 Executive 2015 kleur: titanium grey. Froggie schreef:ff nieuwe koelvloeistof erin ode meuk eruit miss 10 jaar oud https://www.306-forum.nl/21259-afvullen-...306-a.html Denk dat frisse olie en filter en bougies ook niet verkeerd zou zijn :)
Leave the gun, take the cannoli.
merlijn,
die blauwe kvs die standaard gebruikt word/werd word na verloop van tijd bruin omdat het afbreekt. dus gewoon de oude er uit laten lopen, het hele systeem spoelen en nieuwe kvs er in. wbt kvs raad ik je sp14 aan, is een long life versie van wat er origineel in zit, anders moet je het officieel namelijk om het jaar vervangen. dus geen G12 oid er in mikken, dit word ook ten zeerste afgeraden door diverse gespecialiseerde garages hier in de omgeving. als je het wil laten doen vraag er dan even specifiek na, hebben ze niet de juiste kvs dan zou ik het zelf meenemen. '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex '97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P. '03 307 2.0 16V XS break - ex '99 306 2.0 16V XR sedan - daily '97 306 2.0 16V gti-6- R.I.P. '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease |