Beste mensen,
Vrijdagavond wilde ik wegrijden en kreeg ik de auto niet gestart. Startmotor wilde niet draaien. Ik hoorde hem heel lichtjes draaien zeg maar.
De ANWB is er bij gekomen die heeft de accu gemeten en volgens hem was de accu ok. De accu op zijn mobiele accu aangesloten en toen startte de auto weer prima.
Ik heb toen een half uur rondgereden om de accu bij te laden en heb hem thuis weer uitgezet.
De volgende dag kon ik hem weer niet starten.
Toen een oplader geleend en de accu aan de oplader gehangen zover dat ik hem weer kon starten.
Ook gaan meten.
Ik leek eerst een lekstroom van 0,8 A te meten (+ pool losgehaald en meten tussen pool en kabel) maar op dit moment is dat niet meer aanwezig en is de lekstroom 0,03 A, wat volgens mij prima is.
Ik heb de accu gemeten bij draaiende motor en dat was 14,44 V. Dus volgens mij een teken dat de dynamo werkt.
Na de accu opgeladen te hebben ben ik een half uur gaan rijden en toen meette ik na het rijden bij uitstaande motor: 13,24 V
Ik heb toen de min en plus pool beide los gehaald en ben om de zoveel tijd gaan meten wat er gebeurde met het voltage:
12:30 = 13,21 V
13:40 = 12,73 V
14:50 = 12,66 V
15:20 = 12,62 V
Dus ongeveer 3 uur nadat hij was opgeladen door het half uur rijden heb ik de polen weer aangesloten en hem geprobeerd te starten.
Starten ging moeizaam. Niet direct lekker zoals hij normaal gaat. De startmotor draaide wel, maar moeizaam. Gelukkig genoeg om de motor aan te krijgen.
Ik heb de auto toen buiten 10 minuten stationair laten draaien.
Vervolgens uitgezet. De fan bleef draaien een tijdje om de motor te koelen. Toen weer het voltage gemeten.
Bleek 10,6 V te zijn.
Dus mij conclussie is uiteindelijk dat de accu aan vervanging toe is. Omdat hij bij stilstand, met afgekoppelde polen, zo ver inzakte dat hij niet meer lekker startte.
Dynamo lijkt goed, omdat hij hem bijlaad met half uur rijden. En startmotor lijkt ook goed omdat hij prima startte toen de ANWB hun accu aansloot, en ook direct na het half uur rijden.
Wat denken jullie?
Vrijdagavond wilde ik wegrijden en kreeg ik de auto niet gestart. Startmotor wilde niet draaien. Ik hoorde hem heel lichtjes draaien zeg maar.
De ANWB is er bij gekomen die heeft de accu gemeten en volgens hem was de accu ok. De accu op zijn mobiele accu aangesloten en toen startte de auto weer prima.
Ik heb toen een half uur rondgereden om de accu bij te laden en heb hem thuis weer uitgezet.
De volgende dag kon ik hem weer niet starten.
Toen een oplader geleend en de accu aan de oplader gehangen zover dat ik hem weer kon starten.
Ook gaan meten.
Ik leek eerst een lekstroom van 0,8 A te meten (+ pool losgehaald en meten tussen pool en kabel) maar op dit moment is dat niet meer aanwezig en is de lekstroom 0,03 A, wat volgens mij prima is.
Ik heb de accu gemeten bij draaiende motor en dat was 14,44 V. Dus volgens mij een teken dat de dynamo werkt.
Na de accu opgeladen te hebben ben ik een half uur gaan rijden en toen meette ik na het rijden bij uitstaande motor: 13,24 V
Ik heb toen de min en plus pool beide los gehaald en ben om de zoveel tijd gaan meten wat er gebeurde met het voltage:
12:30 = 13,21 V
13:40 = 12,73 V
14:50 = 12,66 V
15:20 = 12,62 V
Dus ongeveer 3 uur nadat hij was opgeladen door het half uur rijden heb ik de polen weer aangesloten en hem geprobeerd te starten.
Starten ging moeizaam. Niet direct lekker zoals hij normaal gaat. De startmotor draaide wel, maar moeizaam. Gelukkig genoeg om de motor aan te krijgen.
Ik heb de auto toen buiten 10 minuten stationair laten draaien.
Vervolgens uitgezet. De fan bleef draaien een tijdje om de motor te koelen. Toen weer het voltage gemeten.
Bleek 10,6 V te zijn.
Dus mij conclussie is uiteindelijk dat de accu aan vervanging toe is. Omdat hij bij stilstand, met afgekoppelde polen, zo ver inzakte dat hij niet meer lekker startte.
Dynamo lijkt goed, omdat hij hem bijlaad met half uur rijden. En startmotor lijkt ook goed omdat hij prima startte toen de ANWB hun accu aansloot, en ook direct na het half uur rijden.
Wat denken jullie?