Hi all,
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen:
Vanmorgen start ik mijn 306 (1.4/1999) en zoals ie eens in de zoveel maanden doet, blijft het toerental rond de 2000/2500 toeren hangen. Meestal valt ie vanzelf terug naar stationair maar nu even niet. Motor uit, motor opnieuw starten, toerental knalt naar de 2500-3000 en gaat daarna dansen, alsof je het gaspedaal ritmisch intrapt.
Motorkap open, gasklep handmatig bediend en daar reageert ie op, maar hij blijft hoog in toeren. Alle stekkerverbindingen en slangen nog even goed aangedrukt en hij valt redelijk terug naar stationair.
Als ik wegrij, wat prima gaat, en wil schakelen (dus bij intrappen koppeling) schiet het toerental weer omhoog. Dat blijft ie de hele rit volhouden á 45 minuten.
Verder lijkt 2000 toeren redelijk magisch, als ie er net onder valt geeft ie als vanzelf iets gas bij om weer naar die 2000 te klimmen, dan bokt ie 1x alsof de toevoer opeens bijna stopt en valt ie langzaam weer terug in toeren tot net onder de 2000 en begint ie van vooraf aan. Hoef geen pedaal aan te raken hiervoor.
Als ik wel de koppeling intrap dan zakt ie, na 1x gedanst te hebben, naar ongeveer 1500 toeren. Helemaal stationair doet ie alleen bij volledige stilstand en dan nog staat ie redelijk hoog, 1000-1100 ipv rond de 900.
Dit doet ie (hopelijk, kun je lachen als ie vanmiddag weer bezig gaat) heel sporadisch, eens in de 3-4 maanden. Ik denk daarom dat ie geen valse lucht aanzuigt oid. Ik heb reeds een extra massakabel van m'n versnellingsbak naar het chassis getrokken. Volgende zaken die ik verdenk zijn dan vervuild gasklephuis / hangende stappenmotor of startmotor / ecu / bobine - even geen idee wat de meest plausibele oorzaak is, jullie een idee?
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen:
Vanmorgen start ik mijn 306 (1.4/1999) en zoals ie eens in de zoveel maanden doet, blijft het toerental rond de 2000/2500 toeren hangen. Meestal valt ie vanzelf terug naar stationair maar nu even niet. Motor uit, motor opnieuw starten, toerental knalt naar de 2500-3000 en gaat daarna dansen, alsof je het gaspedaal ritmisch intrapt.
Motorkap open, gasklep handmatig bediend en daar reageert ie op, maar hij blijft hoog in toeren. Alle stekkerverbindingen en slangen nog even goed aangedrukt en hij valt redelijk terug naar stationair.
Als ik wegrij, wat prima gaat, en wil schakelen (dus bij intrappen koppeling) schiet het toerental weer omhoog. Dat blijft ie de hele rit volhouden á 45 minuten.
Verder lijkt 2000 toeren redelijk magisch, als ie er net onder valt geeft ie als vanzelf iets gas bij om weer naar die 2000 te klimmen, dan bokt ie 1x alsof de toevoer opeens bijna stopt en valt ie langzaam weer terug in toeren tot net onder de 2000 en begint ie van vooraf aan. Hoef geen pedaal aan te raken hiervoor.
Als ik wel de koppeling intrap dan zakt ie, na 1x gedanst te hebben, naar ongeveer 1500 toeren. Helemaal stationair doet ie alleen bij volledige stilstand en dan nog staat ie redelijk hoog, 1000-1100 ipv rond de 900.
Dit doet ie (hopelijk, kun je lachen als ie vanmiddag weer bezig gaat) heel sporadisch, eens in de 3-4 maanden. Ik denk daarom dat ie geen valse lucht aanzuigt oid. Ik heb reeds een extra massakabel van m'n versnellingsbak naar het chassis getrokken. Volgende zaken die ik verdenk zijn dan vervuild gasklephuis / hangende stappenmotor of startmotor / ecu / bobine - even geen idee wat de meest plausibele oorzaak is, jullie een idee?
Mini Cooper 1.5t - Station - grijs
306 1.4 8v 5drs - blauw
306 1.4 8v 5drs - blauw