Hallo medeliefhebbers,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 306. Altijd al gewild en altijd al gekeken of ik iets moois kon vinden... Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Peugeot 306, 2.0 16v uit het bouwjaar 2000. Deze auto kwam ik eind zomervakantie tegen op marktplaats met maar 149.000KM op de teller. Prima dus als je het mij vraagt! Het proef ritje was al gelijk genieten met een heerlijk geluid dat met behulp van een RVS einddemper goed naar wens was. Niet al te hard en toch lekker brommen. Verder was de beste man van wie ik de auto kocht zelf niet meer in staat om te genieten van zijn 306 vanwege lichamelijke klachten. De man was dan ook zeer oprecht en eerlijk in zijn uitleg. Alle papieren van onderhoud waren aanwezig en alles kon aangetoond worden. Heel fijn als een auto al bijna 150K heeft gereden.
Om mijn liefhebberij uit te breiden hierbij toch maar even aan draadje aangemaakt.
Even voorstellen:
Ik ben Orin, momenteel 22 jaar. Ik heb al van jongs af aan een Peugeot kriebel gehad die nooit is weggegaan.
Mijn vader is o.a. in het bezit geweest van een 405, 406 sw en nu 307 sw. Echter hebben ze weinig problemen gegeven altijd en daarbij was normaal onderhoud niet uitgesloten natuurlijk. Sinds dien voel ik me comfortabel met het merk. Verder ben ik Media vormgever van beroep en probeer ik in mijn vrije tijd originele auto stickers te reproduceren.
Waarom ikzelf een Peugeot wilde en ook heb gekocht begon allemaal bij de Peugeot 205. Super auto voor weinig geld en heeft altijd al een beetje het bloed van de Rally en Dakar in zich gehad. Mijn oog viel toen ik 18 was op de rode 1.9 GTi uitvoering met dakraam... Tjha.. Wie wil dat nou niet als je 18 bent? De 205jes waren relatief betaalbaar en het was ook mijn eerste keus. Toen gebeurde er rare dingen op het gebied van 205 aanbod op internet... Nabij ik mijn rijbewijs had behaald waren de GTi's in zeer korte tijd behoorlijk gestegen in waarde. Dus dit geintje ging niet meer door... Maar ik wou zo graag een auto! Dus na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op een 205 Génération uit 1998. Zeker niet de sterkste en beste uitvoering die Peugeot heeft neergezet, maar wel met de nieuwste gemakjes. Afstandsbediening met centrale deurvergrendeling, elektrische ramen en relatief zuinig voor zijn tijd. Het 1.4i blok trok ook gemakkelijk weg met 780KG aan gewicht en kon daardoor nog met gemak mee met het verkeer.
De 205 heeft mij tot nu toe nooit in de steek gelaten en altijd thuis gebracht. Dit mooie karretje heeft me heel veel geleerd op autotechnisch gebied. Wellicht kennen mensen mij dan al van het "Le Lion d'Or" forum.
Voor de liefhebber twee foto albums van de 205:
Foto album
Foto album werkzaamheden
Genoeg over de 205 te vertellen eigenlijk, maar plaatjes zijn leuker. Dan maar eens even waar ik hier echt voor ben gekomen. Mijn recente aankoop de Peugeot 306. De midden auto die mij meer comfort bied dan de 205 en een beter rijgedrag opleverde dan mijn vorige Peugeot 307. De Navitech was niet zo'n succes met zijn VAN interface en CD navigatie die bij elke grensovergang moest verwisselen. Uiteraard was de comfort dan weer van een ander niveau.
Het 2.0 blok zorgt voor soepele en redelijk zuinige snelweg ritjes. Dit is ivm mijn werk zeker handig. En op vakantie zeker geen overbodige luxe. De 306 gedraagt zich dan ook uitstekend in bergachtige omgevingen. Dit heb ik mogen meemaken toen ik in Duitsland op vakantie was met de herfstvakantie. Voordat deze vakantie kon plaatsvinden waren er wel een aantal punten die de 306 vertoonde na een aantal weken bezit... Ik zal de punten even op een rijtje zetten. Ik heb helaas heel weinig foto's gemaakt... Wel is het zo dat ik tot de ontdekking kwam dat de dealer waar deze Peugeot is onderhouden behoorlijk heeft lopen prutsen. De vernieuwde remleidingen waren schots en scheef en lekte bij de verbind punten. Het leek net alsof er een rest stukje koper tussen is gekwakt... Verder nog het euvel gehad waarbij de Sebring RVS einddemper begon te lekken... De einddemper blijkt van een Opel af te komen en is door middel van wat deuken passend gemaakt voor de 306, waarbij de middenpijp en demper ook niet meer origineel op elkaar verbonden zat. Er zat een ring tussen de twee trompet eindes gemonteerd die nergens meer verkrijgbaar was... Oude VW's en Porsches gebruikten die ringen nog wel eens maar dat was dus niet de maat die ik nodig had. Dit is opgelost door de trompetjes door te slijpen en een reparatie stuk erop te hebben gelast... Nu kan de demper weer gewoon los en vast met een klem. Overigens is het geluid wel echt top!
Om het draadje wat kleur te geven hier nog een bescheiden aantal foto's:
![[Afbeelding: FJ6WbThl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/FJ6WbThl-1.jpg)
Auto bij aanschaf
![[Afbeelding: 5KCczCyl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/5KCczCyl-1.jpg)
Lekker wassen
![[Afbeelding: w5MoJptl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/w5MoJptl-1.jpg)
Toch kleiner dan je denkt haha
De kleine verbeter puntjes:
- Dashcam verwijderd die enorm in het zicht zat. (iemand interesse?) Door de montage is destijds de middenconsole gebroken en gescheurd.
- Alarm installatie deels onklaar gemaakt. Twijfel over complete verwijdering...
- Nieuw ventilatie rooster gemonteerd van de middenconsole (was gebroken)
- Verlichting kachelbediening vervangen, dit deed niks meer. Lampjes blijken moeilijk te vinden.
- Nieuwe Valeo koplamp en breedstraler gekocht omdat één kant helemaal geel en vol vocht zat. (waarschijnlijk schade gereden)
- Auto uitgelijnd waaruit een veerpoot graden verschil kwam. (gerelateerd aan schade) Iemand die mij hierbij kan adviseren?
- Bumpers vast gezet met tyraps... Alles is zowat afgebroken helaas.
- Pioneer composet ingebouwd.
- Pioneer radio werkend met stuur pookje.
- Pioneer achter speakers (Hoedenplank aangepast)
- Pioneer subwoofertje 250watt voor de diepe klanken.
- Een poging gewaagd om de auto te kleien (clay bars zijn een beetje op)
- Lak in de wax gezet.
- Groot deel cockpit spray verwijderd (Plakkende troep
)
Aandachtspuntjes:
- Wiellager rechts maakt veel geluid bij koud weer.
- Windgeruis boven de 70KM/u bij bestuurderskant. (Iemand enig idee?)
- Voor en achter bumper vertonen schade en voorzijde zit niet helemaal lekker op zijn plek.
- Lak is dof, is toe aan een goede polijstbeurt.
- Veel lakstift plekjes...
- Uitdeuken op een paar plekjes
- Geratel in deurpaneel (Komt geluid niet tot zijn recht)
- Motorruimte schoonmaken.
- Herrie/geratel van interieur ventilator
Verlanglijstje:
- Peugeot 205 1.9 GTi met dakraam
- Peugeot 505
__________________________________
To-do list/plannen:
- Mist windshield washers installeren.
- GTI lip installeren.
- Polijsten.
- Interieur reinigen met extractor.
- Een radio pookje uit een Peugeot 206 toveren.
- Een zelf dimmende binnenspiegel.
- Leder interieur. (Stoel verwarming?)
Meer foto's volgen snel!
Mvg, Orin.
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 306. Altijd al gewild en altijd al gekeken of ik iets moois kon vinden... Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Peugeot 306, 2.0 16v uit het bouwjaar 2000. Deze auto kwam ik eind zomervakantie tegen op marktplaats met maar 149.000KM op de teller. Prima dus als je het mij vraagt! Het proef ritje was al gelijk genieten met een heerlijk geluid dat met behulp van een RVS einddemper goed naar wens was. Niet al te hard en toch lekker brommen. Verder was de beste man van wie ik de auto kocht zelf niet meer in staat om te genieten van zijn 306 vanwege lichamelijke klachten. De man was dan ook zeer oprecht en eerlijk in zijn uitleg. Alle papieren van onderhoud waren aanwezig en alles kon aangetoond worden. Heel fijn als een auto al bijna 150K heeft gereden.
Om mijn liefhebberij uit te breiden hierbij toch maar even aan draadje aangemaakt.
Even voorstellen:
Ik ben Orin, momenteel 22 jaar. Ik heb al van jongs af aan een Peugeot kriebel gehad die nooit is weggegaan.
Mijn vader is o.a. in het bezit geweest van een 405, 406 sw en nu 307 sw. Echter hebben ze weinig problemen gegeven altijd en daarbij was normaal onderhoud niet uitgesloten natuurlijk. Sinds dien voel ik me comfortabel met het merk. Verder ben ik Media vormgever van beroep en probeer ik in mijn vrije tijd originele auto stickers te reproduceren.
Waarom ikzelf een Peugeot wilde en ook heb gekocht begon allemaal bij de Peugeot 205. Super auto voor weinig geld en heeft altijd al een beetje het bloed van de Rally en Dakar in zich gehad. Mijn oog viel toen ik 18 was op de rode 1.9 GTi uitvoering met dakraam... Tjha.. Wie wil dat nou niet als je 18 bent? De 205jes waren relatief betaalbaar en het was ook mijn eerste keus. Toen gebeurde er rare dingen op het gebied van 205 aanbod op internet... Nabij ik mijn rijbewijs had behaald waren de GTi's in zeer korte tijd behoorlijk gestegen in waarde. Dus dit geintje ging niet meer door... Maar ik wou zo graag een auto! Dus na wat zoekwerk is mijn oog gevallen op een 205 Génération uit 1998. Zeker niet de sterkste en beste uitvoering die Peugeot heeft neergezet, maar wel met de nieuwste gemakjes. Afstandsbediening met centrale deurvergrendeling, elektrische ramen en relatief zuinig voor zijn tijd. Het 1.4i blok trok ook gemakkelijk weg met 780KG aan gewicht en kon daardoor nog met gemak mee met het verkeer.
De 205 heeft mij tot nu toe nooit in de steek gelaten en altijd thuis gebracht. Dit mooie karretje heeft me heel veel geleerd op autotechnisch gebied. Wellicht kennen mensen mij dan al van het "Le Lion d'Or" forum.
Voor de liefhebber twee foto albums van de 205:
Foto album
Foto album werkzaamheden
Genoeg over de 205 te vertellen eigenlijk, maar plaatjes zijn leuker. Dan maar eens even waar ik hier echt voor ben gekomen. Mijn recente aankoop de Peugeot 306. De midden auto die mij meer comfort bied dan de 205 en een beter rijgedrag opleverde dan mijn vorige Peugeot 307. De Navitech was niet zo'n succes met zijn VAN interface en CD navigatie die bij elke grensovergang moest verwisselen. Uiteraard was de comfort dan weer van een ander niveau.
Het 2.0 blok zorgt voor soepele en redelijk zuinige snelweg ritjes. Dit is ivm mijn werk zeker handig. En op vakantie zeker geen overbodige luxe. De 306 gedraagt zich dan ook uitstekend in bergachtige omgevingen. Dit heb ik mogen meemaken toen ik in Duitsland op vakantie was met de herfstvakantie. Voordat deze vakantie kon plaatsvinden waren er wel een aantal punten die de 306 vertoonde na een aantal weken bezit... Ik zal de punten even op een rijtje zetten. Ik heb helaas heel weinig foto's gemaakt... Wel is het zo dat ik tot de ontdekking kwam dat de dealer waar deze Peugeot is onderhouden behoorlijk heeft lopen prutsen. De vernieuwde remleidingen waren schots en scheef en lekte bij de verbind punten. Het leek net alsof er een rest stukje koper tussen is gekwakt... Verder nog het euvel gehad waarbij de Sebring RVS einddemper begon te lekken... De einddemper blijkt van een Opel af te komen en is door middel van wat deuken passend gemaakt voor de 306, waarbij de middenpijp en demper ook niet meer origineel op elkaar verbonden zat. Er zat een ring tussen de twee trompet eindes gemonteerd die nergens meer verkrijgbaar was... Oude VW's en Porsches gebruikten die ringen nog wel eens maar dat was dus niet de maat die ik nodig had. Dit is opgelost door de trompetjes door te slijpen en een reparatie stuk erop te hebben gelast... Nu kan de demper weer gewoon los en vast met een klem. Overigens is het geluid wel echt top!
Om het draadje wat kleur te geven hier nog een bescheiden aantal foto's:
![[Afbeelding: FJ6WbThl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/FJ6WbThl-1.jpg)
Auto bij aanschaf
![[Afbeelding: 5KCczCyl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/5KCczCyl-1.jpg)
Lekker wassen
![[Afbeelding: w5MoJptl-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2018/11/w5MoJptl-1.jpg)
Toch kleiner dan je denkt haha
De kleine verbeter puntjes:
- Dashcam verwijderd die enorm in het zicht zat. (iemand interesse?) Door de montage is destijds de middenconsole gebroken en gescheurd.
- Alarm installatie deels onklaar gemaakt. Twijfel over complete verwijdering...
- Nieuw ventilatie rooster gemonteerd van de middenconsole (was gebroken)
- Verlichting kachelbediening vervangen, dit deed niks meer. Lampjes blijken moeilijk te vinden.
- Nieuwe Valeo koplamp en breedstraler gekocht omdat één kant helemaal geel en vol vocht zat. (waarschijnlijk schade gereden)
- Auto uitgelijnd waaruit een veerpoot graden verschil kwam. (gerelateerd aan schade) Iemand die mij hierbij kan adviseren?
- Bumpers vast gezet met tyraps... Alles is zowat afgebroken helaas.
- Pioneer composet ingebouwd.
- Pioneer radio werkend met stuur pookje.
- Pioneer achter speakers (Hoedenplank aangepast)
- Pioneer subwoofertje 250watt voor de diepe klanken.
- Een poging gewaagd om de auto te kleien (clay bars zijn een beetje op)
- Lak in de wax gezet.
- Groot deel cockpit spray verwijderd (Plakkende troep

Aandachtspuntjes:
- Wiellager rechts maakt veel geluid bij koud weer.
- Windgeruis boven de 70KM/u bij bestuurderskant. (Iemand enig idee?)
- Voor en achter bumper vertonen schade en voorzijde zit niet helemaal lekker op zijn plek.
- Lak is dof, is toe aan een goede polijstbeurt.
- Veel lakstift plekjes...
- Uitdeuken op een paar plekjes
- Geratel in deurpaneel (Komt geluid niet tot zijn recht)
- Motorruimte schoonmaken.
- Herrie/geratel van interieur ventilator
Verlanglijstje:
- Peugeot 205 1.9 GTi met dakraam
- Peugeot 505
__________________________________
To-do list/plannen:
- Mist windshield washers installeren.
- GTI lip installeren.
- Polijsten.
- Interieur reinigen met extractor.
- Een radio pookje uit een Peugeot 206 toveren.
- Een zelf dimmende binnenspiegel.
- Leder interieur. (Stoel verwarming?)
Meer foto's volgen snel!
Mvg, Orin.
Peugeot 205 1.4i Génération 1998
Peugeot 306 2.0i XSI 2000
Peugeot 307 2.0i Feliné 2006
Peugeot 306 2.0i XSI 2000
Peugeot 307 2.0i Feliné 2006