Via de app zijn we er achter gekomen dat het de slang van de carterontluchting naar het gasklephuis is. Deze splitst zich voordat deze bij GKH aan komt. Een van de "vertakkingen" is dus niet aangesloten, zo lijkt het. Is het een probleem dat deze niet aangesloten is? Ik weet dat het APK afkeur is als oliedamp vrij komt, maar hoe is het voor de motor? Er wordt nu nl. valse lucht aangezogen.
Een afwijking in het Co, en mogelijk motorstoring als dit buiten de toleranties gaat komen. En daarbij dat de motor minder goed loopt, hoger verbruik, je kunt er van alles bij bedenken.
Ben met carterontluchting toevallig aardig vaak bezig geweest het laatste half jaar. Zowel bij de THP motor in de 308 als in mijn Impreza is dat een probleem.
Als je de ontluchting gewoon op het GKH laat zitten en de andere openliggende uiteindes afdopt, zal je geen problemen hebben met APK.
Of een pijpje ertussen.
Heb voor mijn 306 cabrio net een carterontluchtingsslang (set) binnengekregen. Imitatie, want origineel bij Peugeot is ie € 83. Deze was € 19,00
Moet nog gemonteerd worden. Oude zat een scheur in ontdekten we tijdens de grote beurt.