Ik heb op het forum al een onderwerp gezien waarbij dit onderwerp naar voren kwam, maar al snel veranderde het gesprek waardoor geen duidelijk kwam.
Aan de hand van het forum heb ik vastgesteld dat de motor in mijn 1.6 xr type Tu5jp is. https://www.306-forum.nl/16928-alle-8v-e...zicht.html
Wikipedia zegt dat de Tu5jp motoren dezelfde boring en slag hebben, marketing technisch lijkt het mij dan logisch dat de basis van alle Tu5 modellen gelijk is. Financieel loont het niet om de behuizing van de motor(krukasskast, cilinderkop enz) bij elk model te veranderen gezien de dit extra werkzaamheden veroorzaakt in de fabriek. Zelfde basis met kleine aanpassingen zoals tandwielverhoudingen ed lijkt mij meer logisch. https://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor#TU5
Ervan uitgaande dat de basis hetzelfde is, zullen koel en olie poorten bij de modellen ook gelijk zijn, waardoor het uitwisselen van de cilinderkop mogelijk zou moeten zijn.
Vroeger lang lang geleden toen mensen nog niet veel geld hadden en zo nu en dan een onderdeel konden rippen hoorde ik wel vaker van doe het zelf aanpassingen. Amerikaanse tv shows laten ook vaak zien dat je dit soort upgrades kan uitvoeren.
Toch lees ik hier meer over mensen die direct het hele motorblok willen wisselen. Natuurlijk snap ik dat bij het wisselen van het complete motorblok alles al op elkaar is afgestemd en dat heeft vele voordelen, maar stel je voor dat je van een uitdaging houdt.....
Zijn er mensen die toevallig een 8v cilinderkop voor een 1.6 hebben liggen en toevallig ook van een 16v.. (citroën of peugeot TU5JP) en met foto's kunnen aantonen dat de poorten overeenkomen?
Het lijkt mij slim dat gezien peugeot en citroen dezelfde spulletjes gebruiken, dat ze andere combinaties maken zodat er voor ieder wat wils is.
De 206, 307, saxo en Berlingo schijnen o.a. een TU5jp blok te hebben met 16kleppen.
Aan de hand van het forum heb ik vastgesteld dat de motor in mijn 1.6 xr type Tu5jp is. https://www.306-forum.nl/16928-alle-8v-e...zicht.html
Wikipedia zegt dat de Tu5jp motoren dezelfde boring en slag hebben, marketing technisch lijkt het mij dan logisch dat de basis van alle Tu5 modellen gelijk is. Financieel loont het niet om de behuizing van de motor(krukasskast, cilinderkop enz) bij elk model te veranderen gezien de dit extra werkzaamheden veroorzaakt in de fabriek. Zelfde basis met kleine aanpassingen zoals tandwielverhoudingen ed lijkt mij meer logisch. https://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor#TU5
Ervan uitgaande dat de basis hetzelfde is, zullen koel en olie poorten bij de modellen ook gelijk zijn, waardoor het uitwisselen van de cilinderkop mogelijk zou moeten zijn.
Vroeger lang lang geleden toen mensen nog niet veel geld hadden en zo nu en dan een onderdeel konden rippen hoorde ik wel vaker van doe het zelf aanpassingen. Amerikaanse tv shows laten ook vaak zien dat je dit soort upgrades kan uitvoeren.
Toch lees ik hier meer over mensen die direct het hele motorblok willen wisselen. Natuurlijk snap ik dat bij het wisselen van het complete motorblok alles al op elkaar is afgestemd en dat heeft vele voordelen, maar stel je voor dat je van een uitdaging houdt.....
Zijn er mensen die toevallig een 8v cilinderkop voor een 1.6 hebben liggen en toevallig ook van een 16v.. (citroën of peugeot TU5JP) en met foto's kunnen aantonen dat de poorten overeenkomen?
Het lijkt mij slim dat gezien peugeot en citroen dezelfde spulletjes gebruiken, dat ze andere combinaties maken zodat er voor ieder wat wils is.
De 206, 307, saxo en Berlingo schijnen o.a. een TU5jp blok te hebben met 16kleppen.