Afgelopen december heb ik een 306 2.0 S16 uit 1994 gekocht met een kilometerstand van 207.XXX Deze auto is helemaal gestript door de vorige eigenaar en aangepast voor Trackdays en racen.
Na wat kleine onderhouds dingen te hebben gedaan aan de auto, zoals olie vervangen, nieuwe pakking kleppendeksel (laten doen door garage) en een nieuwe thermostaat heb ik de auto wat gebruikt voor woon-werk verkeer. Dit ging allemaal goed zonder noemenswaardige problemen, alleen licht slepen van de voorremmen. Deze zijn nu gereviseerd en dit probleem is ook verholpen.
Nu ben ik inmiddels een paar keer op Zandvoort gaan race tijdens het Vrije rijden. Het viel het mij op dat de auto vrij weinig vermogen heeft t.o.v andere gelijkwaardige auto's (Peugeot 106 en 206 GTI's.
Het bocht uit accelereren en de topsnelheid vallen erg tegen. Ik haal met een hoop moeite maximaal 155 a 160 op de teller en voel erg weinig trekkracht vanaf 4000rpm in de 4e versnelling. Overschakelen naar de 5e heeft ook eigenlijk niet echt nut. Ik wordt echt aan alle kanten voorbij gereden op het rechte stuk.
Bovendien heb ik het idee dat de motor niet altijd even mooi stationair loopt. Het dashboard boven de instrumenten resoneert behoorlijk en soms voel je ook een iets afwijkend toerental.
De originele Kat is leeg en op de plaats van de middendemper zit een kleine Kat. Hierop zit dan weer de originele einddemper. Nu heb ik ook gereden met een race pijp en het leek er zelfs op dat het vermogen nog minder was.
Ik kan er niet veel over zeggen omdat ik er mee race. Maar van huis naar de baan en terug en daar 60 min rijden totaal 250 Km en dan is de tank heel ver leeg. Ik denk dat het verbruik rond de 1 op 8 a 1 op 7 zal zijn. Tijdens woon werk verkeer provinciale wegen en 80 in ze 5 haal ik max 1 op 10.
Ik heb zelf al wat rond gezocht op dit forum en op het internet en kwam meerdere problemen tegen:
1) Bobines
2) Compressie
3) Lampdasonde
4) Vacuum potjes
1)
De bobines heb ik eruit gehaald en deze zien er eigenlijk best goed uit. 1 ziet er iets anders uit, iets roestig op de spoel en het epoxy is wat donkerder. Alle 4 heb ik doorgemeten op Ohms en meet bij allen 2.1Ohm. Dit is dus op de connector. Iemand bekend of dit afdoende is of dat je nog anders kan testen/meten?
Ik heb voor de zekerheid 1 nieuwe Valeo bobine besteld welke hopelijk volgende week binnenkomt om te testen.
2)
Vandaag heb ik een compressie test gedaan met een warme motor en dus de bougies eruit gehaald. Alle 4 de bougies zien er hetzelfde uit, iets wittig. En NGK waar ik geen goede verhalen over gelezen heb hier op het forum
Ik ga er nu de Bosch Super plus 7 in zetten op advies van mensen hier op het forum.
De test geeft de volgende waardes:
van zuiger 1 naar 4: 165, 170, 175, 185 PSI
Met een theelepel motor olie op de zuigers: 190, 180, 180, 195 PSI
Zijn dit goede waardes?
3)
Tot nu toe 2x gehad dat het oranje lampje van de emissie gaat branden tijdens het rijden, is dit de lampda dan? Deze gaat tijdens het rijden ook wel weer uit na een paar minuten.
Voltage motor management is goed als de motor loopt.
Weerstand Lampda is 5,3 Ohm
De Lampda sonde heb ik niet gemeten als de motor draait, dus het voltage tussen Lampda en motor management.
4)
Hoe kan ik zien/testen of de vacuum potjes nog goed zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Groeten Wesley
Na wat kleine onderhouds dingen te hebben gedaan aan de auto, zoals olie vervangen, nieuwe pakking kleppendeksel (laten doen door garage) en een nieuwe thermostaat heb ik de auto wat gebruikt voor woon-werk verkeer. Dit ging allemaal goed zonder noemenswaardige problemen, alleen licht slepen van de voorremmen. Deze zijn nu gereviseerd en dit probleem is ook verholpen.
Nu ben ik inmiddels een paar keer op Zandvoort gaan race tijdens het Vrije rijden. Het viel het mij op dat de auto vrij weinig vermogen heeft t.o.v andere gelijkwaardige auto's (Peugeot 106 en 206 GTI's.
Het bocht uit accelereren en de topsnelheid vallen erg tegen. Ik haal met een hoop moeite maximaal 155 a 160 op de teller en voel erg weinig trekkracht vanaf 4000rpm in de 4e versnelling. Overschakelen naar de 5e heeft ook eigenlijk niet echt nut. Ik wordt echt aan alle kanten voorbij gereden op het rechte stuk.
Bovendien heb ik het idee dat de motor niet altijd even mooi stationair loopt. Het dashboard boven de instrumenten resoneert behoorlijk en soms voel je ook een iets afwijkend toerental.
De originele Kat is leeg en op de plaats van de middendemper zit een kleine Kat. Hierop zit dan weer de originele einddemper. Nu heb ik ook gereden met een race pijp en het leek er zelfs op dat het vermogen nog minder was.
Ik kan er niet veel over zeggen omdat ik er mee race. Maar van huis naar de baan en terug en daar 60 min rijden totaal 250 Km en dan is de tank heel ver leeg. Ik denk dat het verbruik rond de 1 op 8 a 1 op 7 zal zijn. Tijdens woon werk verkeer provinciale wegen en 80 in ze 5 haal ik max 1 op 10.
Ik heb zelf al wat rond gezocht op dit forum en op het internet en kwam meerdere problemen tegen:
1) Bobines
2) Compressie
3) Lampdasonde
4) Vacuum potjes
1)
De bobines heb ik eruit gehaald en deze zien er eigenlijk best goed uit. 1 ziet er iets anders uit, iets roestig op de spoel en het epoxy is wat donkerder. Alle 4 heb ik doorgemeten op Ohms en meet bij allen 2.1Ohm. Dit is dus op de connector. Iemand bekend of dit afdoende is of dat je nog anders kan testen/meten?
Ik heb voor de zekerheid 1 nieuwe Valeo bobine besteld welke hopelijk volgende week binnenkomt om te testen.
2)
Vandaag heb ik een compressie test gedaan met een warme motor en dus de bougies eruit gehaald. Alle 4 de bougies zien er hetzelfde uit, iets wittig. En NGK waar ik geen goede verhalen over gelezen heb hier op het forum
Ik ga er nu de Bosch Super plus 7 in zetten op advies van mensen hier op het forum.
De test geeft de volgende waardes:
van zuiger 1 naar 4: 165, 170, 175, 185 PSI
Met een theelepel motor olie op de zuigers: 190, 180, 180, 195 PSI
Zijn dit goede waardes?
3)
Tot nu toe 2x gehad dat het oranje lampje van de emissie gaat branden tijdens het rijden, is dit de lampda dan? Deze gaat tijdens het rijden ook wel weer uit na een paar minuten.
Voltage motor management is goed als de motor loopt.
Weerstand Lampda is 5,3 Ohm
De Lampda sonde heb ik niet gemeten als de motor draait, dus het voltage tussen Lampda en motor management.
4)
Hoe kan ik zien/testen of de vacuum potjes nog goed zijn?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Groeten Wesley