Laatst met een vriend meegereden welke tijdelijk een Tesla Mode 3 heeft. Ik ben niet tegen een EV (zou best voor werk een EV tijden als ik >600km kan rijden op een lading), maar ben wel altijd sceptisch geweest over de EV qua beleving.
De eerste indruk van de M3:
Oogt m.i. al wat verouderd. Was deze 5 jaar gelden op de markt gekomen, zou ik het ook geloven. Daarnaast is de daklijn een beetje vreemd, maar dat komt waarschijnlijk alleen maar ten goede aan hoofdruimte binnenin.
De afwerking is beter dan die van de Model S. Die zie ik bij ons in de buurt veel vanwege de vele superchargers bij hotel. Los hangende plaatdelen, remlichten die het nog maar voor de helft doen, kieren tussen plaatdelen zijn duidelijk links groter dan recht of omgekeerd, “diffusers” die er onderuit gevallen zijn...
Binnenin is het veelal clean: geen poespas. Daardoor gelijk saai. Echt saai. Alsof je in een hyper modern hipster kantoor stapt... niet mijn kopje van thee, maar kan wel begrijpen dat er genoeg mensen zijn die het juist prettig vinden. Stoelen zitten overigens erg goed.
Dan rijden:
Optrekken gaat hard, maar ook mega misselijkmakend. Vooral de initiële aanzet want zodra die voorbij is, voel je het optrekken niet meer omdat de versnelling lineair is. Met de woorden van vriend van mij (Tesla fan): het is paar keer leuk, daarna wil je het niet eens meer.
Bochten maken... tja. Je kunt hard door de bocht vanwege all wheel drive, maar je hoort de banden “kapot gaan”. Waarbij het bij een normale auto een uiteindelijk compromis is tussen vermogen, grip en centrifugaalkracht, heeft bij de Tesla het vermogen de overhand. Het is snel geen grip meer maar gewoon banden kapot trekken.
Je voelt ook duidelijk dat de auto zwaar is. Toch helt hij weinig over omdat zwaartepunt laag ligt.
Qua geluid merk ik al rijdend (zeg vanaf 15km/h) geen verschil met de 308. Afrol geluid is zo nadrukkelijk aanwezig dat het argument “EV is lekker stil” van tafel kan. De motor van de 308 hoor ik ook nauwelijks.
Wat is er dan gaaf aan de Tesla? De technische snufjes. Al verwacht ik dat we die al heel snel terug zien op non-EVs. Daarnaast werken de meeste ook helemaal niet zoals geadverteerd. O.a. Lane assist en Autopilot werken alleen als de weg als volwaardige weg in systeem staat. Veel 80km/h wegen vallen daar al niet onder. Automatisch inhalen werkt in praktijk ook niet: als een (vracht)auto iets naar links komt duikt de Tesla weer naar rechts waar iedere andere bestuurder ziet dat je er gewoon voorbij kan.
Hoewel mijn review doet vermoeden dat ik negatief ben over de Tesla, moet ik bekennen dat ik dat niet zo erg ben. De auto viel me echt mee, ik had erger verwacht.
Maar om met de woorden van een van mijn andere vrienden (totaal geen autogek) te praten:
In zo’n auto ga je het echte rijden missen. Zelf schakelen, motorgeluid, gevoel... zou voor mij reden genoeg zijn niet dagelijks een EV te rijden. Die technische snufjes zijn wel gaaf.
Ik was blij dat ik daarna weer in de S16 stapte! Een verbrandingsmotor heeft karakter, is anders bij verschillende toeren... die leer je kennen door er mee te rijden. Een EV is een emotieloos aandrijfaggregaat. Ken je binnen 5 minuten.
De eerste indruk van de M3:
Oogt m.i. al wat verouderd. Was deze 5 jaar gelden op de markt gekomen, zou ik het ook geloven. Daarnaast is de daklijn een beetje vreemd, maar dat komt waarschijnlijk alleen maar ten goede aan hoofdruimte binnenin.
De afwerking is beter dan die van de Model S. Die zie ik bij ons in de buurt veel vanwege de vele superchargers bij hotel. Los hangende plaatdelen, remlichten die het nog maar voor de helft doen, kieren tussen plaatdelen zijn duidelijk links groter dan recht of omgekeerd, “diffusers” die er onderuit gevallen zijn...
Binnenin is het veelal clean: geen poespas. Daardoor gelijk saai. Echt saai. Alsof je in een hyper modern hipster kantoor stapt... niet mijn kopje van thee, maar kan wel begrijpen dat er genoeg mensen zijn die het juist prettig vinden. Stoelen zitten overigens erg goed.
Dan rijden:
Optrekken gaat hard, maar ook mega misselijkmakend. Vooral de initiële aanzet want zodra die voorbij is, voel je het optrekken niet meer omdat de versnelling lineair is. Met de woorden van vriend van mij (Tesla fan): het is paar keer leuk, daarna wil je het niet eens meer.
Bochten maken... tja. Je kunt hard door de bocht vanwege all wheel drive, maar je hoort de banden “kapot gaan”. Waarbij het bij een normale auto een uiteindelijk compromis is tussen vermogen, grip en centrifugaalkracht, heeft bij de Tesla het vermogen de overhand. Het is snel geen grip meer maar gewoon banden kapot trekken.
Je voelt ook duidelijk dat de auto zwaar is. Toch helt hij weinig over omdat zwaartepunt laag ligt.
Qua geluid merk ik al rijdend (zeg vanaf 15km/h) geen verschil met de 308. Afrol geluid is zo nadrukkelijk aanwezig dat het argument “EV is lekker stil” van tafel kan. De motor van de 308 hoor ik ook nauwelijks.
Wat is er dan gaaf aan de Tesla? De technische snufjes. Al verwacht ik dat we die al heel snel terug zien op non-EVs. Daarnaast werken de meeste ook helemaal niet zoals geadverteerd. O.a. Lane assist en Autopilot werken alleen als de weg als volwaardige weg in systeem staat. Veel 80km/h wegen vallen daar al niet onder. Automatisch inhalen werkt in praktijk ook niet: als een (vracht)auto iets naar links komt duikt de Tesla weer naar rechts waar iedere andere bestuurder ziet dat je er gewoon voorbij kan.
Hoewel mijn review doet vermoeden dat ik negatief ben over de Tesla, moet ik bekennen dat ik dat niet zo erg ben. De auto viel me echt mee, ik had erger verwacht.
Maar om met de woorden van een van mijn andere vrienden (totaal geen autogek) te praten:
In zo’n auto ga je het echte rijden missen. Zelf schakelen, motorgeluid, gevoel... zou voor mij reden genoeg zijn niet dagelijks een EV te rijden. Die technische snufjes zijn wel gaaf.
Ik was blij dat ik daarna weer in de S16 stapte! Een verbrandingsmotor heeft karakter, is anders bij verschillende toeren... die leer je kennen door er mee te rijden. Een EV is een emotieloos aandrijfaggregaat. Ken je binnen 5 minuten.
'01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
'98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project
'96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
'92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
'18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
'98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project
'96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
'92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
'18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily