Er komt een ecumaster emu black op met een adu 5inch, losse datalogger en 8 kanaals egt module. Die ga ik op de dyno bij wiefferink motorsport afstellen (die dyno heb ik samen met wiefferink motorsport ontworpen) en die zit tevens in het pand naast mij dus mooi in de buurt. Qua vermogen zal het dit jaar waarschijnlijk bij 350 a 400pk blijven aangezien de be bakken niet zo heel veel koppel kunnen hebben. Heb wel gekeken naar een sadev bak maar daar hangt een nogal intens prijskaartje aan, dat gaat me nu te gek. Hoe dat qua turbodruk uitkomt weet ik niet aangezien ik m vrij hoogtoerig ga opbouwen. Dus de verwachting is dat ik niet veel overdruk ga nodig hebben om op 3 a 400 pk uit te komen. Anyway we gaan t zien.
Altijd spannend ja. Vooral de eerste dyno.
Dat management ken ik niet. Ik ken VEMS, ECUTEC en SYVECS.
Heb wat ervaring met dyno's (EMS en ACE) van twee impreza's (330 en 680pk):)
Heb hier nog een 206 cc staan van een klant met 2.0 16v turbo en vems die ik nog ff moet controleren op de dyno. Maar ik vind de vems persoonlijk niet zon fijne ecu maar achja t doet wat t doen moet.[COLOR="Silver"]
========== Post samengevoegd op 17:19 ========== De vorige post was op 17:03 ==========
[/COLOR]680pk voor een impreza is niet gek. Die blokken staan er nou niet om bekend dat ze zo sterk zijn
Inderdaad over Vems. Dat is beperkt zeker t.o.v. Syvecs met bijv. individuele cylindermapping.
Zijn ook maar 2 à 3 bedriijven die Syvecs mogen mappen.
Mijn vrouw rijdt in een 206CC. Ben onder de indruk van die wegligging. Zeker t.o.v. een 306 cabrio. Best wel een goede basis om een getunede blok in te leggen.
Blok van de extreme Impreza is helemaal van scratch opgebouwd. Semi Closed Deck 2.35L loopt tot boven de 8000 rpm. Tot aan 3750 alsof je met een 150pk auto rijdt.
Syvecs kun je gewoon training voor volgen, of als je geld over hebt gewoon kopen en kijken hoever je komt.
Blokje van mn peus ligt ook helemaal uit elkaar, is opnieuw geboord en gehoond. Komt verder een geslepen krukas in, forged zuigers en drijfstangen. Kop is iets bewerkt om de nieuwe nokkenassen kwijt te kunnen, vaste klepstoters met titanium klepveren en retainers. Throttle bodies maar daar moet ik nog ff een alu bak omheen fabriceren anders kan ik ze natuurlijk niet onder druk zetten.[COLOR="Silver"]
========== Post samengevoegd op 19:21 ========== De vorige post was op 18:59 ==========
[/COLOR]Mozilla/5.0 (Linux; Android 8.0.0; SM-G950F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/76.0.3809.132 Mobile Safari/537.36[COLOR="Silver"]
========== Post samengevoegd op 19:22 ========== De vorige post was op 19:21 ==========
[/COLOR]Zijn die imprezas van jou zelf trouwens? En waarvoor wordt die extreme gebruikt? Wil dat ding wel een keer zien :)
Mozilla/5.0 (Linux; Android 8.0.0; SM-G950F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/76.0.3809.132 Mobile Safari/537.36
Hé, idd tijd geleden. De tct maakte uiteindelijk 230pk en zon 400nm koppel. Maar het spruitstuk scheurde al vrij snel. Heb m toen losgehaald en een dkz kop, nokkenas en inlaat spruitstuk geregeld. En tevens een spruitstuk op maat besteld. Maar dat was er na een jaar nog niet. Toen de auto gedemonteerd en de kas naar de sloop gedaan. Motor en dergelijke staan hier nu op de zaak. Daarna kwam de maxi. Hoop dit weekend de canbus af te ronden voor de maxi en het nieuwe LCD Dash te monteren. Als dat allemaal lukt dan is de electronica meest klaar. Voor de rest zijn de laatste motordelen onderweg dus daar kan ik binnenkort ook mee beginnen. Maar t is momenteel allemaal erg druk. Werkplaats is inmiddels ook meest klaar. Als ik nog ff de tijd heb zal ik wat foto's uploaden
Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; motorola one vision) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/78.0.3904.108 Mobile Safari/537.36
Zo sinds de laatste post ben ik toch weer redelijk opgeschoten met de maxi en de werkplaats dus tijd voor nieuwe fotos.
Ik zal eerst een paar fotos laten zien van de nieuwe werkplaats, het is nog niet helemaal klaar maar voor nu prima.
Dit is dus hoofdzakelijke werkplaats. De ruimte waar die bij de vorige fotos stond is op hetzelfde terrein en daar staat inmiddels een brug in en voor de rest opslag. De bedoeling is wel dat dat uiteindelijk de vaste plek wordt voor de maxi. Maar nu er nog zoveel aan moet gebeuren is het makkelijker als de auto in de grote ruimte staat. Rechts nog net een stukje van mn broertjes circuitproject. Als het goed is gaat hij die auto nog verder beschrijven in zijn topic.
Dit is de ruimte achterin hier bouw ik vanaf nu de blokjes op, op de fotos nog leeg maar inmiddels ligt er al een blokje of 7 en ben ik met een 4 tal blokken aan het bouwen waaronder die van de maxi.
Dit is de bovenverdieping/kantine en deze functioneerd uiteraard ook als mancave (je moet toch wat als je net weer bij je ouders woont na 6 jaar haha)
Maar nu verder over de auto.
Ik heb toch besloten om voor een andere turbo te gaan dan op de vorige fotos. Omdat ik via een vriend van me die veel met turbos doet heel schappelijk aan deze garrett tr30r motorsport turbo kon komen. Dat kon ik uiteraard niet laten gaan. Voordelen van deze is dat deze dubbel kogelgelagerd is waardoor deze beter opspoelt en vanwege het gebruik van wat exclusievere materialen is het gewicht erg laag (4kg) en de temperatuurbestendigheid erg hoog ideaal voor een racetoepassing dus. Het compressorwiel ziet er aan de voorkant wat klein uit maar vergis je niet deze turbo is goed voor zeker 450+pk (de ingang is zo klein vanwege de restrictor, aangezien dit een ex wrc turbo is was de maatvoering van de doorlaat aan regels onderhevig daarentegen is de compressor helemaal geoptimaliseerd voor dit formaat doorgang zodat de opbrengst toch aanzienlijk is.
Tevens zijn de spullen van catcams binnen gekomen. Een nieuw setje nokkenassen, sterkere klepveren en titanium klepschotels. Om de klepjes fijn onder controle te houden icm met de nieuwe nokkenassen.
Hier was ik bezig met het aanpassen van de kabelboom voor de nieuwe ecu. Ik had nog op de planning staan om een geheel nieuwe kabelboom te gaan maken. Maar daar heb ik voor dit jaar van afgezien aangezien er nog zoveel moet gebeuren en ik toch als doel heb om de auto eind maart rijdend te hebben of nou ja in ieder geval komend zomer. Dan kan ik alles een beetje testen dit jaar en is er volgend winter ruimte voor verbeteringen waaronder de kabelboom.
Tevens heb ik de ecumaster display unit geplaatst die mij gaat voorzien van alle informatie die ik nodig heb op de baan. Het scherm in de middenconsole wordt gebruikt voor de overige sensordata en de knoppen daarop dienen om de lampenpods die voorop de auto kunnen in en uit te schakelen. Daarnaast heb ik ook de canbus uitgebreid met een paar modules waaronder een egt module en een vaste datalogger. Met de egt module ga ik de individuele runner temperaturen monitoren van het uitlaatspruitstuk om eventuele afwijkingen in de verbranding van de individuele cylinder te kunnen opmerken en evt te kunnen corrigeren. Ik moet nog een beugeltje maken om het scherm vast te zetten op de stuurkolom maar dat komt nog electronisch gezien werkt alles iig vast.
Ook maar meteen mn bedrijfslogo erin gezet.
Daarna ben ik gestart met het bouwen van de motor en kreeg daarbij toch twijfels over het smeringssysteem van de xu blokken. Naar mijn idee zijn de xu10 blokken erg degelijk maar hadden het ontwerp van het carter en de oliepomp aandrijving een stuk beter gekund uiteraard kreeg ik daar dus twijfels over en aangezien dit langzamerhand toch een kostbaar motortje aan het worden is toch maar besloten om het nog ff wat kostbaarder te maken door een drysump systeem te bestellen. Waardoor ik dus het originele carter, oliepomp en oliepomp aandrijving kan weglaten en daardoor hopelijk een stuk meer betrouwbaarheid kan creëren.
Dit is hoe het onderblok er momenteel bij staat. De krukas is helemaal gebalanceerd. De cilinders zijn 1mm groter geboord en opnieuw gehoond en nu voorzien van gesmede drijfstangen en zuigers.
En de kop met de nieuwe klepveren erin. Heb inmiddels de klepschotels ook geplaatst met de vaste stoters. Vervolgens de nieuwe nokkenassen gepast en gekeken wat voor lash caps ik moet gaan bestellen om de klepspeling goed te stellen. Zodra die binnen zijn kan ik de kop definitief assembleren. Ik hoop deze week nog de inhoud van de verbrandingskamer in de kop te gaan meten zodat ik de compressieberekening kan doen en daardoor de gewenste koppakkings dikte uitrekenen. Zodat ik die kan bestellen. Als dat zover is kan de kop op de motor en de drysump eronder. Fotos van dit alles houden jullie nog ff te goed. Al met al hebben jullie nu in ieder geval alweer een kijkje gehad in het project. Tot snel!
Nog een kleine toevoeging mbt de kop als je boven en onder de klepveren kijk zie je dat er sleuven in de kop zijn gefreest. Aangezien de nieuwe nokkenassen redelijk heftig zijn was dit nodig om de nok rond te kunnen laten gaan. Daarom hebben we al die baantjes uitgefreesd zodat de nokken nu weer vrij rond kunnen.
(11th December 2019 om 22:31)dvdw schreef: Zo sinds de laatste post ben ik toch weer redelijk opgeschoten met de maxi en de werkplaats dus tijd voor nieuwe fotos.
Ik zal eerst een paar fotos laten zien van de nieuwe werkplaats, het is nog niet helemaal klaar maar voor nu prima.
Dit is dus hoofdzakelijke werkplaats. De ruimte waar die bij de vorige fotos stond is op hetzelfde terrein en daar staat inmiddels een brug in en voor de rest opslag. De bedoeling is wel dat dat uiteindelijk de vaste plek wordt voor de maxi. Maar nu er nog zoveel aan moet gebeuren is het makkelijker als de auto in de grote ruimte staat. Rechts nog net een stukje van mn broertjes circuitproject. Als het goed is gaat hij die auto nog verder beschrijven in zijn topic.
Dit is de ruimte achterin hier bouw ik vanaf nu de blokjes op, op de fotos nog leeg maar inmiddels ligt er al een blokje of 7 en ben ik met een 4 tal blokken aan het bouwen waaronder die van de maxi.
Dit is de bovenverdieping/kantine en deze functioneerd uiteraard ook als mancave (je moet toch wat als je net weer bij je ouders woont na 6 jaar haha)
Maar nu verder over de auto.
Ik heb toch besloten om voor een andere turbo te gaan dan op de vorige fotos. Omdat ik via een vriend van me die veel met turbos doet heel schappelijk aan deze garrett tr30r motorsport turbo kon komen. Dat kon ik uiteraard niet laten gaan. Voordelen van deze is dat deze dubbel kogelgelagerd is waardoor deze beter opspoelt en vanwege het gebruik van wat exclusievere materialen is het gewicht erg laag (4kg) en de temperatuurbestendigheid erg hoog ideaal voor een racetoepassing dus. Het compressorwiel ziet er aan de voorkant wat klein uit maar vergis je niet deze turbo is goed voor zeker 450+pk (de ingang is zo klein vanwege de restrictor, aangezien dit een ex wrc turbo is was de maatvoering van de doorlaat aan regels onderhevig daarentegen is de compressor helemaal geoptimaliseerd voor dit formaat doorgang zodat de opbrengst toch aanzienlijk is.
Tevens zijn de spullen van catcams binnen gekomen. Een nieuw setje nokkenassen, sterkere klepveren en titanium klepschotels. Om de klepjes fijn onder controle te houden icm met de nieuwe nokkenassen.
Hier was ik bezig met het aanpassen van de kabelboom voor de nieuwe ecu. Ik had nog op de planning staan om een geheel nieuwe kabelboom te gaan maken. Maar daar heb ik voor dit jaar van afgezien aangezien er nog zoveel moet gebeuren en ik toch als doel heb om de auto eind maart rijdend te hebben of nou ja in ieder geval komend zomer. Dan kan ik alles een beetje testen dit jaar en is er volgend winter ruimte voor verbeteringen waaronder de kabelboom.
Tevens heb ik de ecumaster display unit geplaatst die mij gaat voorzien van alle informatie die ik nodig heb op de baan. Het scherm in de middenconsole wordt gebruikt voor de overige sensordata en de knoppen daarop dienen om de lampenpods die voorop de auto kunnen in en uit te schakelen. Daarnaast heb ik ook de canbus uitgebreid met een paar modules waaronder een egt module en een vaste datalogger. Met de egt module ga ik de individuele runner temperaturen monitoren van het uitlaatspruitstuk om eventuele afwijkingen in de verbranding van de individuele cylinder te kunnen opmerken en evt te kunnen corrigeren. Ik moet nog een beugeltje maken om het scherm vast te zetten op de stuurkolom maar dat komt nog electronisch gezien werkt alles iig vast.
Ook maar meteen mn bedrijfslogo erin gezet.
Daarna ben ik gestart met het bouwen van de motor en kreeg daarbij toch twijfels over het smeringssysteem van de xu blokken. Naar mijn idee zijn de xu10 blokken erg degelijk maar hadden het ontwerp van het carter en de oliepomp aandrijving een stuk beter gekund uiteraard kreeg ik daar dus twijfels over en aangezien dit langzamerhand toch een kostbaar motortje aan het worden is toch maar besloten om het nog ff wat kostbaarder te maken door een drysump systeem te bestellen. Waardoor ik dus het originele carter, oliepomp en oliepomp aandrijving kan weglaten en daardoor hopelijk een stuk meer betrouwbaarheid kan creëren.
Dit is hoe het onderblok er momenteel bij staat. De krukas is helemaal gebalanceerd. De cilinders zijn 1mm groter geboord en opnieuw gehoond en nu voorzien van gesmede drijfstangen en zuigers.
En de kop met de nieuwe klepveren erin. Heb inmiddels de klepschotels ook geplaatst met de vaste stoters. Vervolgens de nieuwe nokkenassen gepast en gekeken wat voor lash caps ik moet gaan bestellen om de klepspeling goed te stellen. Zodra die binnen zijn kan ik de kop definitief assembleren. Ik hoop deze week nog de inhoud van de verbrandingskamer in de kop te gaan meten zodat ik de compressieberekening kan doen en daardoor de gewenste koppakkings dikte uitrekenen. Zodat ik die kan bestellen. Als dat zover is kan de kop op de motor en de drysump eronder. Fotos van dit alles houden jullie nog ff te goed. Al met al hebben jullie nu in ieder geval alweer een kijkje gehad in het project. Tot snel!
Nog een kleine toevoeging mbt de kop als je boven en onder de klepveren kijk zie je dat er sleuven in de kop zijn gefreest. Aangezien de nieuwe nokkenassen redelijk heftig zijn was dit nodig om de nok rond te kunnen laten gaan. Daarom hebben we al die baantjes uitgefreesd zodat de nokken nu weer vrij rond kunnen.