Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier over de nieuwe seat leon fr.
Sinds afgelopen maandag rij ik tijdelijk in de nieuwe leon fr, dit aangezien iemand de achterkant van de clio zo mooi vond dat deze eens van heel dichtbij bekeken moest worden.
De leon fr zo op het eerste gezicht een mooie strakke auto, niet overdreven druk gestyled maar naar mijn mening een erg smaakvol samengesteld geheel.
Dit gaat ook door in het interieur waarbij alles erg gericht is op de bestuurder.
De motor een 1.5 turbo 4 cilinder met 130pk gekoppeld aan een handgeschakelde 6 bak. Voelt niet overdreven snel (2.0 16v sedan voelt sneller) maar is ook zeker niet traag te noemen, eigenlijk erg lineair voor een geblazen motor.
De 6 bak schakeld ook erg prettig al is de lokatie van de versnellingspook ergonomisch gezien niet geheel ideaal.
Het interieur is naar mijn mening eigenlijk best goed uitgedacht en niet overdreven druk met allerlij knoppen en schakelaars. De stoelen zitten best prettig hoewel deze wel enigsinds hard zijn en de verstelling spreekt ook voorzich, het koste mij weinig moeite om een prettige zitpositie te vinden (de clio koste mij weken).
Been ruimte voor en achter is goed te noemen, met de bestuurderstoel op mij afgesteld kan ik nog prima op de achterbank zitten.
De kofferbak is lekker ruim, op 1 tas na past alles wat in de clio estate in de kofferbak lag gewoon in de kofferbak van de leon.
Het onderstel is best hard en weinig meegevend, persoonlijk vind ik dat nog niet zo'n probleem maar kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is.
De leon rijd erg prettig zonder bijgeluiden, in de auto hoor je verder vrij weinig rij geluid en eerlijk is eerlijk dat had ik niet verwacht.
Met een leeg gewicht van zo'n 1145kg met alle elektronica die de leon fr aan boord heeft, had ik verwacht dat ze op isolatie behoorlijk hadden moeten besparen maar dat lijkt niet het geval.
Het meest gehoorde commentaar over nieuwe auto's is dat ze aanvoelen als rijdende computers, om eerlijk te zijn heb ik dat gevoel bij de leon zeker niet.
Het is echter niet allemaal koek en ei, naast het harde onderstel en de wat onhandig geplaatste versnellingspook is de instap ook enigsinds onhandig en dat is toch wel mijn grootste klacht bij deze auto.
Tijdens het instappen schuif je steeds over de wang en langs de oor van de stoel (welke inwendig overigens stalen steunen hebben) naast dat dit niet alleen onprettig instappen is zullen deze delen van de stoel dus ook versneld slijten.
Ik ben nu niet ineens een VAG fanboy geworden, maar ik moet toch bekennen dat ik best met de leon fr zou kunnen leven.[COLOR="Silver"]
========== Post samengevoegd op 22:29 ========== De vorige post was op 22:17 ==========
[/COLOR]Oh en nog een kleine toevoeging, lane assist een hele leuke maar in mijn ogen nutteloze optie.
Wel leuk om mee te "spelen" en misschien ook wel prettig op de snelweg/autobahn maar verder zie ik het nut er niet van in.
Het systeem grijpt niet vervelend dwangmatig hard in, maar buiten de snelweg/autoweg sxhakeld het systeem regelmatig uit en aan omdat het de plek op de weg niet kan bepalen en dat is naast vervelend mogelijk ook nog eens gevaarlijk want als je het stuur niet trak vast hebt stuurt de auto wel gewoon naar de plek waar hij denkt te moeten zijn.
Sinds afgelopen maandag rij ik tijdelijk in de nieuwe leon fr, dit aangezien iemand de achterkant van de clio zo mooi vond dat deze eens van heel dichtbij bekeken moest worden.
De leon fr zo op het eerste gezicht een mooie strakke auto, niet overdreven druk gestyled maar naar mijn mening een erg smaakvol samengesteld geheel.
Dit gaat ook door in het interieur waarbij alles erg gericht is op de bestuurder.
De motor een 1.5 turbo 4 cilinder met 130pk gekoppeld aan een handgeschakelde 6 bak. Voelt niet overdreven snel (2.0 16v sedan voelt sneller) maar is ook zeker niet traag te noemen, eigenlijk erg lineair voor een geblazen motor.
De 6 bak schakeld ook erg prettig al is de lokatie van de versnellingspook ergonomisch gezien niet geheel ideaal.
Het interieur is naar mijn mening eigenlijk best goed uitgedacht en niet overdreven druk met allerlij knoppen en schakelaars. De stoelen zitten best prettig hoewel deze wel enigsinds hard zijn en de verstelling spreekt ook voorzich, het koste mij weinig moeite om een prettige zitpositie te vinden (de clio koste mij weken).
Been ruimte voor en achter is goed te noemen, met de bestuurderstoel op mij afgesteld kan ik nog prima op de achterbank zitten.
De kofferbak is lekker ruim, op 1 tas na past alles wat in de clio estate in de kofferbak lag gewoon in de kofferbak van de leon.
Het onderstel is best hard en weinig meegevend, persoonlijk vind ik dat nog niet zo'n probleem maar kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is.
De leon rijd erg prettig zonder bijgeluiden, in de auto hoor je verder vrij weinig rij geluid en eerlijk is eerlijk dat had ik niet verwacht.
Met een leeg gewicht van zo'n 1145kg met alle elektronica die de leon fr aan boord heeft, had ik verwacht dat ze op isolatie behoorlijk hadden moeten besparen maar dat lijkt niet het geval.
Het meest gehoorde commentaar over nieuwe auto's is dat ze aanvoelen als rijdende computers, om eerlijk te zijn heb ik dat gevoel bij de leon zeker niet.
Het is echter niet allemaal koek en ei, naast het harde onderstel en de wat onhandig geplaatste versnellingspook is de instap ook enigsinds onhandig en dat is toch wel mijn grootste klacht bij deze auto.
Tijdens het instappen schuif je steeds over de wang en langs de oor van de stoel (welke inwendig overigens stalen steunen hebben) naast dat dit niet alleen onprettig instappen is zullen deze delen van de stoel dus ook versneld slijten.
Ik ben nu niet ineens een VAG fanboy geworden, maar ik moet toch bekennen dat ik best met de leon fr zou kunnen leven.[COLOR="Silver"]
========== Post samengevoegd op 22:29 ========== De vorige post was op 22:17 ==========
[/COLOR]Oh en nog een kleine toevoeging, lane assist een hele leuke maar in mijn ogen nutteloze optie.
Wel leuk om mee te "spelen" en misschien ook wel prettig op de snelweg/autobahn maar verder zie ik het nut er niet van in.
Het systeem grijpt niet vervelend dwangmatig hard in, maar buiten de snelweg/autoweg sxhakeld het systeem regelmatig uit en aan omdat het de plek op de weg niet kan bepalen en dat is naast vervelend mogelijk ook nog eens gevaarlijk want als je het stuur niet trak vast hebt stuurt de auto wel gewoon naar de plek waar hij denkt te moeten zijn.
'94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
'93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
'98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
'97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P.
'03 307 2.0 16V XS break - ex
'99 306 2.0 16V XR sedan - daily
'97 306 2.0 16V gti-6- R.I.P.
'01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
'17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease