Dag,
Allereerst wil ik melden dat ik het prachtig vind dat dit forum bestaat. Dit is mijn eerste bericht, maar ik heb voorheen reparaties uitgevoerd met informatie die ik uit jarenoude topics heb kunnen vissen wat natuurlijk goud waard is.
Het betreft hier mijn rode Peugeot 306 XR uit 1996, hatchback, motor TU3MCZ-306.
Het koelwaterreservoir zit vol met olie. Dit ben ik tijdens een willekeurige check achtergekomen en ik hoop dat het daarmee niet te laat is. Het oliepeil was tegelijkertijd ver onder het minimum. Dit duidt op een lekke koppakking. De oorzaak is (wellicht langdurige) oververhitting.
Toen ik de auto kocht, ca 1,5 jaar geleden, vertelde de koper mij dat de radiateur lek was en daarom af en toe moet bijvullen. Een tijdje na de aankoop ben ik gaan uitzoeken wat er mis was en toen bleek dat het koelsysteem simpelweg niet ontlucht was. KVS kon daardoor niet worden rondgepompt. Elke druppel extra KVS die erin ging, was er ook weer snel uit, omdat dit te heet werd (en de motor ook) en via de overdruk eruit werd gegooid. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hier ook lang mee rondgereden.
Nu twijfel ik of ik de koppakking moet gaan vervangen of dat het geheel klaar is voor de schroot.
- Laten maken is ca. 1000 euro en gezien de auto dat niet waard is, geen optie.
- Ik heb één keer de radiator vervangen en dat ging mij goed af, maar dit is nogal een grotere opgave.
- De olie heeft, zo lijkt het, de KVS vrijwel geheel vervangen. Daarmee is dit lek niet te zuinig en is het blok en/of de cilinderkop misschien krom.
Dit verhaal lezende, denken jullie dat het blok nog in orde is of zeer waarschijnlijk (te) krom? Indien ik hieraan ga beginnen, laat ik de cilinderkop sowieso vlakken denk ik.
Daarnaast de vraag, hoe bepaal je of de oppervlakte van het motorblok vlak genoeg is? Daar moet een specialist voor komen?
Bijgevoegd de foto's.
Alvast bedankt,
Jan
PS Op de foto is te zien dat ik 205GTI speedline velgen eronder heb gezet. Hoop dat dit geen heiligschennis is :)
Allereerst wil ik melden dat ik het prachtig vind dat dit forum bestaat. Dit is mijn eerste bericht, maar ik heb voorheen reparaties uitgevoerd met informatie die ik uit jarenoude topics heb kunnen vissen wat natuurlijk goud waard is.
Het betreft hier mijn rode Peugeot 306 XR uit 1996, hatchback, motor TU3MCZ-306.
Het koelwaterreservoir zit vol met olie. Dit ben ik tijdens een willekeurige check achtergekomen en ik hoop dat het daarmee niet te laat is. Het oliepeil was tegelijkertijd ver onder het minimum. Dit duidt op een lekke koppakking. De oorzaak is (wellicht langdurige) oververhitting.
Toen ik de auto kocht, ca 1,5 jaar geleden, vertelde de koper mij dat de radiateur lek was en daarom af en toe moet bijvullen. Een tijdje na de aankoop ben ik gaan uitzoeken wat er mis was en toen bleek dat het koelsysteem simpelweg niet ontlucht was. KVS kon daardoor niet worden rondgepompt. Elke druppel extra KVS die erin ging, was er ook weer snel uit, omdat dit te heet werd (en de motor ook) en via de overdruk eruit werd gegooid. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hier ook lang mee rondgereden.
Nu twijfel ik of ik de koppakking moet gaan vervangen of dat het geheel klaar is voor de schroot.
- Laten maken is ca. 1000 euro en gezien de auto dat niet waard is, geen optie.
- Ik heb één keer de radiator vervangen en dat ging mij goed af, maar dit is nogal een grotere opgave.
- De olie heeft, zo lijkt het, de KVS vrijwel geheel vervangen. Daarmee is dit lek niet te zuinig en is het blok en/of de cilinderkop misschien krom.
Dit verhaal lezende, denken jullie dat het blok nog in orde is of zeer waarschijnlijk (te) krom? Indien ik hieraan ga beginnen, laat ik de cilinderkop sowieso vlakken denk ik.
Daarnaast de vraag, hoe bepaal je of de oppervlakte van het motorblok vlak genoeg is? Daar moet een specialist voor komen?
Bijgevoegd de foto's.
Alvast bedankt,
Jan
PS Op de foto is te zien dat ik 205GTI speedline velgen eronder heb gezet. Hoop dat dit geen heiligschennis is :)