Ondertussen ben ik al 6 jaar trotse eigenaar van een 306 cabrio uit 1999. Gedurende deze periode al het nodige aan de auto gedaan waaronder een nieuw dak en volledig laten uitdeuken en spuiten. Afgelopen zomer had ik enorm pech met reparaties waardoor er uiteindelijk een rekening lag van ongeveer 2000 euro. Voor mij het moment om de vraag te stellen. Wil ik hier mee door gaan of wordt het tijd om afscheid te nemen van deze auto? Uiteindelijk besloten de reparaties toch gewoon te doen omdat ze allemaal mechanisch waren met de gedachte dat als alles nu kapot gaat en vervangen wordt, dat het dan voorlopig wel even klaar is met technische mankementen.
Het beantwoorden van deze vraag bracht mij ook meteen op een andere vraag. Hoe lang ben ik van plan om deze auto te houden? Om het beantwoorden van die vraag te beantwoorden is misschien wat context nodig. 1: deze auto is mijn eerste zelf aangeschafte auto. 2: Vanaf dat ik geboren ben, ben ik opgegroeid in cabrio's. en 3: als je eigenaar bent van een auto die je wilt houden, moet je zorgen dat alles heel is en dat het lijkt alsof hij net uit de fabriek komt, aldus mijn ouders en vooral mijn vader. Twee van deze punten zijn het direct gevolg van opvoeding. Mijn ouders hebben een BMW e30 cabrio en een VW kever cabrio 1303 in absolute nieuwstaat dus als je ouders zo omgaan met auto's dan wordt je daar zelf ook mee besmet.
Terug naar de keuze. Ik besloot dat hij ging blijven en daarmee kwam ook het besluit om de auto niet alleen te repareren, maar om de auto ook terug te brengen naar bijna nieuwstaat. Kanttekening is dat hij niet volledig uit elkaar ging voor een totale restauratie maar dat alles wat stuk of versleten was vernieuwd zou worden.
Mijn eerste aandacht punt was het interieur. Mijn 306 is een blauwe Palm Beach uit 1999 met een cognac leder interieur. Dit interieur was niet stuk, maar had wel zeker zijn beste tijd gehad. Maar mijn grootste irritatie punt was dat de stoelen en banken van leder in kleur A waren. Dat de voordeuren van kunstleder waren in kleur B, en dat de achter panelen van kunststof waren en in kleur C waren. Bij benadering allemaal cognac kleur maar zeker niet dezelfde kleur.
Het doel was om de stoelen, banken en panelen niet alleen allemaal in dezelfde kleur te krijgen. Maar ook in hetzelfde materiaal namelijk volledig in leder.
Als we dan toch bezig zijn dan moet er ook meteen stoelverwarming komen in de voorstoelen. En dan wel en fatsoenlijk systeem en niet dat gekke systeem waarmee peugeot het leverde.
Zoeken naar iemand die het kon doen duurde niet lang want zowel de bmw als de kever waren ook al volledig voorzien van een nieuw interieur door cabrio partner in leusden en ook mijn dak was daar al gedaan dus voor mij een logische keuze om ook daar mijn interieur langs te brengen Ze zijn al 10 tallen jaren bezig maar ik was de eerste (die gek genoeg was om dit te doen) die met een volledig interieur voor een 306 cabrio langs kwam.
Het interieur zelf lijkt op eerste gezicht nog best prima zoals te zien in de volgende foto's
https://www.dropbox.com/s/gzud8kmlsgwgaw...182435.jpg
https://www.dropbox.com/s/hxiot8nuvrakln...182441.jpg
Zoals ik al eerder aangaf. Het interieur was niet stuk maar mijn mening had het wel zijn beste tijd gehad. Die bevestiging kwam niet veel later na het langs brengen van de stoelen. De welbekende voor en na foto's om het contrast te benadrukken.
Voor:
https://www.dropbox.com/s/egjs3uuthx8pry...WA0000.jpg
En na:
https://www.dropbox.com/s/3huvr3qjuiauv1...WA0002.jpg
Ik geloofde mijn ogen niet maar foto 1 is wat er in de hele auto zat, en foto 2 is wat er in de auto zou komen. Alleen de foto gaf al zo'n groot verschil weer en dat was ook alles waar ik het tot dan toe mee moest doen want ook ik had het tot dan nog niet in het echt gezien. Uiteindelijk kwam daar na 3 weken het verlossende bericht dat alles klaar was en dat ik het kon komen halen. Dus op de eerste vrije beschikbare zaterdag ochtend naar leersum gereden om mijn interieur op te halen.
https://www.dropbox.com/s/d7q7lkyx2kzyng...WA0003.jpg
Na het ophalen van de bekleding heeft het nog 3 weken geduurd voordat we daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met inbouwen. En ook het inbouwen heeft nog 2 weekenden geduurd om het fatsoenlijk in te bouwen (stoelverwarming moest zonder knippen op de originele kabelboom en achterklep moest ook open op de afstandbediening) maar na 2 weekende zwoegen is het resultaat waanzinnig.
https://www.dropbox.com/s/aqi86zueawz1in...180538.jpg
https://www.dropbox.com/s/pdohzx6rxqc6q3...173238.jpg
https://www.dropbox.com/s/1sdlvpfd6uckyy...173220.jpg
https://www.dropbox.com/s/sn2h47ddxobghx...180652.jpg
Eindelijk een interieur in 1 kleur en van 1 materiaal. Het resultaat heeft mn stoutste verwachtingen overtroffen. Maar ik ben pas net begonnen. Over 3 weken staat hij opnieuw bij de plaatwerker om opnieuw volledig uitgedeukt te worden (mensen wees een voorzichtig met andermans spullen ) en volledig opnieuw gespoten te worden. Daarnaast worden de voorlampen gepolijst en komt er een nieuw A stijl rubber op om uiteindelijk weer heel dicht bij showroom status te komen en misschien wel net iets beter.
Het beantwoorden van deze vraag bracht mij ook meteen op een andere vraag. Hoe lang ben ik van plan om deze auto te houden? Om het beantwoorden van die vraag te beantwoorden is misschien wat context nodig. 1: deze auto is mijn eerste zelf aangeschafte auto. 2: Vanaf dat ik geboren ben, ben ik opgegroeid in cabrio's. en 3: als je eigenaar bent van een auto die je wilt houden, moet je zorgen dat alles heel is en dat het lijkt alsof hij net uit de fabriek komt, aldus mijn ouders en vooral mijn vader. Twee van deze punten zijn het direct gevolg van opvoeding. Mijn ouders hebben een BMW e30 cabrio en een VW kever cabrio 1303 in absolute nieuwstaat dus als je ouders zo omgaan met auto's dan wordt je daar zelf ook mee besmet.
Terug naar de keuze. Ik besloot dat hij ging blijven en daarmee kwam ook het besluit om de auto niet alleen te repareren, maar om de auto ook terug te brengen naar bijna nieuwstaat. Kanttekening is dat hij niet volledig uit elkaar ging voor een totale restauratie maar dat alles wat stuk of versleten was vernieuwd zou worden.
Mijn eerste aandacht punt was het interieur. Mijn 306 is een blauwe Palm Beach uit 1999 met een cognac leder interieur. Dit interieur was niet stuk, maar had wel zeker zijn beste tijd gehad. Maar mijn grootste irritatie punt was dat de stoelen en banken van leder in kleur A waren. Dat de voordeuren van kunstleder waren in kleur B, en dat de achter panelen van kunststof waren en in kleur C waren. Bij benadering allemaal cognac kleur maar zeker niet dezelfde kleur.
Het doel was om de stoelen, banken en panelen niet alleen allemaal in dezelfde kleur te krijgen. Maar ook in hetzelfde materiaal namelijk volledig in leder.
Als we dan toch bezig zijn dan moet er ook meteen stoelverwarming komen in de voorstoelen. En dan wel en fatsoenlijk systeem en niet dat gekke systeem waarmee peugeot het leverde.
Zoeken naar iemand die het kon doen duurde niet lang want zowel de bmw als de kever waren ook al volledig voorzien van een nieuw interieur door cabrio partner in leusden en ook mijn dak was daar al gedaan dus voor mij een logische keuze om ook daar mijn interieur langs te brengen Ze zijn al 10 tallen jaren bezig maar ik was de eerste (die gek genoeg was om dit te doen) die met een volledig interieur voor een 306 cabrio langs kwam.
Het interieur zelf lijkt op eerste gezicht nog best prima zoals te zien in de volgende foto's
https://www.dropbox.com/s/gzud8kmlsgwgaw...182435.jpg
https://www.dropbox.com/s/hxiot8nuvrakln...182441.jpg
Zoals ik al eerder aangaf. Het interieur was niet stuk maar mijn mening had het wel zijn beste tijd gehad. Die bevestiging kwam niet veel later na het langs brengen van de stoelen. De welbekende voor en na foto's om het contrast te benadrukken.
Voor:
https://www.dropbox.com/s/egjs3uuthx8pry...WA0000.jpg
En na:
https://www.dropbox.com/s/3huvr3qjuiauv1...WA0002.jpg
Ik geloofde mijn ogen niet maar foto 1 is wat er in de hele auto zat, en foto 2 is wat er in de auto zou komen. Alleen de foto gaf al zo'n groot verschil weer en dat was ook alles waar ik het tot dan toe mee moest doen want ook ik had het tot dan nog niet in het echt gezien. Uiteindelijk kwam daar na 3 weken het verlossende bericht dat alles klaar was en dat ik het kon komen halen. Dus op de eerste vrije beschikbare zaterdag ochtend naar leersum gereden om mijn interieur op te halen.
https://www.dropbox.com/s/d7q7lkyx2kzyng...WA0003.jpg
Na het ophalen van de bekleding heeft het nog 3 weken geduurd voordat we daadwerkelijk aan de slag zijn gegaan met inbouwen. En ook het inbouwen heeft nog 2 weekenden geduurd om het fatsoenlijk in te bouwen (stoelverwarming moest zonder knippen op de originele kabelboom en achterklep moest ook open op de afstandbediening) maar na 2 weekende zwoegen is het resultaat waanzinnig.
https://www.dropbox.com/s/aqi86zueawz1in...180538.jpg
https://www.dropbox.com/s/pdohzx6rxqc6q3...173238.jpg
https://www.dropbox.com/s/1sdlvpfd6uckyy...173220.jpg
https://www.dropbox.com/s/sn2h47ddxobghx...180652.jpg
Eindelijk een interieur in 1 kleur en van 1 materiaal. Het resultaat heeft mn stoutste verwachtingen overtroffen. Maar ik ben pas net begonnen. Over 3 weken staat hij opnieuw bij de plaatwerker om opnieuw volledig uitgedeukt te worden (mensen wees een voorzichtig met andermans spullen ) en volledig opnieuw gespoten te worden. Daarnaast worden de voorlampen gepolijst en komt er een nieuw A stijl rubber op om uiteindelijk weer heel dicht bij showroom status te komen en misschien wel net iets beter.