ja zodar het net aan is hoor je nog niks, alleen an 1 minutje heb je een soort schrapend geluid (net of de schoepen uit balans zijn en de wand van de omhuizing raken...
wat kan dit zijn???????
of is het simpel weg ff bij dealer lanks voor airco onderhoud?????
Het zou je compressor van je airco kunnen zijn. Die wordt namelijk door een magneetkoppeling ingeschakelt. (zodoende pas na een korte tijd wordt ingeschakelt)
Is zelf niet te vervangen tenzij je zelf stek monteur bent.. En beschikt over een promax oid
ja? Laat jij je koudemiddel gewoon vliegen dan??
Lijkt me niet de bedoeling. Daarbij is hetb heel slecht voor je systeem als je er buitenlucht in laat komen ivm vocht in de lucht. Hierdoor ontstaat corrosie. Waardoor de kans bestaat dat je compressor weer kapot gaat. Na het vervangen van je compressor dien je om die reden je systeem te vacumeren. En eventueel op lichte stikstof druk te zetten tot je vult.
Op het moment dat je stilstof druk hebt staan kun je dan gelijk met een ouderwets emmertje sop even op lekkage checken...
ja, ik laat de koudemiddel gewoon de lucht in vliegen...zolang de kerncentrale's nog op volle toeren draaien, en zolang in de lage lonen landen de olie nog gewoon op straat ververst wordt heeft het m.i geen nut om hier zo precies met mileu eisen om te springen..
overigens het gat in de ozon was 25 jaar geleden even groot...
buitenlucht en vocht in het systeem, daarvoor dient het vacumeren...
de mileu regels in nederland....wordt je schijtziek van...
als een airo geleidelijk lekt en daardoor nog perfect functioneert hoor je er niemand over, pas als ie leeg is en niet meer werkt wordt er naar gekeken.
waar dacht je dat het gelekte koudemiddel gebleven was????????
kerel ik zeg alleen maar hoe het hoort. Ik ben het ook niet met je eens. Nogal kortzichtig van je om te denken dat eerst een ander moet beginnen met verbeteren van het milieu. Maar dat terzijde.
Het is in ieder geval onverstandig voor je systeem om zelf je compressor te vervangen als je niet over de mogelijkheid beschikt om te vacumeren en stikstofdruk te vullen. Je systeem (asafdichting van compressor) is niet gemaakt om vacuum langer te houden. Dus als je niet direct kun vullen dan wel met stikstof of koudemiddel is het onverstandig eraan te beginnen.
en wordt het daar anders van dat je er voor geleerdt hebt? m.i niet...waar dacht je dat het freon bleef uit ouwe koelkasten? pssssssssssssst zo de lucht in...
en indd het is ook niet de bedoeling van het systeem om langer vaccuum vast te houden..maar ff een voorbeeldje..
handige harry vervangen zelf zijn airco compressor, na montage van dit ding maakt ie een afspraak bij een airco boer voor een weekje later...niks mis mee en kan het systeem gerust hebben..
wat dacht je van auto;s die al een gehele winterperiode geen werkende airco hebben en die in de zomermaanden pas gerepareerdt worden.......9 van de 10 blijven het gewoon doen daarna hoor..
er wordt rondom airco een hele show gemaakt.....wat m.i nergens voor nodig is..
de amerikanen b.v die vullen hun airosysteempje zelf af als deze niet meer werkt met spuitbussen die ze gewoon kunnen kopen in hun plaatselijke supermarkt op de hoek!!...en daar komt niet eens vaccumeren bij te pas...koelt ie niet of voldoende meer, spuitbusje op het ventiel en de gewenste hoeveelheid grammen er in en koelen maar...........
maar dat hebben ze je waarschijnlijk niet geleerdt op je 'dure' stek opleiding..
dit is niet persoonlijk bedoelt januszz, bedoel er alleen mee dat de milieu regels hier omtrent airco nogal 'te 'zijn.
het is blijkbaar jou mening. Vooralsnog vindt de nederlandse overheid dat als de wereld verbeterd moet worden, ze bij zichzelf moet beginnen en het goede voorbeeld dient te geven als land. Door de regelgeving mbt milieu aan te scherpen en zoveel mogelijk na te leven.
Je hebt gelijk voor wat betreft de 9 van de 10 die het blijven doen. De kans is alleen groot dat de levensduur van bepaalde onderdelen verkort wordt (met name de compressor).
Voor wat betreft de flesjes van de amerikanen...
Het is maar de vraag of je, niet gehinderd door enige kennis van zaken, koudemiddel aan je systeem moet toevoegen. Het vocht blijft op die manier in je systeem zitten. Daarbij is het zo dat de compressor olie die door het systeem rondgaat samen met het koudemiddel verdwenen is. Dit dien je na het vullen ook apart bij te vullen. Dit bijvullen dient via je manometeraansluiting te gebeuren. Doe je dat niet kost het je vroeg of laat je compressor.
In mijn dure stek opleiding en koeltechniek opleiding(overigens door de overheid betaald) heb ik juist geleerd dat de manier die jij beschrijft slecht is voor je systeem en enkel een oplossing is van korte duur ivm levensduur. Het is m.i. verstandig om iig het advies op te volgen van deskundige mensen.