Beste gebruikers ,
Volgende probleem stelt zich bij een motortype XUD7 1769cc turbodieselintercooler
Brandstofpomp: Lucas CAV type 058 DPC R8443B453D
De auto valt tijdens het rijden vaak van het ene op het andere ogenblik gewoon stil en dit steeds zonder enig gepruttel of gesputter .
Eerst werd de dieselopvoer door de pomp gecontroleerd , de afsluiter zijn plunjer werd een poosje uitgehaald en de opvoerpomp met aansluitingen en drukregelaar werd volledig gedemonteerd en gezuiverd/doorgeblazen (schoepen en pompring uitgehaald …) , dit gaf geen verandering .
Blijkt dan bij verdere testrit dat als de motor uitvalt dit steeds gebeurt bij gewoon rijden vlak nadat er met de auto een draaibeweging werd gemaakt (bocht , rotonde , kruising, keren in een straat) , doch nooit als men de auto had laten freewheelen (men gas los heeft gelaten tijdens en vlak na de bochten ) .
Dit uitvallen gebeurt dan bij 25-50% van dusdanige richtingsveranderingen ( en nooit bij rijden in rechte beweging ).
Blijkt ook dat de pomp als het ware tilt slaat : motor slaat af en als men deze dan laat verder rollen terwijl deze nog in versnelling staat (om evt luchtbellen nog te verdrijven) slaat hij zo nooit meer terug aan zonder dat men eerst het contact heeft uit- en ingeschakeld : men moet steeds eerst het contact uit- en inschakelen voordat men de wagen terug gestart krijgt (met startmotor of evt met laten opkomen van versnelling als de auto nog niet tot stilstand was uitgerold , ik veronderstel dus dat het uitvallen niet ligt aan een luchtbel ) .
Toen koppelde ik bij wijze van proef het stroomdraadje naar de koudstartvervroegngsspoel af (zie fotos) wat als gevolg bleek te geven dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven (bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af) , daarom werd deze “koudstartvervroegingsbediening” gedemonteerd ( steeksleutel van ongeveer 40) .
Het uitgaand pinnetje van deze bleek uit te blijven staan , wat ik raar vond aangezien ik dacht dat deze met een veer retour zou moeten komen ; ik kon deze met mijn vinger wel redelijk goed maar niet heel soepel teruggeduwd krijgen ; nadat ik 12V op de spoel zette kwam het pinnetje zoals verwacht uit , maar bleef weer in uitgestuurde positie staan .Nadat ik deze ongeveer 5 maal zo had uitgestuurd en teruggeduwd bleek plots om weet ik welke reden de spoel in kortsluitig te zijn gegaan waardoor deze koudstartvervroegingsbediening (actuator) nu dus zeker dient vervangen te worden .
Dan heb ik deze defecte actuator opengezaagd , de spoel en kern uitgehaald en voorzien van een langs buiten verstelbare schroef in de plaats van het uitgaande pinnetje zodat ik met de instellingen kon experimenteren maar desondanks is het bij iedere instelling steeds weer zo dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven en bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af (zelfde situatie als met elektrisch losgekoppelde actuator
Zal ik met het plaatsen van een nieuwe koudstartvervroegingsactuator mijn probleem opgelost krijgen , en / of weet iemand er de gepaste verklaring bij ?
Dank bij voorbaat,
groeten , Davy
Volgende probleem stelt zich bij een motortype XUD7 1769cc turbodieselintercooler
Brandstofpomp: Lucas CAV type 058 DPC R8443B453D
De auto valt tijdens het rijden vaak van het ene op het andere ogenblik gewoon stil en dit steeds zonder enig gepruttel of gesputter .
Eerst werd de dieselopvoer door de pomp gecontroleerd , de afsluiter zijn plunjer werd een poosje uitgehaald en de opvoerpomp met aansluitingen en drukregelaar werd volledig gedemonteerd en gezuiverd/doorgeblazen (schoepen en pompring uitgehaald …) , dit gaf geen verandering .
Blijkt dan bij verdere testrit dat als de motor uitvalt dit steeds gebeurt bij gewoon rijden vlak nadat er met de auto een draaibeweging werd gemaakt (bocht , rotonde , kruising, keren in een straat) , doch nooit als men de auto had laten freewheelen (men gas los heeft gelaten tijdens en vlak na de bochten ) .
Dit uitvallen gebeurt dan bij 25-50% van dusdanige richtingsveranderingen ( en nooit bij rijden in rechte beweging ).
Blijkt ook dat de pomp als het ware tilt slaat : motor slaat af en als men deze dan laat verder rollen terwijl deze nog in versnelling staat (om evt luchtbellen nog te verdrijven) slaat hij zo nooit meer terug aan zonder dat men eerst het contact heeft uit- en ingeschakeld : men moet steeds eerst het contact uit- en inschakelen voordat men de wagen terug gestart krijgt (met startmotor of evt met laten opkomen van versnelling als de auto nog niet tot stilstand was uitgerold , ik veronderstel dus dat het uitvallen niet ligt aan een luchtbel ) .
Toen koppelde ik bij wijze van proef het stroomdraadje naar de koudstartvervroegngsspoel af (zie fotos) wat als gevolg bleek te geven dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven (bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af) , daarom werd deze “koudstartvervroegingsbediening” gedemonteerd ( steeksleutel van ongeveer 40) .
Het uitgaand pinnetje van deze bleek uit te blijven staan , wat ik raar vond aangezien ik dacht dat deze met een veer retour zou moeten komen ; ik kon deze met mijn vinger wel redelijk goed maar niet heel soepel teruggeduwd krijgen ; nadat ik 12V op de spoel zette kwam het pinnetje zoals verwacht uit , maar bleef weer in uitgestuurde positie staan .Nadat ik deze ongeveer 5 maal zo had uitgestuurd en teruggeduwd bleek plots om weet ik welke reden de spoel in kortsluitig te zijn gegaan waardoor deze koudstartvervroegingsbediening (actuator) nu dus zeker dient vervangen te worden .
Dan heb ik deze defecte actuator opengezaagd , de spoel en kern uitgehaald en voorzien van een langs buiten verstelbare schroef in de plaats van het uitgaande pinnetje zodat ik met de instellingen kon experimenteren maar desondanks is het bij iedere instelling steeds weer zo dat de motor altijd afsloeg na met gewone snelheid gas te geven en bij traag induwen van het gaspedaal sloeg de motor niet af (zelfde situatie als met elektrisch losgekoppelde actuator
Zal ik met het plaatsen van een nieuwe koudstartvervroegingsactuator mijn probleem opgelost krijgen , en / of weet iemand er de gepaste verklaring bij ?
Dank bij voorbaat,
groeten , Davy