was weer eens met mn 306 bezig.
had aldoor een schommelende motor temp en er verdween steeds olie uit mn blok (zonder dat ik kon zien waar het heen ging).
wat blijkt nu: zit het buisje van de motor ontluchting (die na je luchtfilter) niet helemaal dicht met dikke drap en het filtertje die achter de aansluiting zit op je luchtfilter ook niet helemaal dicht met drap.
nu heb ik dit schoongemaakt met als gevolg: mijn motor temp schommelt minder (nog steeds wel wat maar het is ietsje minder extreem geworden) bij 160 met vlink doortrekken loopt ie tegen de 90 graden aan nu. heb ook het idee dat de motor beter reageert en beter trekt.
wat doet de motor ontluchting: overdruk in de motor (olie dampen) worden via dit buisje afgevoerd, deze oliedampen komen in de luchtinlaat terecht en komen via het injectie systeem weer terug in de motor en wel in de cilinders, dit het ook wel zuigersmering (tenminste dat heb ik gehoord), deze oliedamp laat een soort van vette laag in de cilinders achter waardoor de zuigers ook van boven gesmeerd worden, dus ook beter voor je motor.. doordat de cilinderwanden op deze manier gesmeerd worden word er minder olie van onder uit je blok getrokken (en word het niet echt meer doorgelaten door de zuigers) om de cilinders te smeren en verbrand je dus ook minder olie....
Nou succes met het goed onderhouden van jullie 306jes..
had aldoor een schommelende motor temp en er verdween steeds olie uit mn blok (zonder dat ik kon zien waar het heen ging).
wat blijkt nu: zit het buisje van de motor ontluchting (die na je luchtfilter) niet helemaal dicht met dikke drap en het filtertje die achter de aansluiting zit op je luchtfilter ook niet helemaal dicht met drap.
nu heb ik dit schoongemaakt met als gevolg: mijn motor temp schommelt minder (nog steeds wel wat maar het is ietsje minder extreem geworden) bij 160 met vlink doortrekken loopt ie tegen de 90 graden aan nu. heb ook het idee dat de motor beter reageert en beter trekt.
wat doet de motor ontluchting: overdruk in de motor (olie dampen) worden via dit buisje afgevoerd, deze oliedampen komen in de luchtinlaat terecht en komen via het injectie systeem weer terug in de motor en wel in de cilinders, dit het ook wel zuigersmering (tenminste dat heb ik gehoord), deze oliedamp laat een soort van vette laag in de cilinders achter waardoor de zuigers ook van boven gesmeerd worden, dus ook beter voor je motor.. doordat de cilinderwanden op deze manier gesmeerd worden word er minder olie van onder uit je blok getrokken (en word het niet echt meer doorgelaten door de zuigers) om de cilinders te smeren en verbrand je dus ook minder olie....
Nou succes met het goed onderhouden van jullie 306jes..