Hallo allemaal,
Ik weet niet of dit de goeie plek is om dit te posten, maar er is geen kachel sub-forum
Vorige week had ik last van een koelvloeistof lekkage, bleek er een kleine scheur te zitten in de onderste kachelslang.
Ik had een nieuwe slang gekocht met dezelfde typenummer, oude kapotte slang eraf en vervolgens de nieuwe bevestigd aan beide punten op de motorblok (wat een gedoe was het zeg).
Nou komt het probleem, het bevestigingspunt van de kachelslang in de kachelpijpjes, ik kan helaas geen foto's uploaden om een of andere reden dus ik zal het proberen uit te leggen:
Bij het bevestigen van de kachelslang in de pijpjes stop ik eerst de O-ringen in de pijpjes en met een klein beetje vaseline stop ik daarna de kachelslang rustig in de pijpjes, dit lukt goed en er is geen lekkage.
Daarna vul ik nieuwe koelvloeistof met een hoge trechter en daarna ontluchten m.b.v. de onluchtingsnippels op thermostaathuis en kachelslang totdat er geen luchtbellen meer komen uit mijn trechter (hoogste punt).
Alles gaat goed, motor komt goed op temperatuur, totdat opeens de kachelslang uit het bevestigingspunt los wordt geduwd (?) en dan ligt er overal koelvloeistof. Dit is tot 2 maal toe al gebeurd.
Ben ik iets vergeten te doen bij het bevestigen van de kachelslang? Ik heb foto's van andere 306 gezien op internet die een metalen bracket bij het bevestigingspunt hebben, mijn oude kachelslang had deze niet, maar wellicht heb ik hem toch nodig?
Moet ik misschien beter ontluchten?
Heeft iemand hier ervaring mee, misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Ik heb een 306 1.4 hatchback uit 1998 P2 als ik het goed heb.
-Alex
Ik weet niet of dit de goeie plek is om dit te posten, maar er is geen kachel sub-forum
Vorige week had ik last van een koelvloeistof lekkage, bleek er een kleine scheur te zitten in de onderste kachelslang.
Ik had een nieuwe slang gekocht met dezelfde typenummer, oude kapotte slang eraf en vervolgens de nieuwe bevestigd aan beide punten op de motorblok (wat een gedoe was het zeg).
Nou komt het probleem, het bevestigingspunt van de kachelslang in de kachelpijpjes, ik kan helaas geen foto's uploaden om een of andere reden dus ik zal het proberen uit te leggen:
Bij het bevestigen van de kachelslang in de pijpjes stop ik eerst de O-ringen in de pijpjes en met een klein beetje vaseline stop ik daarna de kachelslang rustig in de pijpjes, dit lukt goed en er is geen lekkage.
Daarna vul ik nieuwe koelvloeistof met een hoge trechter en daarna ontluchten m.b.v. de onluchtingsnippels op thermostaathuis en kachelslang totdat er geen luchtbellen meer komen uit mijn trechter (hoogste punt).
Alles gaat goed, motor komt goed op temperatuur, totdat opeens de kachelslang uit het bevestigingspunt los wordt geduwd (?) en dan ligt er overal koelvloeistof. Dit is tot 2 maal toe al gebeurd.
Ben ik iets vergeten te doen bij het bevestigen van de kachelslang? Ik heb foto's van andere 306 gezien op internet die een metalen bracket bij het bevestigingspunt hebben, mijn oude kachelslang had deze niet, maar wellicht heb ik hem toch nodig?
Moet ik misschien beter ontluchten?
Heeft iemand hier ervaring mee, misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Ik heb een 306 1.4 hatchback uit 1998 P2 als ik het goed heb.
-Alex