Beste mede 306 forum gebruikers,
Ik ben nieuw op dit forum, dus zal ik mij kort voorstellen.
Ik heet Ruben en kom uit Zwolle, en ben sinds kort eigenaar van een Peugeot 306 XR 1.4 uit 1998.
Onlangs reed ik van huis weg en viel de auto drie straten verder compleet uit inclusief de elektra van de auto.
Na wat hulp gekregen te hebben van passanten stond ik een tijdje te pielen op een parkeer plek, helaas zonder succes.
Tijdens dit pielen vertoonde de elektra van de auto heel raar gedrag.
De start motor werkte, maar de auto starten niet.
Na alle stroomverbruikers uit gezet te hebben starten de auto wel en bleef lopen.
Toen ik vervolgens de achter ruit verwarming aan deed (als test) viel de auto langzaam uit.
Daarna lukte het niet meer om de auto te straten, de start motor sloeg nog wel aan en de accu had genoeg stroom.
Daarnaast viel mij op dat bij het aanzetten van het stadslicht er een zoem geluid uit de achterbak kwam.
Dit deed mij vermoeden dat de benzine pomp aan sloeg, dit was geen bekend geluid.
Bij het aanzetten van het dimlicht werd het zoem geluid harder.
Bij het sluiten van de auto merkte ik dat de centrale vergrendeling niet meer werkte.
Kortom elektronisch is de 306 compleet ontregelt.
Tijdens het rijden voordat de auto compleet uitviel had ik stroom verbruikers aan, zoals de lichten, blower stand 3/4 en de achteruit verwarming. (Het was koud ~1 graden)
De elektra van de auto heeft altijd al spanning dipjes gekend dit was te zien aan dat alle lichten minder vel gingen branden en de blower zachter blies. (alleen bij stationair draaien)
Daarnaast springt de cd speler van de radio vooral bij kou random aan, deed de buzzer van de licht aan melding het heel soms, deed de ruiten wisser achter het na een tijdje rijden,
had de centrale vergrendeling soms spasme door snel open en dicht te schieten, en deed de verlichting bij het openen van de kofferbak en portieren het soms.
Kortom allemaal elektronische dingetjes/storingen, en nu een grote storing.
De dynamo en accu zijn recent vervangen, en de accu had nog stroom na het uitvallen van de auto, dus denk ik niet dat het hier aan ligt.
Aangezien de auto bij het aan doen van het contact al heel raar deed neem ik aan dat er een subsysteem of controle eenheid storing geeft.
Ik dacht er zelf aan om de zekeringen onder de motorkap een voor een eruit te halen om subsystemen uit te schakelen, en te kijken of de auto dan wel normaal doet.
Komt dit spook gedrag vaker voor bij 306'en?
Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met diagnosticeren van dit probleem?
Groet, Ruben.
Ik ben nieuw op dit forum, dus zal ik mij kort voorstellen.
Ik heet Ruben en kom uit Zwolle, en ben sinds kort eigenaar van een Peugeot 306 XR 1.4 uit 1998.
Onlangs reed ik van huis weg en viel de auto drie straten verder compleet uit inclusief de elektra van de auto.
Na wat hulp gekregen te hebben van passanten stond ik een tijdje te pielen op een parkeer plek, helaas zonder succes.
Tijdens dit pielen vertoonde de elektra van de auto heel raar gedrag.
De start motor werkte, maar de auto starten niet.
Na alle stroomverbruikers uit gezet te hebben starten de auto wel en bleef lopen.
Toen ik vervolgens de achter ruit verwarming aan deed (als test) viel de auto langzaam uit.
Daarna lukte het niet meer om de auto te straten, de start motor sloeg nog wel aan en de accu had genoeg stroom.
Daarnaast viel mij op dat bij het aanzetten van het stadslicht er een zoem geluid uit de achterbak kwam.
Dit deed mij vermoeden dat de benzine pomp aan sloeg, dit was geen bekend geluid.
Bij het aanzetten van het dimlicht werd het zoem geluid harder.
Bij het sluiten van de auto merkte ik dat de centrale vergrendeling niet meer werkte.
Kortom elektronisch is de 306 compleet ontregelt.

Tijdens het rijden voordat de auto compleet uitviel had ik stroom verbruikers aan, zoals de lichten, blower stand 3/4 en de achteruit verwarming. (Het was koud ~1 graden)
De elektra van de auto heeft altijd al spanning dipjes gekend dit was te zien aan dat alle lichten minder vel gingen branden en de blower zachter blies. (alleen bij stationair draaien)
Daarnaast springt de cd speler van de radio vooral bij kou random aan, deed de buzzer van de licht aan melding het heel soms, deed de ruiten wisser achter het na een tijdje rijden,
had de centrale vergrendeling soms spasme door snel open en dicht te schieten, en deed de verlichting bij het openen van de kofferbak en portieren het soms.
Kortom allemaal elektronische dingetjes/storingen, en nu een grote storing.
De dynamo en accu zijn recent vervangen, en de accu had nog stroom na het uitvallen van de auto, dus denk ik niet dat het hier aan ligt.
Aangezien de auto bij het aan doen van het contact al heel raar deed neem ik aan dat er een subsysteem of controle eenheid storing geeft.
Ik dacht er zelf aan om de zekeringen onder de motorkap een voor een eruit te halen om subsystemen uit te schakelen, en te kijken of de auto dan wel normaal doet.
Komt dit spook gedrag vaker voor bij 306'en?
Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met diagnosticeren van dit probleem?
Groet, Ruben.