Reactie op : Sticky: Hoe bereken je het x aantal KW -> PK
Weet niet wat er mis gegaan is, had geen nieuw bericht moeten worden HAHAHA....
Aloha !
Hier is wel even een addertje onder het gras...
Het aantal PK is een volledig niets zeggend getal.
Op de eerste plaats is het aantal KW/PK door de fabrikant gemeten op de krukas.
Door de overbrenging, versnellingsbak, aantal toeren, druk in de banden
en zelfs het type wegdek raken er veel pktjes kwijt....
Daarnaast heb je ook nog zoiets als gewicht-kracht verhouding.....
Voordat ik mijn 1030 kilo zware Peugje had,
was ik de trotse eigenaar van een ruim 150 kilo lichtere Hyunday Custom.
De was uitgerust met een soortgelijk 1.6i motorblok, was nl niet het originele blok.
Daarmee trok ik de meest zwaar gepimpte golfjes er volledig uit bij het verkeerslicht.
Mijn lieve Peugje (Een 306 Belfort 1.6i) met een grove 88 Pk is (vergeleken met mijn
Hyundai) een soort baksteen op wielen.
Dus al dat gekakel over penis verlengende Pk's is eigenlijk om niets....
Ik zelf zou het veeeeeeel leuker vinden om over dit soort zaken te praten :
- Doet de airco het goed ?
- Krijg je geen pijn in de rug bij lange ritten
- Wat is het benzine verbruik ?
Maar ja, daar zijn weer andere draadjes voor op het forum
Oh enne voor de getallen-neukers onder ons :
1 pk = 75 kg * 1 m/s * 9,80665 m/s² = 735,49875 ~ 735,5 watt
Die 75 Kilo was oorspronkelijk verzonnen door mijnwerkers.
Ze deden wedstrijden om te zien hoe sterk hun mijn-ezels
(de ezeltjes die de kolenkarren trokken) waren.
Om een eerlijk vergelijk te kunnen maken hadden ze een blok puin van 75 kilo aan
een katrol gebonden en keken ze hoe hoog die ezel dat blok puin kon tillen in 1 seconde.
Lijkt me wel eens geinig om te doen met een echte auto.
Aan de ene kant een blok beton met een touwtje over een kartol
met aan de andere kant de trekhaak van een schattig Peugje : -)))))))))))
Anyyyywayyyyy -> Just my $ 0,02
Groetjes en fijne pinksterdagen !
Jessy....
Weet niet wat er mis gegaan is, had geen nieuw bericht moeten worden HAHAHA....
Aloha !
Hier is wel even een addertje onder het gras...
Het aantal PK is een volledig niets zeggend getal.
Op de eerste plaats is het aantal KW/PK door de fabrikant gemeten op de krukas.
Door de overbrenging, versnellingsbak, aantal toeren, druk in de banden
en zelfs het type wegdek raken er veel pktjes kwijt....
Daarnaast heb je ook nog zoiets als gewicht-kracht verhouding.....
Voordat ik mijn 1030 kilo zware Peugje had,
was ik de trotse eigenaar van een ruim 150 kilo lichtere Hyunday Custom.
De was uitgerust met een soortgelijk 1.6i motorblok, was nl niet het originele blok.
Daarmee trok ik de meest zwaar gepimpte golfjes er volledig uit bij het verkeerslicht.
Mijn lieve Peugje (Een 306 Belfort 1.6i) met een grove 88 Pk is (vergeleken met mijn
Hyundai) een soort baksteen op wielen.
Dus al dat gekakel over penis verlengende Pk's is eigenlijk om niets....
Ik zelf zou het veeeeeeel leuker vinden om over dit soort zaken te praten :
- Doet de airco het goed ?
- Krijg je geen pijn in de rug bij lange ritten
- Wat is het benzine verbruik ?
Maar ja, daar zijn weer andere draadjes voor op het forum

Oh enne voor de getallen-neukers onder ons :
1 pk = 75 kg * 1 m/s * 9,80665 m/s² = 735,49875 ~ 735,5 watt
Die 75 Kilo was oorspronkelijk verzonnen door mijnwerkers.
Ze deden wedstrijden om te zien hoe sterk hun mijn-ezels
(de ezeltjes die de kolenkarren trokken) waren.
Om een eerlijk vergelijk te kunnen maken hadden ze een blok puin van 75 kilo aan
een katrol gebonden en keken ze hoe hoog die ezel dat blok puin kon tillen in 1 seconde.
Lijkt me wel eens geinig om te doen met een echte auto.
Aan de ene kant een blok beton met een touwtje over een kartol
met aan de andere kant de trekhaak van een schattig Peugje : -)))))))))))
Anyyyywayyyyy -> Just my $ 0,02
Groetjes en fijne pinksterdagen !
Jessy....