Auto: 306 1.6 XS uit 1994
Afgelopen vrijdag kwam ik terug van sporten met mijn 306-je. Langzaam merkte ik dat er een steeds grotere weerstand onderin het koppelgebied ontstond gevolgd door een dode zone zonder weerstand. Eenmaal bijna thuis was het bijna niet meer mogelijk fatsoenlijk te koppelen door het grote weerstand verschil tussen helemaal ingedrukt en net iets daar voor, tevens was de slag die ik moest maken om te ontkoppelen een stuk groter dan normaal. Er was dan bij het inhouden van de koppeling een licht aanlopend (piepend) geluid. Eenmaal de laatste draai gemaakt voor het inparkeren heb ik óf het koppelingspedaal ingetrapt óf juist op laten komen (helaas weet ik dat niet exact) waarna ik een knarsend geluid hoor (uit het verleden alsof je niet helemaal ontkoppeld hebt en wil schakelen -achtig geluid). Hierna heb ik meteen de auto in de vrij gezet met de gedachte dat er mogelijk in de versnellingsbak iets aanliep. Dat maakte geen verschil, net zo zeer of ik het koppelingspedaal intrapte of niet. Hierna maar meteen de motor uitgezet en zelf even gekeken of de koppelingskabel gebroken was. Dat was niet het geval.
Aangezien ik toch al op de plaats van bestemming was de ANWB de volgende ochtend laten kijken. Deze gaven aan dat er óf iets in de versnellingsbak óf iets in het koppelingsmechanisme kapot zou zijn.
Aanvullende gegevens:
- Schakelen met de motor uit gaat gewoon. Er ontstaat een normale weerstand bij het duwen.
- Koppelingspedaal hangt nu vrijwel onderin met maar een zeer lichte weerstand om het resterende gebied (pak en beet 5 tot 8 cm) in te trappen.
- Auto kan gewoon in de vrij gezet worden.
- Enkele weken geleden de koppeling opnieuw afgesteld wegens een piepend aanloopgeluid bij het intrappen.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? En wat zijn de garagekosten om dit te repareren? En is er een DIY oplossing? Bij voorbaat dank. Indien er vragen zijn, gewoon stellen.
Afgelopen vrijdag kwam ik terug van sporten met mijn 306-je. Langzaam merkte ik dat er een steeds grotere weerstand onderin het koppelgebied ontstond gevolgd door een dode zone zonder weerstand. Eenmaal bijna thuis was het bijna niet meer mogelijk fatsoenlijk te koppelen door het grote weerstand verschil tussen helemaal ingedrukt en net iets daar voor, tevens was de slag die ik moest maken om te ontkoppelen een stuk groter dan normaal. Er was dan bij het inhouden van de koppeling een licht aanlopend (piepend) geluid. Eenmaal de laatste draai gemaakt voor het inparkeren heb ik óf het koppelingspedaal ingetrapt óf juist op laten komen (helaas weet ik dat niet exact) waarna ik een knarsend geluid hoor (uit het verleden alsof je niet helemaal ontkoppeld hebt en wil schakelen -achtig geluid). Hierna heb ik meteen de auto in de vrij gezet met de gedachte dat er mogelijk in de versnellingsbak iets aanliep. Dat maakte geen verschil, net zo zeer of ik het koppelingspedaal intrapte of niet. Hierna maar meteen de motor uitgezet en zelf even gekeken of de koppelingskabel gebroken was. Dat was niet het geval.
Aangezien ik toch al op de plaats van bestemming was de ANWB de volgende ochtend laten kijken. Deze gaven aan dat er óf iets in de versnellingsbak óf iets in het koppelingsmechanisme kapot zou zijn.
Aanvullende gegevens:
- Schakelen met de motor uit gaat gewoon. Er ontstaat een normale weerstand bij het duwen.
- Koppelingspedaal hangt nu vrijwel onderin met maar een zeer lichte weerstand om het resterende gebied (pak en beet 5 tot 8 cm) in te trappen.
- Auto kan gewoon in de vrij gezet worden.
- Enkele weken geleden de koppeling opnieuw afgesteld wegens een piepend aanloopgeluid bij het intrappen.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? En wat zijn de garagekosten om dit te repareren? En is er een DIY oplossing? Bij voorbaat dank. Indien er vragen zijn, gewoon stellen.