Ik heb een K&N vervangfilter en een Cycloon in de inlaat zitten.
Het is maar een dieseltje maar hij is hierdoor soepelder geworden.
Natuurlijk is het niet spectaculair maar ik reinig alle 6 maand mijn filter en rijd dus altijd in perfecte conditie.
Eenmaal aangekocht moet je geen filter meer vervangen en is hij op lange termijn goedkoper.
Groetjes
Ronimo
dat is nog maar de vraag of hij goedkoper is op de lange duur, je geeft aan iedere 6 mnd je filter te reinigen...dat reinigsgoedje zal niet gratis zijn.
gemiddeld gaat een papieren luchtfilter 60dkm mee, kost rond de 15,-...ga er eens van uit dat je 4 jaar die auto houdt en 15dkm per jaar rijdt...
qua km's hoeft het filter dan niet eens vervangen te worden....
dus waar zit het voordeel? een knn inleg filter zal een kleine 100,- kosten en daar komt nog overheen het reinigssetje...
de enigste die baat bij deze zooi heeft.......is slechts de fabrikant...van dit soort zooi..
het principe van een knn filter werkt op baas van meer lucht doorlaten....meer lucht betekent in principe meer power...MAAR, daar zal de hoeveelheid brandstof op aangepast moeten worden en dat gebeurt simpelweg niet....
dus conclusie...iets ander motorgeluid...en wellicht zul je daardoor denken dat je peug iets soepeler en sneller wordt..
zet hem eens op een testbank met en zonder knn filter.....je zal zien dat koppel en pk winst 0,0 is.
ja hebt misschien geen koppel of pk winst maar ik kan je wel vertellen van al die auto's waar ik zo'n kreng op gezet heb dat hij er wel happiger van word op het gas, oftewel reageerd sneller bij het gas geven, dit betekend nog een koppel of pk winst maar wel een wint in in het wegrijden/oppakken van het gas..
en trouwens elke luchtfilter word bij een grote beurt vervangen dus ga maar na hoeveel luchtfilters jij nodig hebt als je de orginele behoudt en zoveel kilometers rijd, plus dat een K&N een 100.000 kilometer garantie heeft dus tot 100.00. dient ie in perfecte staat te blijven
Dat je 60000 km doet met je filter vind ik prima..
Maar haal hem er eens uit na 10000 km en bekijk hem eens goed.
Je staat er van versteld hoeveel stof en rotzooi in die filter terecht komt.
Ik doe zelf niet zo veel kilometer maar kuis hem toch geregeld uit.
resultaat is dat ik praktisch altijd met een goeie lucht/brandstofverhouding zit.
Trouwens heb ik destijds 70 euro betaald voor die K&N.
Het is hem niet zozeer voor die prijs te doen maar de kwaliteit van die filter.
Gewoon niet te vergelijken met de standaardfilter.
Zoals door anderen vermeld "pakt" de motor gewoon beter.
PK's zeggen niet altijd iets...
Een collega met een Polo SDI(en ja die heeft evenveel pk-tjes maar meer koppel)kan mij gewoon niet volgen.
Veel vrienden staan steeds versteld hoe soepel mijn motor draait.
Hij heeft niet dat platte 1.9 diesel gevoel.
Ieder zijn mening maar ik ben er dik tevreden mee.
Even een n00b-vraag: het luchtfilter zit bij een 1.8 16V toch in die bak linksvoor de accubak, die bak met een (als ik goed geteld heb) zestal schroefjes?