Hi allen,
IK heb een vraag over m'n koelwatersysteem.
Door de regenval van vandaag liep de motor van m'n trouwe karretje (306 XN 1.4 '98 ±160k km) heel slecht.
Het leek wel of er een paar cilinders even niet mee deden. Dit heeft hij wel eens een keer eerder gehad (ook zware regenval), en dat ging over wanneer het koelwatermetertje rond de 90 graden zat.
Deze keer werkte dat ook althans bij de eerste rit van vandaag (± 12 km). Na een minuut of 8 was het gehobbel over en had de auto weer z'n volle vermogen.
Bij de tweede rit was anders. Nadat de auto een paar uur stil gestaan had, heb ik 'm weer gestart. Hij liep mooi rond, maar de koelwatermeter schoot direct, binnen een minuut richting rood, en er doorheen. Dat doet tie normaal nooit...
Ik heb 'm daarna snel uitgezet en niet meer gebruikt. Volgens het instructie boekje zou er dan een lampje "stop" moeten gaan branden, dat gebeurde niet, maar ik wilde geen risico nemen. Ik heb de koelwaterventilator niet gehoord, maar de zekering is nog heel (overige zaken op deze zekering deden 't nog)
Heeft een van jullie een idee waar dit aan kan liggen?
IK heb een vraag over m'n koelwatersysteem.
Door de regenval van vandaag liep de motor van m'n trouwe karretje (306 XN 1.4 '98 ±160k km) heel slecht.
Het leek wel of er een paar cilinders even niet mee deden. Dit heeft hij wel eens een keer eerder gehad (ook zware regenval), en dat ging over wanneer het koelwatermetertje rond de 90 graden zat.
Deze keer werkte dat ook althans bij de eerste rit van vandaag (± 12 km). Na een minuut of 8 was het gehobbel over en had de auto weer z'n volle vermogen.
Bij de tweede rit was anders. Nadat de auto een paar uur stil gestaan had, heb ik 'm weer gestart. Hij liep mooi rond, maar de koelwatermeter schoot direct, binnen een minuut richting rood, en er doorheen. Dat doet tie normaal nooit...
Ik heb 'm daarna snel uitgezet en niet meer gebruikt. Volgens het instructie boekje zou er dan een lampje "stop" moeten gaan branden, dat gebeurde niet, maar ik wilde geen risico nemen. Ik heb de koelwaterventilator niet gehoord, maar de zekering is nog heel (overige zaken op deze zekering deden 't nog)
Heeft een van jullie een idee waar dit aan kan liggen?