na elke 10000 km
de 1ne keer is het een kleine beurt en de andere keer een grote..
interval verkleint naarmate de kmstand stijcht (voor al bij auto's van deze leeftijd..
wat verstaat men uberhaupt onder kleine/grote beurt?
olie verversen doe ik sowieso al bijna nooit, dat is ook helemaal niet (zovaak) nodig tenzij je motor oververhit is geweest o.i.d....
KVS hoeft er van mij ook niet uit..
Bougies vervang ik 1x per 2 jaar, ik maak heel weinig KM's per auto.
Pas als er iets stuk gaat vervang ik t, maar wel dan in 1x goed!
Remmerij en dergelijke vervang ik als ik zie dat t nodig is en ik check dat wel regelmatig.
olie kn rustidg 1keer per 25000 km tot 30000 km, dit omdat de nieuwere synthetische olie niet zo snel af breekt (dus niet binnen een jaar ofzo zijn werking verliest), ik werk in de liften en daar draaien de nieuwere motoren met nog een overbrenging op synthetische olie, deze worden haast nooit vervangen (tenzij ze verkleurt zijn of na 10 jaar) nou en dan heeft dat olie al heel wat draai uren van zo'n motor/machine mee gemaakt en is hel al heel wat malen goed warm geweest..
nouja wil er mar mee zeggen dat het idd onzin is de olie over dreven vaak te vervangen (ik doe het wel elke 10000 km, maar zou best bijv elke 20000 kunnen met syntetische olie)
maar zou het inderdaad er niet jaren in laten zitten al zou het volgens de fabrikanten geen kwaat kunnen.
en bak olie ververs je immers ook niet elke 10000 km en deze word ook goed heet...
mijn bak olie heeft waarschijlijk er alwel 150000 km ingezeten en hij schkelt nog altijd perfect..
ohw trouwens een kleine beurt is alleen vloeistoffen en ventueel andere door jou zelf genoemde punten en een grote beurt is al gehele check (dan word remmerij ophanging e.d. allemaal meegenomen [tenminste zo hoort het])
remmerij checke is redelijk overdreven werk,heb nu bijv al 50000 km in mn bedrijfsbus gereden en dat zijn wel 30000 km in de binnenstad van groningen en mijn remmerij is nog lang niet af.
die 306 rijd ook alweer 30000 km (minimaal) met dezelfde blokken en schijven e.d. uiteraard word de boel wel goed gereinigd/gesmeerd om het goed gangbaar te houden..
wat word er verstaan onder "kleine" en "grote" beurt ?
regelmatig onderhoud door jezelf spaart m.i. meer uit dan geregeld kosten op te hoesten aan arbeidsloon voor dealers/garages
Wie smeert er zijn 306 met volledig synthetische olie?
en ik heb al genoeg gezien met wagens, die vol synthetische olie hadden, die hun onderhoudsschema niet na kwamen...
het was niet echt olie meer te noemen...
en dan maar klagen als er iets kapot gaat, dan is het de schuld van de garage...
ik rij al 1.5 jaar vol syntetisch. absoluut geen prblemen.
echter zal je dit de eerste paar keer wel goed met regelmaat oeten vervangen omdt vol syntetisch en mineraal niet samen gaan (na verloop van tijd gaat de olie dan als nog kapot)
daarna kun je rustig gaan afwijken vooral bij laag gebruik (en normaal rijgedrag)..
mijn bus gaat ook elke 25000 km na de garage en dan is het ook nog prima en de olie in de 306 is na 10000 km nog prima met olie te vergelijken.
zelf door peu zelf ord gezegd dat de 306 wel met vol syntetisch gesmeerd kan worden en dan minder frequent de olie vervangen hoeft te worden..
Grietje schreef:olie verversen doe ik sowieso al bijna nooit, dat is ook helemaal niet (zovaak) nodig tenzij je motor oververhit is geweest o.i.d....
deze wil ik graag nomineren voor post van het jaar!
als jij graag je moter naar de z@k rijdt, moet je vooral zo doorgaan.
:roll:
Nomineer ik jou domme kortzichtige reactie voor post van t jaar
Ga ik lekker verder mijn 'motor naar de zeik rijden' Die overigens wel zo fucking goed loopt dat er prijzen mee gewonnen worden. Goh wat een naar de zeik gereden motor zeg!!
En dat met 3 jaar oude olie en toerental gemiddeld rond de 8000 toeren.
Tis geen grapje, er is zelfs onderzoek naar gedaan, en aan de hand van dat onderzoek ben ik het gaan proberen
Zolang als je motor niet oververhit en wel warm gereden word (geen korte stukjes -> veel condens) gaat olie veel langer mee dan dat er door garage's e.d. gezegt word.
Zeker met de duurdere, door-ontwikkelde oliën en motoren.