Afstelling van de motor heeft toch niet met de overbrengersverhoudingen van de versnellingsbak te maken? Stationair loopt prima... Ik vroeg me af of er niet een verkeerde versnellingsbak/differentieel onderzit...
't Is een 2.0 8v of niet? Die van mij draait ook 3000 tpm bij 100km/h. En bijna 4000 toeren bij 130 k/h.
De 2.0 8v zijn hoogtoerige motoren. Schijnen ook zuiniger te zijn als je ze wat hoger in de toeren houdt, maar dat heb ik zelf nog niet direct ondervonden.
jeps doet die van mij ook.
en 5000 bij 150 160 geloof ik.
klopt dus wel hoor.
ik vond het eerst ook heel hoog.
maar als je 80 rijd draait ie precies 2500 toeren.
dan mag jij me eens uitleggen hoe het werkt dat je in dezelfde versnelling met dezelfde snelheid verschillende draaimomenten van de motor kan hebben (uitgezonderd versleten koppelingsplaat)
coffeecup schreef:je toerental icm snelheid en gekozen versnelling is altijd een vast gegeven
Zo kan je ook heel makkelijk je theoretische topsnelheid berekenen ;)
kan ik me in vinden,
overbrenging van tandwielen is een gegeven.
Maar moet het niet zijn "gekozen toerental icm versnelling bepaalt de snelheid" ?
Ja dat klopt, daar heb je gelijk in.
Ik antwoorde op deze manier omdat de topicstarter de vraag stelde net alsof het een variabel gegeven is...
En een andere versnellingsbak eronder is hoooogst onwaarschijnlijk.