Vervangen koppakking: TU1M,TU3-2, TU5JP en TU3MC
B1DG00K1 - 306N3 MOTOR TU1M MOTOR TU3-2 MOTOR TU5JP MOTOR TU3MC
UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP
1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP
![[Afbeelding: b1da001c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da001c-1.gif)
[1] cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z .
[2] (-).0132 A3Z bouten M10 x 150 .
[3] blokkeerpen nokkenastandwiel (-).0132 R .
[4] hefbomen (-).0153 Q .
2 - UITBOUWEN
Maak de accukabel los .
Tap het koelsysteem aftap het koelsysteem af
![[Afbeelding: b1da00sc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00sc-1.gif)
Verwijder :
* de distributieriem
* het complete luchtfilter
* de bout (1) van de oliepeilstaafhouder (volgens uitvoering)
![[Afbeelding: b1da00tc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00tc-1.gif)
Maak de stroomdraden, slangen en kabels die op de cilinderkop zijn aangesloten los en leg ze terzijde .
Maak de BDP-sensor (2) los van zijn steun (volgens uitvoering) .
Maak de voorste uitlaatpijp los van het uitlaatspruitstuk en van het koppelingscarter .
![[Afbeelding: b1da00uc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00uc-1.gif)
Verwijder :
* het kleppendeksel
* de twee afstandsstukken (3)
* de spatplaat (4)
Draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder :
* de cilinderkopbouten
* het tuimelaarmechanisme
![[Afbeelding: b1da005c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da005c-1.gif)
Maak de cilinderkop los door hem te kantelen met behulp van de hefbomen [4] .
Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
![[Afbeelding: b1da006c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da006c-1.gif)
Breng de cilinderbusklemmen [1] aan met de bouten [2] .
ALLE TYPEN
Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel .
Gebruik geen scherp of krassend gereedschap .
De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .
3 - VLAKHEID CONTROLEREN
![[Afbeelding: b1da007c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da007c-1.gif)
Maximum vervorming = 0,05 mm .
4 - INBOUWEN
Controleer of de nokkenas vrij kan draaien in zijn lagers .
Zet de zuigers van de cilinders nr. 1 en 4 in het BDP .
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
Verwijder de cilinderbusklemmen [1] .
ALLE TYPEN
Reinig de draadgaten in het motorblok m.b.v. een tap M10x150 .
![[Afbeelding: b1da00vc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00vc-1.gif)
Controleer of de twee centreerbussen (5) en (6) aanwezig zijn .
Breng een nieuwe koppakking aan; de inscriptie van de fabrikant moet naar boven zijn gekeerd .
![[Afbeelding: b1da009c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da009c-1.gif)
Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [3] .
Monteer :
* het tuimelaarmechanisme
* de cilinderkopbouten, nadat deze zijn ingesmeerd met MOLYKOTE G RAPID PLUS
5 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN
![[Afbeelding: b1da00ac-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2011/02/b1da00ac-1.gif)
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
Deze bewerking wordt in 2 fasen uitgevoerd .
Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :
* voorspannen met 2 daN.m
* draai 240° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D360
INJECTIE TU GIETIJZEREN MOTORBLOK
Deze bewerking wordt in 3 fasen uitgevoerd .
Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :
* voorspannen met 2 daN.m
* eerste keer 120° verder aantrekken met FACOM gereedschap D 360
* 2e keer 120° verder aantrekken
ALLE TYPEN
monteer de distributieriem .
Stel de klepspeling af .
Sluit de stroomdraden, slangen en kabels weer aan op de cilinderkop en zet ze vast .
vul en ontlucht het koelsysteem .
B1DG00K1 - 306N3 MOTOR TU1M MOTOR TU3-2 MOTOR TU5JP MOTOR TU3MC
UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP
1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP
![[Afbeelding: b1da001c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da001c-1.gif)
[1] cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z .
[2] (-).0132 A3Z bouten M10 x 150 .
[3] blokkeerpen nokkenastandwiel (-).0132 R .
[4] hefbomen (-).0153 Q .
2 - UITBOUWEN
Maak de accukabel los .
Tap het koelsysteem aftap het koelsysteem af
![[Afbeelding: b1da00sc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00sc-1.gif)
Verwijder :
* de distributieriem
* het complete luchtfilter
* de bout (1) van de oliepeilstaafhouder (volgens uitvoering)
![[Afbeelding: b1da00tc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00tc-1.gif)
Maak de stroomdraden, slangen en kabels die op de cilinderkop zijn aangesloten los en leg ze terzijde .
Maak de BDP-sensor (2) los van zijn steun (volgens uitvoering) .
Maak de voorste uitlaatpijp los van het uitlaatspruitstuk en van het koppelingscarter .
![[Afbeelding: b1da00uc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00uc-1.gif)
Verwijder :
* het kleppendeksel
* de twee afstandsstukken (3)
* de spatplaat (4)
Draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder :
* de cilinderkopbouten
* het tuimelaarmechanisme
![[Afbeelding: b1da005c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da005c-1.gif)
Maak de cilinderkop los door hem te kantelen met behulp van de hefbomen [4] .
Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
![[Afbeelding: b1da006c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da006c-1.gif)
Breng de cilinderbusklemmen [1] aan met de bouten [2] .
ALLE TYPEN
Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel .
Gebruik geen scherp of krassend gereedschap .
De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .
3 - VLAKHEID CONTROLEREN
![[Afbeelding: b1da007c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da007c-1.gif)
Maximum vervorming = 0,05 mm .
4 - INBOUWEN
Controleer of de nokkenas vrij kan draaien in zijn lagers .
Zet de zuigers van de cilinders nr. 1 en 4 in het BDP .
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
Verwijder de cilinderbusklemmen [1] .
ALLE TYPEN
Reinig de draadgaten in het motorblok m.b.v. een tap M10x150 .
![[Afbeelding: b1da00vc-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da00vc-1.gif)
Controleer of de twee centreerbussen (5) en (6) aanwezig zijn .
Breng een nieuwe koppakking aan; de inscriptie van de fabrikant moet naar boven zijn gekeerd .
![[Afbeelding: b1da009c-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2009/12/b1da009c-1.gif)
Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [3] .
Monteer :
* het tuimelaarmechanisme
* de cilinderkopbouten, nadat deze zijn ingesmeerd met MOLYKOTE G RAPID PLUS
5 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN
![[Afbeelding: b1da00ac-1.gif]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2011/02/b1da00ac-1.gif)
INJECTIE TU ALUMINIUM MOTORBLOK
Deze bewerking wordt in 2 fasen uitgevoerd .
Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :
* voorspannen met 2 daN.m
* draai 240° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D360
INJECTIE TU GIETIJZEREN MOTORBLOK
Deze bewerking wordt in 3 fasen uitgevoerd .
Ga bout voor bout en in de aangegeven volgorde te werk :
* voorspannen met 2 daN.m
* eerste keer 120° verder aantrekken met FACOM gereedschap D 360
* 2e keer 120° verder aantrekken
ALLE TYPEN
monteer de distributieriem .
Stel de klepspeling af .
Sluit de stroomdraden, slangen en kabels weer aan op de cilinderkop en zet ze vast .
vul en ontlucht het koelsysteem .