B1DG10K1 - 306N3 MOTOR XU10J4RS
UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP
1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP
[1] hijsbalk (-).0102 D .
[2] Ketting (-).0102 M .
[3] Vacuümpomp .
[4] Pennen voor naven van nokkenassen (-).0153 AB .
[5] hefbomen (-).0153 Q .
2 - UITBOUWEN
tap het koelsysteem af .
Laat de druk in de benzinetoevoerbuis van de verstuivers (1) dalen met behulp van de pomp [3] .
Haal de voedingsdraadbundel van de verstuivers (2) uit de klemmen en maak de stekkers los .
Maak los :
* de carterventilatieslangen (3)
* de benzineslangen (4) van de benzineverdeelbuis (1)
* de slang (5) van de vacuümpomp
* de gaskabel (6)
* het luchtkanaal
Verwijder de elektroklep van het absorptievat uit de motorruimte .
Verwijder :
* de aandrijfriem van de accessoires
* de klem van de uitlaat
* de bevestiging van de reactiegaffel van het silentbloc
Maak de metalen koelvloeistofleiding los van de cilinderkop (verbinding waterverdeelstuk/verwarmingsaggregaat) .
Verwijder :
* de bobine-afdekking (7)
* de sierkap (8)
* de bobines (9)
* de oliepeilstaaf (10) en zijn geleidebuis
* de distributieriem
* de nokkenaspoelies
* het hitteschild (11)
Plaats de motor stationaire regeling (12) uit de buurt van het inlaatspruitstuk (13) .
Maak los :
* de koelvloeistofretourslang (14)
* de koelvloeistofslangen van het thermostaathuis
* de inlaatdruksensor (15)
* de referentiesensor (16)
* de 3 stekkers (17)
Verwijder het inlaatspruitstuk (13) .
Verwijder :
* de 6 bouten (18)
* de distributiekap (19)
* de spanrol (20)
VOORSCHRIFT : draai de bouten van elk kleppendeksel geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder :
* de kleppendeksels (21)
* de olieleidingen
Ondersteun de motor met een krik en breng hierbij een stuk hout tussen motor en krik aan .
Verwijder de rechter motorsteun (22) .
VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder de cilinderkopbouten .
Laat de motor langzaam zakken met de krik .
Monteer :
* de gereedschappen [1] - [2]
* gereedschap [5]
Kantel de cilinderkop en maak hem los met het gereedschap [5] .
Breng de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk omhoog met de gereedschappen [1] en [2] .
Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .
Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel, Gebruik geen scherp of krassend gereedschap, De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .
Reinig de gaten (A) tussen de cilinders .
3 - VLAKHEID CONTROLEREN
Maximum vervorming = 0,05 mm .
4 - CONTROLE VAN DE OPNIEUW TE GEBRUIKEN CILINDERKOPBOUTEN
(X) moet kleiner zijn dan 112 mm .
5 - INBOUWEN
Reinig de schroefdraad voor de kopbouten in het motorblok met behulp van een draadtap .
Controleer of de centreerbussen aanwezig zijn (23) .
Breng de nieuwe koppakking aan met het uitsteeksel (B) aan koppelingszijde .
Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [4] .
Breng het uiteinde © van de distributiekap correct aan .
Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen in met MOLYKOTE G RAPIDE PLLUS vet .
6 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN
VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten vast in de aangegeven volgorde .
Aantrekkoppel (voorspannen): 3.5 daN.m .
Aantrekkoppel: 7 daN.m .
Draai 160° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D 360 .
7 - INBOUWEN (VERVOLG)
VOORSCHRIFT : vul de uithollingen boven de hydraulische klepstoters met olie .
breng de distributieriem aan .
monteer de aandrijfriem accessoires .
Monteer de motorsteun rechts (22) .
Smeer de bouten (24), de moeren (25), de moer (26) en de rubber aanslag in met LOCTITE FRENETANCH lijm .
Zet vast :
* de bouten (24) met 6 daN.m
* de moeren (25) met 4.6 daN.m
* de moer (26) met 4.5 daN.m
* de aanslag met 2 daN.m
* de bouten (27) met 3 daN.m
LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .
N.B. : reinig de opening van de geleidebuis van de peilstaaf in het motorblok .
Breng het inlaatspruitstuk aan met een nieuwe pakking .
Breng de geleidebuis van de peilstaaf aan na hem eerst te hebben ingesmeerd met LOCTITE FRENETANCH .
Zet vast :
* de bouten (28) met 2 daN.m
* de moeren (29) met 2 daN.m
* de bout (30) met 1 daN.m
Monteer :
* de kleppendeksels (21), na de pakkingen en pakkingvlakken te hebben gereinigd
N.B. : de kleppendeksels zijn voorzien van een kunststof pakking die meerdere malen kan worden gebruikt, als de pakking beschadigd is, kan deze worden gerepareerd m.b.v vloeibare pakking AUTO JOINT OR .
Zet de bouten vast met 1 daN.m in de aangegeven volgorde : Van (1) tot (6) .
Monteer :
* de bobines (9) : aantrekkoppel daN.m
* de bobine-afdekking (7)
Sluit de slangen, kabels en draadbundels op de cilinderkop aan .
LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .
Ga verder met de montage in omgekeerde volgorde van uitbouwen .
vul en ontlucht het koelsysteem .
UITBOUWEN - INBOUWEN CILINDERKOP
1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP
[1] hijsbalk (-).0102 D .
[2] Ketting (-).0102 M .
[3] Vacuümpomp .
[4] Pennen voor naven van nokkenassen (-).0153 AB .
[5] hefbomen (-).0153 Q .
2 - UITBOUWEN
tap het koelsysteem af .
Laat de druk in de benzinetoevoerbuis van de verstuivers (1) dalen met behulp van de pomp [3] .
Haal de voedingsdraadbundel van de verstuivers (2) uit de klemmen en maak de stekkers los .
Maak los :
* de carterventilatieslangen (3)
* de benzineslangen (4) van de benzineverdeelbuis (1)
* de slang (5) van de vacuümpomp
* de gaskabel (6)
* het luchtkanaal
Verwijder de elektroklep van het absorptievat uit de motorruimte .
Verwijder :
* de aandrijfriem van de accessoires
* de klem van de uitlaat
* de bevestiging van de reactiegaffel van het silentbloc
Maak de metalen koelvloeistofleiding los van de cilinderkop (verbinding waterverdeelstuk/verwarmingsaggregaat) .
Verwijder :
* de bobine-afdekking (7)
* de sierkap (8)
* de bobines (9)
* de oliepeilstaaf (10) en zijn geleidebuis
* de distributieriem
* de nokkenaspoelies
* het hitteschild (11)
Plaats de motor stationaire regeling (12) uit de buurt van het inlaatspruitstuk (13) .
Maak los :
* de koelvloeistofretourslang (14)
* de koelvloeistofslangen van het thermostaathuis
* de inlaatdruksensor (15)
* de referentiesensor (16)
* de 3 stekkers (17)
Verwijder het inlaatspruitstuk (13) .
Verwijder :
* de 6 bouten (18)
* de distributiekap (19)
* de spanrol (20)
VOORSCHRIFT : draai de bouten van elk kleppendeksel geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder :
* de kleppendeksels (21)
* de olieleidingen
Ondersteun de motor met een krik en breng hierbij een stuk hout tussen motor en krik aan .
Verwijder de rechter motorsteun (22) .
VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten geleidelijk en in spiraalvorm los; begin aan de buitenzijde .
Verwijder de cilinderkopbouten .
Laat de motor langzaam zakken met de krik .
Monteer :
* de gereedschappen [1] - [2]
* gereedschap [5]
Kantel de cilinderkop en maak hem los met het gereedschap [5] .
Breng de cilinderkop en het uitlaatspruitstuk omhoog met de gereedschappen [1] en [2] .
Verwijder de cilinderkop en zijn pakking .
Reinig de pakkingvlakken met een goedgekeurd oplosmiddel, Gebruik geen scherp of krassend gereedschap, De pakkingvlakken mogen geen putten of groeven vertonen .
Reinig de gaten (A) tussen de cilinders .
3 - VLAKHEID CONTROLEREN
Maximum vervorming = 0,05 mm .
4 - CONTROLE VAN DE OPNIEUW TE GEBRUIKEN CILINDERKOPBOUTEN
(X) moet kleiner zijn dan 112 mm .
5 - INBOUWEN
Reinig de schroefdraad voor de kopbouten in het motorblok met behulp van een draadtap .
Controleer of de centreerbussen aanwezig zijn (23) .
Breng de nieuwe koppakking aan met het uitsteeksel (B) aan koppelingszijde .
Monteer de cilinderkop; nokkenastandwiel geblokkeerd [4] .
Breng het uiteinde © van de distributiekap correct aan .
Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen in met MOLYKOTE G RAPIDE PLLUS vet .
6 - AANTREKKEN CILINDERKOPBOUTEN
VOORSCHRIFT : draai de cilinderkopbouten vast in de aangegeven volgorde .
Aantrekkoppel (voorspannen): 3.5 daN.m .
Aantrekkoppel: 7 daN.m .
Draai 160° verder aan met behulp van het gereedschap type FACOM D 360 .
7 - INBOUWEN (VERVOLG)
VOORSCHRIFT : vul de uithollingen boven de hydraulische klepstoters met olie .
breng de distributieriem aan .
monteer de aandrijfriem accessoires .
Monteer de motorsteun rechts (22) .
Smeer de bouten (24), de moeren (25), de moer (26) en de rubber aanslag in met LOCTITE FRENETANCH lijm .
Zet vast :
* de bouten (24) met 6 daN.m
* de moeren (25) met 4.6 daN.m
* de moer (26) met 4.5 daN.m
* de aanslag met 2 daN.m
* de bouten (27) met 3 daN.m
LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .
N.B. : reinig de opening van de geleidebuis van de peilstaaf in het motorblok .
Breng het inlaatspruitstuk aan met een nieuwe pakking .
Breng de geleidebuis van de peilstaaf aan na hem eerst te hebben ingesmeerd met LOCTITE FRENETANCH .
Zet vast :
* de bouten (28) met 2 daN.m
* de moeren (29) met 2 daN.m
* de bout (30) met 1 daN.m
Monteer :
* de kleppendeksels (21), na de pakkingen en pakkingvlakken te hebben gereinigd
N.B. : de kleppendeksels zijn voorzien van een kunststof pakking die meerdere malen kan worden gebruikt, als de pakking beschadigd is, kan deze worden gerepareerd m.b.v vloeibare pakking AUTO JOINT OR .
Zet de bouten vast met 1 daN.m in de aangegeven volgorde : Van (1) tot (6) .
Monteer :
* de bobines (9) : aantrekkoppel daN.m
* de bobine-afdekking (7)
Sluit de slangen, kabels en draadbundels op de cilinderkop aan .
LET OP : de bevestigingen en ligging van de verschillende draadbundels en leidingen moeten strikt worden aangehouden .
Ga verder met de montage in omgekeerde volgorde van uitbouwen .
vul en ontlucht het koelsysteem .