Bij deze een HowTo om de vinyl afdekking op de achterplaat te vervangen.
Bij mij begonnen er lelijke plooien te komen en de eerste scheuren begonnen al groter te worden. Het is me opgevallen dat dit veel voorkomt bij de cabrio's van de 306.
Wat heb je nodig:
Een steek- of ringsleutel 10 mm om afdekplaat te verwijderen.
Boormachine met boortje van 8 mm om popnagels uit te boren.
Poptang voor klinknagels.
30 popnagels maatje 3,8 bij 10 mm.
Ringsleuteltje 7 voor verwijderen van sierlijst.
Scherp stanleymes voor snijden van kunstleer.
Goede schaar voor knippen van kunstleer.
Goede dubbelzijdige tape pattex.
0,5 meter kunstleer met een breedte van 1,4 mtr.
Potje Bison Tix contactlijm.
Motip ontvetter voor ontvetten van oppervlakte voor contactlijm.
Wat schuimrubber voor bescherming van de afdekplaat.
Wat spaar je uit door het zelf te doen:
Eur 165,-- voor de vinyl afdekking
Arbeid, ik schat zo'n twee uur werk. (heb er zelf ongeveer zolang over gedaan).
Wat heeft het gekost:
0,5 mtr kunstleer kost Eur 8,--
De poptang kost Eur 20,-- (Stanley)
Popnagels Eur 2,50 voor 50 stuks.
De lijm Eur 6,50
De dubbelzijdige tape had ik nog liggen, maar kost ong. Eur 5,--
Stap 1 afdekplaat demonteren.
Uiteraard eerst het dak openen.
Een stuk hout om ervoor te zorgen dat de afdekplaat omhoog staat zodat je ruimte hebt om de sw10 boutjes los te kunnen draaien.
Maak eerst de vier boutjes los van de plaat waarmee de cylinder vastzit voor het openen van de afdekplaat.
Hierna de Lange bouten van de afdekplaatscharnieren losdraaien.
Nu wordt het tijd om een paar extra handen te regelen, en vervolgens de twee korte boutjes losdraaien.
Voila je hebt de afdekplaat in je handen.
Stap 2 Losschroeven van de sierlijst
Aan de onderkant van de afdekplaat zitten 8 bolkopmoertjes met sw7.
Deze losdraaien en naar onder drukken.
De sierlijst komt nu los.
Let wel op:
Bij het oppakken van de sierlijst ritsen de boutjes uit de lijst als de ruitertjes in een gordijnrails. Je bent ze kwijt voordat je het weet.
Zie de pijlen in onderstaande foto voor de locaties van de moertjes.
Stap 3 Uitboren van de klinknagels
Nu met het boormachine en het boortje 8 mm de klinknagels uitboren.
De kopjes vallen in het plaatwerk van de afdekplaat.
Even wat schudden en uiteindelijk komen ze er wel uit.
Er komen nu drie strips vrij die samen met de sierlijst het vinyl op zijn plaats houden.
Stap 4 verwijderen van de vinyl afdekking
Je kunt nu het vinyl verwijderen en de afdekplaat ontvetten.
Het vinyl zit met een soort kit in de richel van de sierlijst geplakt.
Deze kun je het beste gewoon met de hand verwijderen.
De kit laat zich gemakkelijk "oprollen".
Het resultaat na verwijderen:
Stap 5 Dubbelzijdige tape aanbrengen
De richel met de Motip ontvetter goed schoonmaken.
De dubbelzijdige tape in 5 mm brede strip knippen en in de richel van de sierlijst plakken. Let op: de gaatjes vrijlaten.
Stap 6 Bison Tix aanbrengen
De oppervlakte waar het kunstleer komt te liggen goed ontvetten met de Motip ontvetter.
Deze oppervlakte ruim voorzien met Bison Tix en even laten drogen, dan plakt het beter.
Stap 7 Het kunstleer aanbrengen.
Het kunstleer spanningsvrij op de Bison Tix leggen.
Het is handig als je hier even hulp bij inroept.
De Bison Tix plakt meteen het kunstleer vast, geen tweede kans zonder kleefkracht te verliezen.
Meteen het kunstleer goed op de dubbelzijdige tape drukken, en het spul zit muurvast.
Stap 8 Op maat snijden van het kunstleer.
Met het stanleymes nu de contour van het kunstleer in de richel van de sierlijst snijden. Let wel op dat je dit op je gemak doet het is taai spul en laat zich moeilijk snijden.
Stap 8 Monteren van de sierlijst.
De afdekplaat omdraaien en de sierlijst met de bolkopmoertjes sw7 weer monteren.
Het is een beetje pielen omdat de boutjes in de sierlijst heen en weer kunnen ritsen. Let ook weer op dat de boutjes niet uit de sierlijst lopen.
Stap 9 Voorkant aanwerken.
De afdekplaat weer omdraaien zodat je makkelijk bij de voorkant kunt werken. De oude vinyl afdekking heb ik hierbij als voorbeeld genomen voor het knippen van het kunstleer.
Zorg voor ruim kunstleer zodat je inkepingen kunt maken om de rondingen van de voorkant te kunnen volgen.
Hiervoor moet je zeker met zijn tweeën zijn.
Aangezien we maar vier handen hadden heb ik geen foto's hiervan kunnen maken. Iemand die wat ervaring heeft met het maken van kleding is behoorlijk handig met het inkepen van het kunstleer.
Veel proberen en voorzichtig knippen (niet te diep knippen) is het motto.
Heb nu niet meer gelijmd om te voorkomen dat je met lijmvingers op het kunstleer vlekken maakt.
Stap 10 Strips met popnagels vastzetten.
Als het kunstleer goed om de rand heen gezet kan worden dan wordt het tijd om de strips aan de onderkant van de afdekplaat met popnagels vast te poppen.
Ook hiervoor is het makkelijk als je met zijn tweeën bent.
Éen houdt het kunstleer op spanning, de ander prikt gaatjes in het kunstleer en popt de klinknagels op zijn plek.
Werk vanuit het midden naar de hoeken toe, dat bleek het beste te werken.
Stap 11 De afdekplaat monteren op de auto.
Als het poppen allemaal goed verlopen is dan kan de afdekplaat weer op de auto gemonteerd worden. Met zijn tweeën gaat dit vrij gemakkelijk.
Heb eerst de lange bouten sw10 gemonteerd en deze zo vast gedraaid dat er nog wat met de afdekplaat geschoven kon worden om hem goed uit te lijnen met de carosserie. Voorzichtig de afdekplaat naar sluiten en kijken of de ruimte tussen de plaat en de rest van de carosserie over de hele lengte gelijk is.
Als dat het geval is de onderste twee boutjes sw10 indraaien en de lange bouten sw10 aanhalen.
Hierna de vier boutjes sw10 van de cylinder vastmaken, en de afdekplaat met de hand vanuit de kofferbak met de wielsleutel volledig sluiten.
Checken of de afdekplaat goed ligt zo niet nog even bijstellen.
Zie hier het resultaat, niet gek dacht ik :D
Veel succes en mochten er vragen zijn, just let me know.
Grtz.
Rob.
Bij mij begonnen er lelijke plooien te komen en de eerste scheuren begonnen al groter te worden. Het is me opgevallen dat dit veel voorkomt bij de cabrio's van de 306.
Wat heb je nodig:
Een steek- of ringsleutel 10 mm om afdekplaat te verwijderen.
Boormachine met boortje van 8 mm om popnagels uit te boren.
Poptang voor klinknagels.
30 popnagels maatje 3,8 bij 10 mm.
Ringsleuteltje 7 voor verwijderen van sierlijst.
Scherp stanleymes voor snijden van kunstleer.
Goede schaar voor knippen van kunstleer.
Goede dubbelzijdige tape pattex.
0,5 meter kunstleer met een breedte van 1,4 mtr.
Potje Bison Tix contactlijm.
Motip ontvetter voor ontvetten van oppervlakte voor contactlijm.
Wat schuimrubber voor bescherming van de afdekplaat.
Wat spaar je uit door het zelf te doen:
Eur 165,-- voor de vinyl afdekking
Arbeid, ik schat zo'n twee uur werk. (heb er zelf ongeveer zolang over gedaan).
Wat heeft het gekost:
0,5 mtr kunstleer kost Eur 8,--
De poptang kost Eur 20,-- (Stanley)
Popnagels Eur 2,50 voor 50 stuks.
De lijm Eur 6,50
De dubbelzijdige tape had ik nog liggen, maar kost ong. Eur 5,--
Stap 1 afdekplaat demonteren.
Uiteraard eerst het dak openen.
Een stuk hout om ervoor te zorgen dat de afdekplaat omhoog staat zodat je ruimte hebt om de sw10 boutjes los te kunnen draaien.
Maak eerst de vier boutjes los van de plaat waarmee de cylinder vastzit voor het openen van de afdekplaat.
Hierna de Lange bouten van de afdekplaatscharnieren losdraaien.
Nu wordt het tijd om een paar extra handen te regelen, en vervolgens de twee korte boutjes losdraaien.
Voila je hebt de afdekplaat in je handen.
Stap 2 Losschroeven van de sierlijst
Aan de onderkant van de afdekplaat zitten 8 bolkopmoertjes met sw7.
Deze losdraaien en naar onder drukken.
De sierlijst komt nu los.
Let wel op:
Bij het oppakken van de sierlijst ritsen de boutjes uit de lijst als de ruitertjes in een gordijnrails. Je bent ze kwijt voordat je het weet.
Zie de pijlen in onderstaande foto voor de locaties van de moertjes.
Stap 3 Uitboren van de klinknagels
Nu met het boormachine en het boortje 8 mm de klinknagels uitboren.
De kopjes vallen in het plaatwerk van de afdekplaat.
Even wat schudden en uiteindelijk komen ze er wel uit.
Er komen nu drie strips vrij die samen met de sierlijst het vinyl op zijn plaats houden.
Stap 4 verwijderen van de vinyl afdekking
Je kunt nu het vinyl verwijderen en de afdekplaat ontvetten.
Het vinyl zit met een soort kit in de richel van de sierlijst geplakt.
Deze kun je het beste gewoon met de hand verwijderen.
De kit laat zich gemakkelijk "oprollen".
Het resultaat na verwijderen:
Stap 5 Dubbelzijdige tape aanbrengen
De richel met de Motip ontvetter goed schoonmaken.
De dubbelzijdige tape in 5 mm brede strip knippen en in de richel van de sierlijst plakken. Let op: de gaatjes vrijlaten.
Stap 6 Bison Tix aanbrengen
De oppervlakte waar het kunstleer komt te liggen goed ontvetten met de Motip ontvetter.
Deze oppervlakte ruim voorzien met Bison Tix en even laten drogen, dan plakt het beter.
Stap 7 Het kunstleer aanbrengen.
Het kunstleer spanningsvrij op de Bison Tix leggen.
Het is handig als je hier even hulp bij inroept.
De Bison Tix plakt meteen het kunstleer vast, geen tweede kans zonder kleefkracht te verliezen.
Meteen het kunstleer goed op de dubbelzijdige tape drukken, en het spul zit muurvast.
Stap 8 Op maat snijden van het kunstleer.
Met het stanleymes nu de contour van het kunstleer in de richel van de sierlijst snijden. Let wel op dat je dit op je gemak doet het is taai spul en laat zich moeilijk snijden.
Stap 8 Monteren van de sierlijst.
De afdekplaat omdraaien en de sierlijst met de bolkopmoertjes sw7 weer monteren.
Het is een beetje pielen omdat de boutjes in de sierlijst heen en weer kunnen ritsen. Let ook weer op dat de boutjes niet uit de sierlijst lopen.
Stap 9 Voorkant aanwerken.
De afdekplaat weer omdraaien zodat je makkelijk bij de voorkant kunt werken. De oude vinyl afdekking heb ik hierbij als voorbeeld genomen voor het knippen van het kunstleer.
Zorg voor ruim kunstleer zodat je inkepingen kunt maken om de rondingen van de voorkant te kunnen volgen.
Hiervoor moet je zeker met zijn tweeën zijn.
Aangezien we maar vier handen hadden heb ik geen foto's hiervan kunnen maken. Iemand die wat ervaring heeft met het maken van kleding is behoorlijk handig met het inkepen van het kunstleer.
Veel proberen en voorzichtig knippen (niet te diep knippen) is het motto.
Heb nu niet meer gelijmd om te voorkomen dat je met lijmvingers op het kunstleer vlekken maakt.
Stap 10 Strips met popnagels vastzetten.
Als het kunstleer goed om de rand heen gezet kan worden dan wordt het tijd om de strips aan de onderkant van de afdekplaat met popnagels vast te poppen.
Ook hiervoor is het makkelijk als je met zijn tweeën bent.
Éen houdt het kunstleer op spanning, de ander prikt gaatjes in het kunstleer en popt de klinknagels op zijn plek.
Werk vanuit het midden naar de hoeken toe, dat bleek het beste te werken.
Stap 11 De afdekplaat monteren op de auto.
Als het poppen allemaal goed verlopen is dan kan de afdekplaat weer op de auto gemonteerd worden. Met zijn tweeën gaat dit vrij gemakkelijk.
Heb eerst de lange bouten sw10 gemonteerd en deze zo vast gedraaid dat er nog wat met de afdekplaat geschoven kon worden om hem goed uit te lijnen met de carosserie. Voorzichtig de afdekplaat naar sluiten en kijken of de ruimte tussen de plaat en de rest van de carosserie over de hele lengte gelijk is.
Als dat het geval is de onderste twee boutjes sw10 indraaien en de lange bouten sw10 aanhalen.
Hierna de vier boutjes sw10 van de cylinder vastmaken, en de afdekplaat met de hand vanuit de kofferbak met de wielsleutel volledig sluiten.
Checken of de afdekplaat goed ligt zo niet nog even bijstellen.
Zie hier het resultaat, niet gek dacht ik :D
Veel succes en mochten er vragen zijn, just let me know.
Grtz.
Rob.