*****Under construction*****
De 306 cabriolet is met een beveiligingsysteem uitgevoerd voor het bedienen van de kap.
Het is niet mogelijk om de kap te openen of sluiten terwijl de motor draait.
De ECU die de kap bedient heeft een input welke controleert of het eerste contact ingeschakelt is. Is dit niet het geval dan kan de kap niet bedient worden.
Op zich is deze beveiliging natuurlijk niet voor niets. Immers tijdens een rit mag de kap niet zomaar gesloten kunnen worden. Het staat een beetje slordig om met 120 km/uur de kap te sluiten, je achterbuurman krijgt hem dan waarschijnlijk op zijn motorkap.
Elk voordeel heb zijn nadeel (red. Johan Cruijf).
De beveiliging trekt een zwaar wissel op de accu, immers de motor loopt niet.
Het duurt langer voor de kap open/gesloten is.
Mocht je overvallen worden door een regenbui dan heb je behoorlijk wat handelingen te doen.
Dat kan natuurlijk ook anders.
Deze howto beschrijft de procedure om op een veilige manier met draaiende motor de kap te kunnen sluiten en openen.
De beveiliging zit hem in het aantrekken van de handrem om de kap te kunnen bedienen.
Wat heb je nodig.
Een cabrio met electrische kap
4 m electrische kabel 1,5 mm2
Isolatie tape
2 Scotch blokjes
Kroonsteentjes
T5 torx schroevendraaier
AMP krimptang
Kniptang
Geduld en gezond verstand
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Samenvatting van het werk.
Er moet een electrische kabel vanaf de handremschakelaar naar het rechterachterlicht gebracht worden.
Hiervoor moet er een aansluiting bij de handremschakelaar gemaakt worden.
Deze schakelaar legt de aansluiting aan de massa als de handrem aangetrokken wordt.
De achterbank zitting moet uitgenomen worden.
De kabel moet aangesloten worden aan de ECU van de kapbediening.
Stap 1 Middenconsole loshalen
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Haal het asbakje posnr 6 uit de console
Zet een grote schroevendraaier onder de manchette van de versnellingspook en trek de manchette naar boven.
Wip met een middelgrote schroevendraaier bedieningspaneeltje 4 omhoog.
Maak de connectoren van de schakelaars in paneeltje 4 los.
Draai schroeven posnr 71 los.
Wip met een schroevendraaier plaatje posnr 2 los.
Je kunt nu de middenconsole los halen.
Wordt vervolgt.....................
Bron:
Foto's en procedure zijn van een engels forum geleend en te vinden op:
https://peugeot306cabrioletclub.co.uk/
De 306 cabriolet is met een beveiligingsysteem uitgevoerd voor het bedienen van de kap.
Het is niet mogelijk om de kap te openen of sluiten terwijl de motor draait.
De ECU die de kap bedient heeft een input welke controleert of het eerste contact ingeschakelt is. Is dit niet het geval dan kan de kap niet bedient worden.
Op zich is deze beveiliging natuurlijk niet voor niets. Immers tijdens een rit mag de kap niet zomaar gesloten kunnen worden. Het staat een beetje slordig om met 120 km/uur de kap te sluiten, je achterbuurman krijgt hem dan waarschijnlijk op zijn motorkap.
Elk voordeel heb zijn nadeel (red. Johan Cruijf).
De beveiliging trekt een zwaar wissel op de accu, immers de motor loopt niet.
Het duurt langer voor de kap open/gesloten is.
Mocht je overvallen worden door een regenbui dan heb je behoorlijk wat handelingen te doen.
Dat kan natuurlijk ook anders.
Deze howto beschrijft de procedure om op een veilige manier met draaiende motor de kap te kunnen sluiten en openen.
De beveiliging zit hem in het aantrekken van de handrem om de kap te kunnen bedienen.
Wat heb je nodig.
Een cabrio met electrische kap
4 m electrische kabel 1,5 mm2
Isolatie tape
2 Scotch blokjes
Kroonsteentjes
T5 torx schroevendraaier
AMP krimptang
Kniptang
Geduld en gezond verstand
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Samenvatting van het werk.
Er moet een electrische kabel vanaf de handremschakelaar naar het rechterachterlicht gebracht worden.
Hiervoor moet er een aansluiting bij de handremschakelaar gemaakt worden.
Deze schakelaar legt de aansluiting aan de massa als de handrem aangetrokken wordt.
De achterbank zitting moet uitgenomen worden.
De kabel moet aangesloten worden aan de ECU van de kapbediening.
Stap 1 Middenconsole loshalen
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Haal het asbakje posnr 6 uit de console
Zet een grote schroevendraaier onder de manchette van de versnellingspook en trek de manchette naar boven.
Wip met een middelgrote schroevendraaier bedieningspaneeltje 4 omhoog.
Maak de connectoren van de schakelaars in paneeltje 4 los.
Draai schroeven posnr 71 los.
Wip met een schroevendraaier plaatje posnr 2 los.
Je kunt nu de middenconsole los halen.
Wordt vervolgt.....................
Bron:
Foto's en procedure zijn van een engels forum geleend en te vinden op:
https://peugeot306cabrioletclub.co.uk/