Howto voor het vervangen van het achterste spankabeltje
Disclaimer:
Pas op met het lostrekken van het stof van de kap. Het stof is best sterk echter als het scheurt ben je ver van huis.
Tijdens de reparatie moet het dak soms voor een deel geopend worden.
Als je de reparatie met zijn tweeën doet, pas dan op met je handen bij het bewegen van het dak. Hydrauliek is gruwelijk sterk, een vinger stelt niets voor en ligt er zo af.
De procedure is beschreven zoals ik hem gevolgd heb.
Het gebruik van deze howto is op eigen risico, schade en andere gevolgen als resultaat van deze howto zijn voor eigen rekening.
Na dit duidelijk gesteld te hebben dan hier de howto.
Een veelvoorkomend probleem bij de cabrio is het breken van de spankabeltjes in het dak.
Deze kabeltjes lopen van de voorkant van het dak over de zijramen door een oogje in het scharnierpunt van het dak naar het achterste deel van het dak.
De kabeltjes bestaan uit twee delen:
Het eerste deel loopt van de voorkant tot net iets boven het achterraampje.
Aan het einde van dit kabeltje zit een schroefveer.
Deze veer is vervolgens verbonden met het kabeltje dat via het scharnierpunt naar de achterkant van het dak loopt.
Het doel van deze kabeltjes is om samen met de veer het dak in gesloten toestand netjes boven de zijramen strak te trekken.
Dit vooral om regenwater buiten te houden.
Daarnaast heeft het ook een geluidswerende functie zodat de rijwind niet zoveel turbulentie veroorzaakt.
Wat is nu vaak het probleem?
Het achterste kabeltje krijgt het nogal zwaar voor zijn kiezen bij het oogje in het scharnierpunt van het dak.
Je voelte de bui al hangen, daar breekt het kabeltje.
Met als gevolg dat het dak in gesloten toestand niet meer mooi aansluit boven de ramen.
Kans op lekkage en de rijwind zorgt voor behoorlijk wat herrie.
Hier wat foto's van het gebroken kabeltje.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het resterende deel wat met het veertje verbonden is.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het resterende deel dat nog net uit de stoffen kap steekt.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
En het kabeltje nadat het uit de auto verwijderd is.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het kabeltje is te vinden als posnr 12 op onderstaande tekening:
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Wat heb je nodig om deze reparatie uit te voeren:
Accuboormachine
Metaalboortje 4 of 5 voor het uitboren van popnagels
10 popnagels van 4 mm met lengte 16 mm
Popnageltang
Bison tix contactlijm
Laken om de auto af te dekken bij het uitboren van de popnagels
Bowden kabeltje van 2 mm dik (eventueel handremkabel voor de fiets)
Kroonsteentjes
Geduld
Een beetje lef, de stof van de kap moet een beetje los gepeuterd worden
Te volgen procedure:
1 Popnagels uitboren.
De rubber die als posnr 7 in de constructietekening staat moet voor een deel los gemaakt worden.
1a. Hiervoor drie popnagels uitboren in de sponning van de achterruit.
1b. In het achterste deel van de kap achter het scharnierpunt ongeveer 4 popnagels uitboren. Hiermee beginnen vanaf het scharnierpunt gezien.
2 Vrijgekomen rubbers voorzichtig losmaken.
Om de rubber bij de sponning van de achterruit los te maken zul je het dak ongeveer tot de helft moeten openen. Je kunt er dan beter bij.
Nu heel voorzichtig met de losgekomen rubber omspringen.
De raamsponning zit vast aan het achterste deel deze NIET los trekken maar aan elkaar laten zitten.
Het resultaat is te zien op onderstaande foto.
De rubber van de achterzijruitsponning is te zien met daaraan vast de rubber die aansluit op het kofferdeksel.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
3 Stof van het dak lospeuteren.
De stof van het dak zit onder de rubbers met contactlijm vastgelijmd.
Uiteindelijk moet de hoek van het dak in het scharnierpunt helemaal losgemaakt kunnen worden.
Hiervoor in de ruimte waar de rubber van de achterruit zat ongeveer 10 cm los halen.
Onder de rubber die op de ''kofferdeksel" aansluit ook ong 10 cm loshalen.
Je hebt nu speelruimte om de hoek voorzichtig naar de onderkant van de scharnieren los te halen.
4 Het dak nu tot de helft openen en de de hoek van het stof naar de zijkant van de auto halen en omhoog bewegen.
Voila daar is het oogje waar de nieuwe kabel doorheen gestoken moet worden.
Hier een detailfoto van het oogje en duidelijk zichtbaar de hoek van het stof dat omhoog gebogen kan worden (de duim hoort niet bij de auto, maar is van mij).
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
5 Je hebt nu zicht op de verbinding waarmee het kabeltje aan de achterkant van het dak vastzit. De kabel daar losmaken. Je houdt daar een stukje staal over waar met een oogje de nieuwe kabel omheen getrokken kan worden. Op de foto is het een beetje moeilijk te zien, maar bij de pijl zit het stukje staal.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
6 Snij twee kroonsteentjes open, zoals op de onderstaande foto staat getoond. Deze verbindingsstukjes heb je nodig om het nieuwe bowdenkabeltje aan het uiteinde van twee lusjes te kunnen voorzien.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
7 Aan de hand van het originele kabeltje kun je de lengte bepalen van het nieuwe kabeltje. Hierbij natuurlijk wel rekening houden met de lusjes aan beide kanten.
Aan één kant een lusje maken. Het uiteinde zonder lusje door het oogje in het scharnierpunt steken.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
8 De lusjes aan respectievelijk het veertje en het achterdeel van de kap maken en de schroefjes goed aandraaien.
9 Het stof weer rond de hoek van het scharnierpunt aanbrengen.
10 in de achterzijruitsponning Bison Tix contactlijm aanbrengen op zowel het stof als het staal. Even laten drogen en goed aandrukken.
let op het stof meteen goed postioneren, het hecht meteen vast.
11 Op het achterdeel van de kap Bison Tix contactlijm aanbrengen op zowel het stof als het staal. Even laten drogen en goed aandrukken.
Ook hier geldt het stof meteen goed postioneren, het hecht meteen vast.
12 Rubbers op hun plaats en met popnagels vastpoppen.
13 Kap voorzichtig sluiten en controleren of de spanning op de nieuwe kabel goed is.
Al met al een hoop gepiel waarbij je ook nog eens goed moet opletten voor de carroserie.
Zorg dat je een laken bij de hand hebt dat je op het zijscherm kunt hangen.
Als het gelukt is zal je dak weer netjes over de rubbers van de zijruiten gespannen staan, geen kans meer op lekkage en het rijwindgeluid zal een stuk minder zijn.
Succes bij het uitvoeren van de klus.
Rob.
Disclaimer:
Pas op met het lostrekken van het stof van de kap. Het stof is best sterk echter als het scheurt ben je ver van huis.
Tijdens de reparatie moet het dak soms voor een deel geopend worden.
Als je de reparatie met zijn tweeën doet, pas dan op met je handen bij het bewegen van het dak. Hydrauliek is gruwelijk sterk, een vinger stelt niets voor en ligt er zo af.
De procedure is beschreven zoals ik hem gevolgd heb.
Het gebruik van deze howto is op eigen risico, schade en andere gevolgen als resultaat van deze howto zijn voor eigen rekening.
Na dit duidelijk gesteld te hebben dan hier de howto.
Een veelvoorkomend probleem bij de cabrio is het breken van de spankabeltjes in het dak.
Deze kabeltjes lopen van de voorkant van het dak over de zijramen door een oogje in het scharnierpunt van het dak naar het achterste deel van het dak.
De kabeltjes bestaan uit twee delen:
Het eerste deel loopt van de voorkant tot net iets boven het achterraampje.
Aan het einde van dit kabeltje zit een schroefveer.
Deze veer is vervolgens verbonden met het kabeltje dat via het scharnierpunt naar de achterkant van het dak loopt.
Het doel van deze kabeltjes is om samen met de veer het dak in gesloten toestand netjes boven de zijramen strak te trekken.
Dit vooral om regenwater buiten te houden.
Daarnaast heeft het ook een geluidswerende functie zodat de rijwind niet zoveel turbulentie veroorzaakt.
Wat is nu vaak het probleem?
Het achterste kabeltje krijgt het nogal zwaar voor zijn kiezen bij het oogje in het scharnierpunt van het dak.
Je voelte de bui al hangen, daar breekt het kabeltje.
Met als gevolg dat het dak in gesloten toestand niet meer mooi aansluit boven de ramen.
Kans op lekkage en de rijwind zorgt voor behoorlijk wat herrie.
Hier wat foto's van het gebroken kabeltje.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het resterende deel wat met het veertje verbonden is.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het resterende deel dat nog net uit de stoffen kap steekt.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
En het kabeltje nadat het uit de auto verwijderd is.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Het kabeltje is te vinden als posnr 12 op onderstaande tekening:
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Wat heb je nodig om deze reparatie uit te voeren:
Accuboormachine
Metaalboortje 4 of 5 voor het uitboren van popnagels
10 popnagels van 4 mm met lengte 16 mm
Popnageltang
Bison tix contactlijm
Laken om de auto af te dekken bij het uitboren van de popnagels
Bowden kabeltje van 2 mm dik (eventueel handremkabel voor de fiets)
Kroonsteentjes
Geduld
Een beetje lef, de stof van de kap moet een beetje los gepeuterd worden
Te volgen procedure:
1 Popnagels uitboren.
De rubber die als posnr 7 in de constructietekening staat moet voor een deel los gemaakt worden.
1a. Hiervoor drie popnagels uitboren in de sponning van de achterruit.
1b. In het achterste deel van de kap achter het scharnierpunt ongeveer 4 popnagels uitboren. Hiermee beginnen vanaf het scharnierpunt gezien.
2 Vrijgekomen rubbers voorzichtig losmaken.
Om de rubber bij de sponning van de achterruit los te maken zul je het dak ongeveer tot de helft moeten openen. Je kunt er dan beter bij.
Nu heel voorzichtig met de losgekomen rubber omspringen.
De raamsponning zit vast aan het achterste deel deze NIET los trekken maar aan elkaar laten zitten.
Het resultaat is te zien op onderstaande foto.
De rubber van de achterzijruitsponning is te zien met daaraan vast de rubber die aansluit op het kofferdeksel.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
3 Stof van het dak lospeuteren.
De stof van het dak zit onder de rubbers met contactlijm vastgelijmd.
Uiteindelijk moet de hoek van het dak in het scharnierpunt helemaal losgemaakt kunnen worden.
Hiervoor in de ruimte waar de rubber van de achterruit zat ongeveer 10 cm los halen.
Onder de rubber die op de ''kofferdeksel" aansluit ook ong 10 cm loshalen.
Je hebt nu speelruimte om de hoek voorzichtig naar de onderkant van de scharnieren los te halen.
4 Het dak nu tot de helft openen en de de hoek van het stof naar de zijkant van de auto halen en omhoog bewegen.
Voila daar is het oogje waar de nieuwe kabel doorheen gestoken moet worden.
Hier een detailfoto van het oogje en duidelijk zichtbaar de hoek van het stof dat omhoog gebogen kan worden (de duim hoort niet bij de auto, maar is van mij).
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
5 Je hebt nu zicht op de verbinding waarmee het kabeltje aan de achterkant van het dak vastzit. De kabel daar losmaken. Je houdt daar een stukje staal over waar met een oogje de nieuwe kabel omheen getrokken kan worden. Op de foto is het een beetje moeilijk te zien, maar bij de pijl zit het stukje staal.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
6 Snij twee kroonsteentjes open, zoals op de onderstaande foto staat getoond. Deze verbindingsstukjes heb je nodig om het nieuwe bowdenkabeltje aan het uiteinde van twee lusjes te kunnen voorzien.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
7 Aan de hand van het originele kabeltje kun je de lengte bepalen van het nieuwe kabeltje. Hierbij natuurlijk wel rekening houden met de lusjes aan beide kanten.
Aan één kant een lusje maken. Het uiteinde zonder lusje door het oogje in het scharnierpunt steken.
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
8 De lusjes aan respectievelijk het veertje en het achterdeel van de kap maken en de schroefjes goed aandraaien.
9 Het stof weer rond de hoek van het scharnierpunt aanbrengen.
10 in de achterzijruitsponning Bison Tix contactlijm aanbrengen op zowel het stof als het staal. Even laten drogen en goed aandrukken.
let op het stof meteen goed postioneren, het hecht meteen vast.
11 Op het achterdeel van de kap Bison Tix contactlijm aanbrengen op zowel het stof als het staal. Even laten drogen en goed aandrukken.
Ook hier geldt het stof meteen goed postioneren, het hecht meteen vast.
12 Rubbers op hun plaats en met popnagels vastpoppen.
13 Kap voorzichtig sluiten en controleren of de spanning op de nieuwe kabel goed is.
Al met al een hoop gepiel waarbij je ook nog eens goed moet opletten voor de carroserie.
Zorg dat je een laken bij de hand hebt dat je op het zijscherm kunt hangen.
Als het gelukt is zal je dak weer netjes over de rubbers van de zijruiten gespannen staan, geen kans meer op lekkage en het rijwindgeluid zal een stuk minder zijn.
Succes bij het uitvoeren van de klus.
Rob.