"Ons" merk is goed bezig, de peugeot rcz is sinds van de week officeel te koop bij de dealers 8)
Ik heb ff wat tekst en foto's gepikt van een andere site, maar kwijlen mag :D
Al word er geroepen dat het een lichte tt kopie is, is deze vele malen mooier als de audi :D
Peugeot RCZ: de leeuw brult weer
PostDateIcon16-04-2010 15:28 | Tekst: Mario Vos | PDF | Afdrukken | E-mailadres
Peugeot bouwt sinds het begin van de jaren tachtig met succes aan een sportieve reputatie, maar de laatste jaren zat de klad er een beetje in. Een nieuwe sportcoupé, de RCZ, pakt de draad weer op.
En grondig, kunnen we we daar meteen aan toevoegen. De schitterende, in 2007 getoonde concept car is namelijk bijna ongewijzigd in productie gegaan. Helemaal origineel is de basisvorm niet, want die heeft wat weg van een Audi TT, maar het is doodgewoon een schitterende auto om te zien. Eigenlijk is hij zelfs mooier dan een TT, vanwege de geinige welvingen in het dak en in de achterruit. Dat lijkt meer hoofdruimte te verschaffen, maar is gezichtsbedrog. Markant zijn ook de aluminium dakstijlen. Die Audi voor de A1 weer afkeek van Peugeot. En dat de RCZ op lekker grote wielen rolt, doet hem ook goed.
Twee plus twee
De RCZ is natuurlijk een coupé met ruimte voor twee plus twee: twee volwassenen en twee kinderen. De ruimte voorin is trouwens opvallend royaal en ook de bagageruimte kont niet tekort: 321 liter normaal en dat kan met de achterbank neergeklapt 639 liter. Dat suggereert de RCZ een derde deur heeft, maar dat is niet zo. Blijkbaar is zo'n gewelfd dak te gecompliceerd om een grote achterklep op te nemen.
Het interieur van de coupé is net zo fraai vormgegeven als de buitenkant. En de afwerking van de bij Magna-Steyr in Oostenrijk gebouwde auto mogen we voortreffelijk noemen. Je zit lekker in de RCZ en kijkt uit op een mooi en overzichtelijk instrumentarium. Van huis uit is de sportcoupé van Peugeot overigens ook lekker compleet uitgerust.
Altijd turbo
Peugeot biedt de RCZ aan met twee versies van de 1,6 liter turbomotor – 156 of 200 pk sterk – en een 163 pk tweeliter turbodiesel, altijd turbo dus. Die turbodiesel heeft 8,2 seconden nodig voor de ‘honderdsprint’ en is 220 km/h snel. De 156 pk turbobenzinemotor sprint iets sneller (acht tellen rond), maar heeft een iets lagere topsnelheid. De 200 pk turbomotor doet 7,5 seconden over de 'honderdsprint' en is 237 km/h snel. Alle motoren hebben standaard een handgeschakelde zesbak. Automaten komen later beschikbaar op de twee minst krachtige versies.
Mooi compromis
Wat bij de eerste testrit met de Peugeot RCZ opvalt, is het mooie compromis dat Peugeot heeft weten te bereiken tussen comfort en weggedrag. De auto stuurt messcherp en kan zeer hoge bochtsnelheden halen, maar dat is niet ten koste gegaan van het veercomfort. Na een lange, enerverende rit door de Noord-Spaanse bergen stapten we – mede dankzij de voortreffelijke stoelen – nog fris uit.
Wat wel opvalt aan het weggedrag is dat de dieselversie ietsje meer onderstuurd is vanwege de zwaardere krachtbron. Echt hinderlijk wordt dat trouwens nooit. Peugeot claimt het weggedrag van de sterkste RCZ trouwens wat 'levendiger' te hebben gemaakt, maar daar merkten we niet veel van. De achterkant is niet tot uitbreken te dwingen.
Geluidsmembraam
Een speciale attractie bij de topversie van de RCZ – die overigens pas in september komt, tegelijk met de automaten – is de geluidstechniek, die in de auto voor een mooie geluidservaring zorgt. Je hoort alleen
lekkere grom tijdens accelereren omdat een membraam via het schutbord is gekoppeld aan het inlaatsysteem van de motor. Op constante snelheden en buiten de auto is het altijd prettig stil.
Vanaf 31.600 euro
Peugeot zegt met de RCZ niet rechtstreeks te mikken op de Audi TT, maar de auto zit natuurlijk wel in hetzelfde vaarwater. Daarnaast komt als concurrent de VW Scirocco in beeld. Qua prijs is de RCZ van beide auto's in elk geval een geduchte concurrent, want hij is er al vanaf 31.600 euro voor de 156 pk benzineversie.
![[Afbeelding: Peugeot_RCZ-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/Peugeot_RCZ-1.jpg)
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
![[Afbeelding: mainphpg2_viewcoreDownloadItemg2_itemId1-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/mainphpg2_viewcoreDownloadItemg2_itemId1-1.jpg)
![[Afbeelding: peugeot_rcz_9-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/peugeot_rcz_9-1.jpg)
Ik heb ff wat tekst en foto's gepikt van een andere site, maar kwijlen mag :D
Al word er geroepen dat het een lichte tt kopie is, is deze vele malen mooier als de audi :D
Peugeot RCZ: de leeuw brult weer
PostDateIcon16-04-2010 15:28 | Tekst: Mario Vos | PDF | Afdrukken | E-mailadres
Peugeot bouwt sinds het begin van de jaren tachtig met succes aan een sportieve reputatie, maar de laatste jaren zat de klad er een beetje in. Een nieuwe sportcoupé, de RCZ, pakt de draad weer op.
En grondig, kunnen we we daar meteen aan toevoegen. De schitterende, in 2007 getoonde concept car is namelijk bijna ongewijzigd in productie gegaan. Helemaal origineel is de basisvorm niet, want die heeft wat weg van een Audi TT, maar het is doodgewoon een schitterende auto om te zien. Eigenlijk is hij zelfs mooier dan een TT, vanwege de geinige welvingen in het dak en in de achterruit. Dat lijkt meer hoofdruimte te verschaffen, maar is gezichtsbedrog. Markant zijn ook de aluminium dakstijlen. Die Audi voor de A1 weer afkeek van Peugeot. En dat de RCZ op lekker grote wielen rolt, doet hem ook goed.
Twee plus twee
De RCZ is natuurlijk een coupé met ruimte voor twee plus twee: twee volwassenen en twee kinderen. De ruimte voorin is trouwens opvallend royaal en ook de bagageruimte kont niet tekort: 321 liter normaal en dat kan met de achterbank neergeklapt 639 liter. Dat suggereert de RCZ een derde deur heeft, maar dat is niet zo. Blijkbaar is zo'n gewelfd dak te gecompliceerd om een grote achterklep op te nemen.
Het interieur van de coupé is net zo fraai vormgegeven als de buitenkant. En de afwerking van de bij Magna-Steyr in Oostenrijk gebouwde auto mogen we voortreffelijk noemen. Je zit lekker in de RCZ en kijkt uit op een mooi en overzichtelijk instrumentarium. Van huis uit is de sportcoupé van Peugeot overigens ook lekker compleet uitgerust.
Altijd turbo
Peugeot biedt de RCZ aan met twee versies van de 1,6 liter turbomotor – 156 of 200 pk sterk – en een 163 pk tweeliter turbodiesel, altijd turbo dus. Die turbodiesel heeft 8,2 seconden nodig voor de ‘honderdsprint’ en is 220 km/h snel. De 156 pk turbobenzinemotor sprint iets sneller (acht tellen rond), maar heeft een iets lagere topsnelheid. De 200 pk turbomotor doet 7,5 seconden over de 'honderdsprint' en is 237 km/h snel. Alle motoren hebben standaard een handgeschakelde zesbak. Automaten komen later beschikbaar op de twee minst krachtige versies.
Mooi compromis
Wat bij de eerste testrit met de Peugeot RCZ opvalt, is het mooie compromis dat Peugeot heeft weten te bereiken tussen comfort en weggedrag. De auto stuurt messcherp en kan zeer hoge bochtsnelheden halen, maar dat is niet ten koste gegaan van het veercomfort. Na een lange, enerverende rit door de Noord-Spaanse bergen stapten we – mede dankzij de voortreffelijke stoelen – nog fris uit.
Wat wel opvalt aan het weggedrag is dat de dieselversie ietsje meer onderstuurd is vanwege de zwaardere krachtbron. Echt hinderlijk wordt dat trouwens nooit. Peugeot claimt het weggedrag van de sterkste RCZ trouwens wat 'levendiger' te hebben gemaakt, maar daar merkten we niet veel van. De achterkant is niet tot uitbreken te dwingen.
Geluidsmembraam
Een speciale attractie bij de topversie van de RCZ – die overigens pas in september komt, tegelijk met de automaten – is de geluidstechniek, die in de auto voor een mooie geluidservaring zorgt. Je hoort alleen
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
Vanaf 31.600 euro
Peugeot zegt met de RCZ niet rechtstreeks te mikken op de Audi TT, maar de auto zit natuurlijk wel in hetzelfde vaarwater. Daarnaast komt als concurrent de VW Scirocco in beeld. Qua prijs is de RCZ van beide auto's in elk geval een geduchte concurrent, want hij is er al vanaf 31.600 euro voor de 156 pk benzineversie.
![[Afbeelding: Peugeot_RCZ-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/Peugeot_RCZ-1.jpg)
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
![[Afbeelding: mainphpg2_viewcoreDownloadItemg2_itemId1-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/mainphpg2_viewcoreDownloadItemg2_itemId1-1.jpg)
![[Afbeelding: peugeot_rcz_9-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/peugeot_rcz_9-1.jpg)
![[Afbeelding: peugeotrczhybrid41-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2010/04/peugeotrczhybrid41-1.jpg)