Jaja ik weet wat jullie nu allemaal denken..."daar is weer zo'n pannenkoek die denkt 370 pk met een andere luchtfilter te halen! Weggegooid geld! Prestaties worden alleen maar slechter!" etc....
Nou ik zal eens vertellen... Een dergelijke pannenkoek ben ik niet, ofja thans niet helemaal dan.:roll: Na inmiddels zo'n 6 jaar mijn rijbewijs en eindelijk een auto te hebben waarin ik kan investeren, kan ik eindelijk iets gaan doen waar mijn handjes stiekem al heel lang naar jeuken: Een ander inlaatsysteem maken/monteren! Ik heb er inmiddels zoveel over gelezen en hoewel het gros van de mensen meent dat het geen verschil maakt, alleen maar meer herrie, ben ik nog meer geneigd het eens uit te proberen. Het was eigenlijk niet helemaal mijn planning, maar omdat blijkt dat de kit die ik heb besteld (P169) eigenlijk alleen maar een filter met montagematerialen is (dus niet zoals de K&Ni kit) vond ik toch dat ik beetje moet gaan knutselen.
In mijn achterhoofd probeer ik met 3 dingen rekening te houden:
1: Er moet KOUDE lucht worden aangezogen
2: Er moeten zo min mogelijk onregelmatige wervelingen in de luchtstroom zitten.
3: Er moet méér lucht, harder richting de gasklep komen en dan het liefst meer als de snelheid stijgt (turbo principe)
Voor heel veel prestatiewinst wil ik niet gaan, daar ben ik realistisch in. Maar o wat wil ik graag merken dat er al een klein beetje verschil kan zijn met mijn eigen hersenspinsel! 8)
En geluid mag ook wel ietsie pietse beter. Ligt sinds donderdag nieuwe kat, midden- en einddemper op (gewoon standaard maar wel RVS, koste trouwens maar €270 in totaal) en klinkt al iets beter dan originele. Nu...wat is mijn idee:
De duurdere kits zoals de vipercross en twister-kits zijn eigenlijk toch allemaal gesloten systemen en niet een zo groot mogelijke afro filter in het midden van de motorruimte waar deze vervolgens gretig de zwoele lucht van het hard werkende motortje opzuigt. Das eigenlijk hetzelfde als wanneer je in bed ligt met je vriendin met het gezicht bijna tegen elkaar aan en je dan de warme uitgeademde lucht van haar inademt.:? Hoe lief je haar ook vind, toch afrollen en heerlijke zuurstofrijke koele lucht inhaleren!! Dat is toch veel lekkerder? Vrouwen schijnen hier minder last van te hebben trouwens, maar om even terug te gaan naar het topic, heeft ooit iemand gedacht dat een motor vrouwelijk is?....
ENFIN... gesloten systemen die de bovenstaande regels zoveel mogelijk benaderen. Mijn principe is om met zo weinig mogelijk materiaal en geld een zo goed mogelijk resultaat te behalen en toen ik was aan het brainstormen, viel mijn blik op ons oude gaskacheltje thuis, met daarop een aluminium afvoerpijp de schoorsteen in. TADAAA! Meteen naar de bouwmarkt gegaan om te kijken wat er op dit gebied allemaal te krijgen is.... nouja alles eigenlijk. Buizen, mofjes, bevestigingsmaterialen, verloopstukjes etc etc. Nu hoor ik jullie (wederom) denken.. aluminium geleidt warmte dus regel 1 is geschonden. Klopt. Daarom wil ik dit alleen maar gebruiken om een nieuwe, ik noem het voorzichtig, ram-air luchthapper achter de grill te maken en ook de behuizing van de filter zelf. Dit zal zich dan allemaal voorin het motorcompartiment bevinden (rekening houdend met radiator en spruitstuk) en dus KOUD zijn. Vanaf de filter komt vervolgens een rubberen/siliconen-slang die de koude lucht het gasklephuis leidt. Omdat de scoop en het luchtfilterhuis groter in diameter worden dan de slang, treed het natuurkundige principe in werken dat de dezelfde hoeveelheid lucht door een kleinere ruimte sneller gaat stromen, hetgeen samen met die scoop voor een soort turbo-effect (met hele grote knipoog een emmer zout genomen ) zal zorgen.
Al met al gok ik dat ik zo'n €40-€50 aan materiaal kwijt ben en een slordige 12,5 jaar om het te maken, bij benadering dan :D .
Laat de kritiek maar komen (pas op je MAP-sensor, verbruik etc), ik begin er volgende week mee, maar ik zeg je.... al werkt het voor geen meter, leuk uitzien gaat het in ieder geval en mocht niet het werken, dan gaat gewoon het originele luchtfilterhuis er weer op. Maar stel het zou werken, dan is het toch een mooie DIY intake!!! :)
Nou ik zal eens vertellen... Een dergelijke pannenkoek ben ik niet, ofja thans niet helemaal dan.:roll: Na inmiddels zo'n 6 jaar mijn rijbewijs en eindelijk een auto te hebben waarin ik kan investeren, kan ik eindelijk iets gaan doen waar mijn handjes stiekem al heel lang naar jeuken: Een ander inlaatsysteem maken/monteren! Ik heb er inmiddels zoveel over gelezen en hoewel het gros van de mensen meent dat het geen verschil maakt, alleen maar meer herrie, ben ik nog meer geneigd het eens uit te proberen. Het was eigenlijk niet helemaal mijn planning, maar omdat blijkt dat de kit die ik heb besteld (P169) eigenlijk alleen maar een filter met montagematerialen is (dus niet zoals de K&Ni kit) vond ik toch dat ik beetje moet gaan knutselen.
In mijn achterhoofd probeer ik met 3 dingen rekening te houden:
1: Er moet KOUDE lucht worden aangezogen
2: Er moeten zo min mogelijk onregelmatige wervelingen in de luchtstroom zitten.
3: Er moet méér lucht, harder richting de gasklep komen en dan het liefst meer als de snelheid stijgt (turbo principe)
Voor heel veel prestatiewinst wil ik niet gaan, daar ben ik realistisch in. Maar o wat wil ik graag merken dat er al een klein beetje verschil kan zijn met mijn eigen hersenspinsel! 8)
En geluid mag ook wel ietsie pietse beter. Ligt sinds donderdag nieuwe kat, midden- en einddemper op (gewoon standaard maar wel RVS, koste trouwens maar €270 in totaal) en klinkt al iets beter dan originele. Nu...wat is mijn idee:
De duurdere kits zoals de vipercross en twister-kits zijn eigenlijk toch allemaal gesloten systemen en niet een zo groot mogelijke afro filter in het midden van de motorruimte waar deze vervolgens gretig de zwoele lucht van het hard werkende motortje opzuigt. Das eigenlijk hetzelfde als wanneer je in bed ligt met je vriendin met het gezicht bijna tegen elkaar aan en je dan de warme uitgeademde lucht van haar inademt.:? Hoe lief je haar ook vind, toch afrollen en heerlijke zuurstofrijke koele lucht inhaleren!! Dat is toch veel lekkerder? Vrouwen schijnen hier minder last van te hebben trouwens, maar om even terug te gaan naar het topic, heeft ooit iemand gedacht dat een motor vrouwelijk is?....
ENFIN... gesloten systemen die de bovenstaande regels zoveel mogelijk benaderen. Mijn principe is om met zo weinig mogelijk materiaal en geld een zo goed mogelijk resultaat te behalen en toen ik was aan het brainstormen, viel mijn blik op ons oude gaskacheltje thuis, met daarop een aluminium afvoerpijp de schoorsteen in. TADAAA! Meteen naar de bouwmarkt gegaan om te kijken wat er op dit gebied allemaal te krijgen is.... nouja alles eigenlijk. Buizen, mofjes, bevestigingsmaterialen, verloopstukjes etc etc. Nu hoor ik jullie (wederom) denken.. aluminium geleidt warmte dus regel 1 is geschonden. Klopt. Daarom wil ik dit alleen maar gebruiken om een nieuwe, ik noem het voorzichtig, ram-air luchthapper achter de grill te maken en ook de behuizing van de filter zelf. Dit zal zich dan allemaal voorin het motorcompartiment bevinden (rekening houdend met radiator en spruitstuk) en dus KOUD zijn. Vanaf de filter komt vervolgens een rubberen/siliconen-slang die de koude lucht het gasklephuis leidt. Omdat de scoop en het luchtfilterhuis groter in diameter worden dan de slang, treed het natuurkundige principe in werken dat de dezelfde hoeveelheid lucht door een kleinere ruimte sneller gaat stromen, hetgeen samen met die scoop voor een soort turbo-effect (met hele grote knipoog een emmer zout genomen ) zal zorgen.
Al met al gok ik dat ik zo'n €40-€50 aan materiaal kwijt ben en een slordige 12,5 jaar om het te maken, bij benadering dan :D .
Laat de kritiek maar komen (pas op je MAP-sensor, verbruik etc), ik begin er volgende week mee, maar ik zeg je.... al werkt het voor geen meter, leuk uitzien gaat het in ieder geval en mocht niet het werken, dan gaat gewoon het originele luchtfilterhuis er weer op. Maar stel het zou werken, dan is het toch een mooie DIY intake!!! :)
Bruün bôn kanmam verekkn, maaj sjpek moek hebbn!