hallo allemaal :D
bij deze een simpele, maar naar mijn idee toch duidelijke uitleg is wel is waar van een saxo maar is het zelfde als peugeot
Het verlagen van een Citroën Saxo aan de achterzijde.
Foto1 linkerzijde(bestuurderzijde)
We gaan eerst de schokbrekers aan beide zijden losmaken van de draagarm No: 1 op foto 1.
Dan gaan we bout 2 losdraaien van de torsie staaf met een torix 40 dop. Zie foto 1.Om eerst de linker draagarm te verlagen met 4 cm.
Foto 2 (linkerzijde)
Daarna gaan we het borgplaatje 3 foto 2 verwijderen die achter de bout zit waar de torsiestaaf mee opgesloten zit. Deze zit ertussen geklemd. We gaan hem naar rechts onder verplaatsen door hem met een doorslag voorzichtig naar beneden te tikken. En hem daarna te verwijderen.
Foto 3 (Rechterzijde)
Om de torsiestaaf straks aan de linkerzijde te verwijderen moeten we eerst naar de rechterzijde van de auto. Daar zit ook een torixbout No.4 op foto 3 deze moet ook los het borgplaatje wat er achterzit mag hier blijven zitten. Je kunt er niet zo heel makkelijk bij daarom is het verstandig om de remleiding even los te maken met sleutel 13 dit is een klem waarmee de remleiding vast zit op de draagarm No: 5 foto 3.En daarna de torixbout los te draaien deze is het makkelijkst los te maken met een haakse torixsleutel 40.
Foto.4
Voor we de torsiestaaf gaan verwijderen meten we eerst de afstand van de onderzijde van de auto tot aan de lip op de draagarm. Deze is meestal 25 cm dus moeten we terug naar 21 cm want we willen hem toch 4 cm lager hebben. Daarna gaan we de torsiestaaf verwijderen zie foto 5 en 6.
foto 6
Foto 5 foto 6
De torsiestaaf zit er op spiebaannen ingeschoven dus we gebruiken een grote dop met een plaatje erop foto 5 en een M 8 bout van 60 MM lang. Die draaien we in de torsiestaaf en we trekken deze uit zijn spiebaannen. Zoals op foto 6
Als de auto ouder is als 3 jaar is het het beste als je de torsiestaven (een week van tevoren) langs de binnenzijde eerst in te spuiten met kruipolie en dit een paar keer herhaalt voordat je eraan begint.
Als de draagarm loshangt gaan we hem 4 cm omhoog brengen. Dit is het makkelijkst met 2 man te doen. Een houdt de draagarm omhoog en de ander gaat onder de auto de torsiestaaf weer terugschuiven in de draagarmen ( je verdraait de torsiestaaf ongeveer 2 tanden naar de voorzijde van de auto)deze moet er vanzelf inglijden daarna weer meten. Als de draagarm op 21 cm staat kun je de torsiestaaf met een dop terugslaan tot deze niet meer verder kan. Daarna kun je het borgplaatje weer terugzetten en de bouten er weer indraaien en vast zetten. Om het borgplaatje er wat makkelijker terug er in te krijgen kun je er een stukje van afslijpen dus het plaatje wat dunner maken. Dan gaan we naar de rechterzijde deze draagarm moet ook 4 cm omhoog want we willen niet scheef rijden.
Foto 7 Rechterzijde
Hier gaan we hetzelfde te werk als aan de linkerzijde. Maar hier moeten we eerst plaat 6 losmaken omdat hier de torixbout achter zit, de bout met dop 13 losdraaien en de plaat met een hamer omhoog tikken zoals op foto7. Daarna de torixbout aan de linkerzijde losdraaien. Zit makkelijk kun je met een torixdop bij en je hoeft verders niets extra’s los te maken. Ook hier laatje het borgplaatje zitten. Dan gaan we de torixbout aan de rechterzijde verwijderen en het borgplaatje ook. We zetten de dop met ring en de M 8 bout weer in de torsiestaaf en trekken deze weer uit zijn spiebaannen. En gaan weer te werk als met de linkerzijde eerst meten terug plaatsen en weer meten.Als alles goed is en de maten zijn ook goed alles weer goed vastzetten de wielen er weer op en de wielen weer met moment vast zetten 120 NM voor aluminium velgen en voor stalen velgen 140 NM . En als alles klopt dan is dit het eindresultaat.
Er is ook een set te koop bij citroën waarmee je de draagarmen afstelt die komen tijdelijk op de plaats van de schokbrekers te zitten . Maar met een rolmaat gaat het ook als je maar precies te werk gaat de set kost ± € 148,00 euro hoop jullie hier mee te helpen
bij deze een simpele, maar naar mijn idee toch duidelijke uitleg is wel is waar van een saxo maar is het zelfde als peugeot
Het verlagen van een Citroën Saxo aan de achterzijde.
Foto1 linkerzijde(bestuurderzijde)
We gaan eerst de schokbrekers aan beide zijden losmaken van de draagarm No: 1 op foto 1.
Dan gaan we bout 2 losdraaien van de torsie staaf met een torix 40 dop. Zie foto 1.Om eerst de linker draagarm te verlagen met 4 cm.
Foto 2 (linkerzijde)
Daarna gaan we het borgplaatje 3 foto 2 verwijderen die achter de bout zit waar de torsiestaaf mee opgesloten zit. Deze zit ertussen geklemd. We gaan hem naar rechts onder verplaatsen door hem met een doorslag voorzichtig naar beneden te tikken. En hem daarna te verwijderen.
Foto 3 (Rechterzijde)
Om de torsiestaaf straks aan de linkerzijde te verwijderen moeten we eerst naar de rechterzijde van de auto. Daar zit ook een torixbout No.4 op foto 3 deze moet ook los het borgplaatje wat er achterzit mag hier blijven zitten. Je kunt er niet zo heel makkelijk bij daarom is het verstandig om de remleiding even los te maken met sleutel 13 dit is een klem waarmee de remleiding vast zit op de draagarm No: 5 foto 3.En daarna de torixbout los te draaien deze is het makkelijkst los te maken met een haakse torixsleutel 40.
Foto.4
Voor we de torsiestaaf gaan verwijderen meten we eerst de afstand van de onderzijde van de auto tot aan de lip op de draagarm. Deze is meestal 25 cm dus moeten we terug naar 21 cm want we willen hem toch 4 cm lager hebben. Daarna gaan we de torsiestaaf verwijderen zie foto 5 en 6.
foto 6
Foto 5 foto 6
De torsiestaaf zit er op spiebaannen ingeschoven dus we gebruiken een grote dop met een plaatje erop foto 5 en een M 8 bout van 60 MM lang. Die draaien we in de torsiestaaf en we trekken deze uit zijn spiebaannen. Zoals op foto 6
Als de auto ouder is als 3 jaar is het het beste als je de torsiestaven (een week van tevoren) langs de binnenzijde eerst in te spuiten met kruipolie en dit een paar keer herhaalt voordat je eraan begint.
Als de draagarm loshangt gaan we hem 4 cm omhoog brengen. Dit is het makkelijkst met 2 man te doen. Een houdt de draagarm omhoog en de ander gaat onder de auto de torsiestaaf weer terugschuiven in de draagarmen ( je verdraait de torsiestaaf ongeveer 2 tanden naar de voorzijde van de auto)deze moet er vanzelf inglijden daarna weer meten. Als de draagarm op 21 cm staat kun je de torsiestaaf met een dop terugslaan tot deze niet meer verder kan. Daarna kun je het borgplaatje weer terugzetten en de bouten er weer indraaien en vast zetten. Om het borgplaatje er wat makkelijker terug er in te krijgen kun je er een stukje van afslijpen dus het plaatje wat dunner maken. Dan gaan we naar de rechterzijde deze draagarm moet ook 4 cm omhoog want we willen niet scheef rijden.
Foto 7 Rechterzijde
Hier gaan we hetzelfde te werk als aan de linkerzijde. Maar hier moeten we eerst plaat 6 losmaken omdat hier de torixbout achter zit, de bout met dop 13 losdraaien en de plaat met een hamer omhoog tikken zoals op foto7. Daarna de torixbout aan de linkerzijde losdraaien. Zit makkelijk kun je met een torixdop bij en je hoeft verders niets extra’s los te maken. Ook hier laatje het borgplaatje zitten. Dan gaan we de torixbout aan de rechterzijde verwijderen en het borgplaatje ook. We zetten de dop met ring en de M 8 bout weer in de torsiestaaf en trekken deze weer uit zijn spiebaannen. En gaan weer te werk als met de linkerzijde eerst meten terug plaatsen en weer meten.Als alles goed is en de maten zijn ook goed alles weer goed vastzetten de wielen er weer op en de wielen weer met moment vast zetten 120 NM voor aluminium velgen en voor stalen velgen 140 NM . En als alles klopt dan is dit het eindresultaat.
Er is ook een set te koop bij citroën waarmee je de draagarmen afstelt die komen tijdelijk op de plaats van de schokbrekers te zitten . Maar met een rolmaat gaat het ook als je maar precies te werk gaat de set kost ± € 148,00 euro hoop jullie hier mee te helpen