Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit oktober 2000 kenteken 41-GB-LH. Deze loopt op benzine en gas(g3) prima.
Hij heeft airco.
Nu ben ik zaterdag na de koop gelijk 200 kilometer gaan rijden, zonder problemen. Het viel mij op dat de temperatuurmeter in het dashboard niet constant op 90 graden bleef staan maar bij afremmen en langzamer rijden richting de 70 ging en op de snelweg richting de 90.
Tot zover geen problemen.
Na een twee uurtjes stil te hebben gestaan wilde ik mij weg weer vervolgen. De auto start altijd op benzine en schakelt dan direct vrijwel naadloos over op gas, na circa 1 kilometer te hebben gereden ging het stoplampje branden vanwege de temperatuur, die was inmiddels 110 graden geworden, direct de motor uitgezet, onder de kap gekeken en het viel mij op dat het koelsysteem onder behoorlijke druk stond. Ik heb de wegenwacht gebeld, die hebben 1 en ander bekeken en kwamen tot de conclusie dat de thermostaat nog dicht stond, achter de thermostaat stond koud water en ook de radiateur was volledig koud. Een logische conclusie was dus dat de thermostaat stuk moest zijn, de monteur heeft de thermostaat open geknipt en we zijn met een veel te goed koelende motor 100 kilometer naar huis gereden, geen probleem.
Gisteren heb ik een nieuwe thermostaat (88 graden) en koelvloeistof gehaald. Toen ik begon merkte ik dat er nog steeds veel lucht stond onder de radiateurdop, ik dacht; niet goed ontlucht toen we met pech stonden, ik heb de koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat gedemonteerd en de nieuwe erin, heeej, die past niet, de diameter klopte niet terwijl dit was opgezocht op kenteken, vreemd. terug naar de automaterialenwinkel. Hier hebben we op diameter een andere thermostaat gezocht en gevonden, 89 graden (28 EURO!!!!), deze paste wel, gemonteerd, radiateur bijgevuld, motor lopen op 2500 toeren en ontlucht, niks aan de hand. De motor kwam op temperatuur en de thermostaat sprong open, 10 kilometer gereden, prima. Wel viel mij nog steeds op dat de temperatuur alleen 90 graden was op de snelweg, en bij langzamer rijden kouder, de temperatuurmeter schommelt dus behoorlijk, maar altijd tussen de 70 en 90 graden, niet eronder en niet erboven. Na dit ritje de kachelradiateur en radiateur nog een keer ontlucht (veel lucht).
Vanmorgen moest ik even een klein ritje maken, na krap 1 kilometer na koud wegrijden sprong het stoplichtje weer aan tot mijn verbazing en was de motor weer heet.... Gelijk gestopt, alles nagekeken en weer de conclusie dat de thermostaat niet open stond.....De radiateur was koud en de slang achter de thermostaat ook, wel had ik het idee dat er weer veel druk / lucht op het systeem stond. De fans draaiden beide.
Na even wachten (1 minuut) was de motor weer wat kouder, door......een opengesprongen thermostaat... :? :? :? Daarna 40 kilometer gereden, geen enkel probleem....
Toen ik weer heb geparkeerd even de ontluchtingnippel van de radiateur losgedraaid, wederom redelijk wat lucht eruit, kan natuurlijk gebeuren na vullen van koelsysteem...?
UPDATE(9.53 uur): Auto heeft een uur stilgestaan en weer is er veel druk onder de radiateurdop, koelvloeistof spuit uit de radiateuroverloop als ik de dop losdraai.
De vraag is nu dus; wat is hier aan de hand??
Zijn dit bekende klachten bij een 306, is er iemand op het forum met een soortgelijke ervaring?
Wie heeft tips om nog meer uit te sluiten of de oplossing?
Ik heb de volgende (voor de hand liggende) scenario's bedacht.
- Een thermostaat met een verkeerd temperatuurbereik
- Een lekke koppakking
- Een defecte temperatuursensor
- Is er nog iets anders aan ontluchten met een airco??
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.
Martijn
Ik ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Peugeot 306 1.4 uit oktober 2000 kenteken 41-GB-LH. Deze loopt op benzine en gas(g3) prima.
Hij heeft airco.
Nu ben ik zaterdag na de koop gelijk 200 kilometer gaan rijden, zonder problemen. Het viel mij op dat de temperatuurmeter in het dashboard niet constant op 90 graden bleef staan maar bij afremmen en langzamer rijden richting de 70 ging en op de snelweg richting de 90.
Tot zover geen problemen.
Na een twee uurtjes stil te hebben gestaan wilde ik mij weg weer vervolgen. De auto start altijd op benzine en schakelt dan direct vrijwel naadloos over op gas, na circa 1 kilometer te hebben gereden ging het stoplampje branden vanwege de temperatuur, die was inmiddels 110 graden geworden, direct de motor uitgezet, onder de kap gekeken en het viel mij op dat het koelsysteem onder behoorlijke druk stond. Ik heb de wegenwacht gebeld, die hebben 1 en ander bekeken en kwamen tot de conclusie dat de thermostaat nog dicht stond, achter de thermostaat stond koud water en ook de radiateur was volledig koud. Een logische conclusie was dus dat de thermostaat stuk moest zijn, de monteur heeft de thermostaat open geknipt en we zijn met een veel te goed koelende motor 100 kilometer naar huis gereden, geen probleem.
Gisteren heb ik een nieuwe thermostaat (88 graden) en koelvloeistof gehaald. Toen ik begon merkte ik dat er nog steeds veel lucht stond onder de radiateurdop, ik dacht; niet goed ontlucht toen we met pech stonden, ik heb de koelvloeistof eruit laten lopen, thermostaat gedemonteerd en de nieuwe erin, heeej, die past niet, de diameter klopte niet terwijl dit was opgezocht op kenteken, vreemd. terug naar de automaterialenwinkel. Hier hebben we op diameter een andere thermostaat gezocht en gevonden, 89 graden (28 EURO!!!!), deze paste wel, gemonteerd, radiateur bijgevuld, motor lopen op 2500 toeren en ontlucht, niks aan de hand. De motor kwam op temperatuur en de thermostaat sprong open, 10 kilometer gereden, prima. Wel viel mij nog steeds op dat de temperatuur alleen 90 graden was op de snelweg, en bij langzamer rijden kouder, de temperatuurmeter schommelt dus behoorlijk, maar altijd tussen de 70 en 90 graden, niet eronder en niet erboven. Na dit ritje de kachelradiateur en radiateur nog een keer ontlucht (veel lucht).
Vanmorgen moest ik even een klein ritje maken, na krap 1 kilometer na koud wegrijden sprong het stoplichtje weer aan tot mijn verbazing en was de motor weer heet.... Gelijk gestopt, alles nagekeken en weer de conclusie dat de thermostaat niet open stond.....De radiateur was koud en de slang achter de thermostaat ook, wel had ik het idee dat er weer veel druk / lucht op het systeem stond. De fans draaiden beide.
Na even wachten (1 minuut) was de motor weer wat kouder, door......een opengesprongen thermostaat... :? :? :? Daarna 40 kilometer gereden, geen enkel probleem....
Toen ik weer heb geparkeerd even de ontluchtingnippel van de radiateur losgedraaid, wederom redelijk wat lucht eruit, kan natuurlijk gebeuren na vullen van koelsysteem...?
UPDATE(9.53 uur): Auto heeft een uur stilgestaan en weer is er veel druk onder de radiateurdop, koelvloeistof spuit uit de radiateuroverloop als ik de dop losdraai.
De vraag is nu dus; wat is hier aan de hand??
Zijn dit bekende klachten bij een 306, is er iemand op het forum met een soortgelijke ervaring?
Wie heeft tips om nog meer uit te sluiten of de oplossing?
Ik heb de volgende (voor de hand liggende) scenario's bedacht.
- Een thermostaat met een verkeerd temperatuurbereik
- Een lekke koppakking
- Een defecte temperatuursensor
- Is er nog iets anders aan ontluchten met een airco??
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën.
Martijn
Er is voor elk probleem een oplossing.