Zelf vond ik dat de originele radio van de peugeot 306 voldoende van kwaliteit en niveau is om deze in mijn auto te laten zitten. Ook de samenwerking met de stuurbediening vind ik erg handig.
Wel vond ik dat er te weining functies op zaten. Zo miste ik de "mute" functie en de "change / source" functie op de stuurbediening voor de radio.
Na wat research en het vinden van de https://www.peugeotdata.eu/data/experimenteel.php onderwerp: RD1 stuurbediening EXPERIMENTEEL ben ik wat gaan expirimenteren.
Ik heb vervolgens een peugeot 206 GTI (bouwjaar 1999) stuurbediening voor de radio gekocht voor 10 euro. Ik heb vervolgens het printplaatjes met de weerstanden van mijn oude stuurbediening gewisseld met de printplaat van de "nieuwe" 206 stuurbediening.
Met als uitkomst (zie filmpje ==> URL en foto's hieronder): https://yfrog.com/c8mvi0916z
De stuurbediening van de 206 heeft twee extra functies: Mute en Source /change. Wanneer je ook de functies vooruit en achteruit spoelen wilt hebben op je stuurbediening kan je gebruik maken van de originele 4 functie stuurbediening van de peugeot 306. Deze gebruikt (enkel fase 3!!) 2 draden, te weten wit en blauw. De blauwe zit op iso - C pin 3, de witte op iso -C pin 1. Als je met een 3 wegschakelaar er voor zorgt dat je de witte signaaldraad (pin 1) omzet naar pin 2 heb je vervolgens 4 extra functies: spoelen vooruit / achteruit en mute en source/change.
Bovenstaande wordt misschien wat duidelijker met dit schema:
De stuurbediening werkt op 5 volt welke geleverd wordt door de radio. Vervolgens gaat de stroom over de weerstand(jes) als de stuurbediening gebruikt wordt. De stuurbediening verlaagd vervolgens de spanning naar de voltage's welke zijn vermeld bij https://www.peugeotdata.eu/data/experimenteel.php onderwerp: RD1 stuurbediening EXPERIMENTEEL.
Hieronder nog wat foto's:
Componenten in de stuurbediening
De afgebeelde stuurbediening is niet degene die ik heb vermaakt. Die van mij had zoals hierboven is beschreven maar twee draden: blauw en wit. Deze is voor een originele peugeot 306 radio met cassette. De stuurbediening, de pook ervan en de behuizing is wel identiek.
Voorkant printplaatje van de 206 gti die ik gewisseld heb met die van mijn 306 fase 3.
Achterkant printplaatje van de 206 gti die ik gewisseld heb met die van mijn 306 fase 3.
Dit is de gebruikte 206 gti (1999) stuurbediening.
Als je de foto's vergelijkt van de 206 stuurbediening en de originele 306 stuurbediening dan zie je dat de vorm van het stangetje waar het bedieningspookje aan vast zit verschillend zijn. Dit heb ik opgelost door het stangetje van de 206 simpel weg in de zelfde vorm te buigen als die van de 306.
Disclamer: ik ben niet verantwoordelijk voor foute interpretaties / uitvoeringen dan wel enige schade geleden door bovenstaande informatie.
Wel vond ik dat er te weining functies op zaten. Zo miste ik de "mute" functie en de "change / source" functie op de stuurbediening voor de radio.
Na wat research en het vinden van de https://www.peugeotdata.eu/data/experimenteel.php onderwerp: RD1 stuurbediening EXPERIMENTEEL ben ik wat gaan expirimenteren.
Ik heb vervolgens een peugeot 206 GTI (bouwjaar 1999) stuurbediening voor de radio gekocht voor 10 euro. Ik heb vervolgens het printplaatjes met de weerstanden van mijn oude stuurbediening gewisseld met de printplaat van de "nieuwe" 206 stuurbediening.
Met als uitkomst (zie filmpje ==> URL en foto's hieronder): https://yfrog.com/c8mvi0916z
De stuurbediening van de 206 heeft twee extra functies: Mute en Source /change. Wanneer je ook de functies vooruit en achteruit spoelen wilt hebben op je stuurbediening kan je gebruik maken van de originele 4 functie stuurbediening van de peugeot 306. Deze gebruikt (enkel fase 3!!) 2 draden, te weten wit en blauw. De blauwe zit op iso - C pin 3, de witte op iso -C pin 1. Als je met een 3 wegschakelaar er voor zorgt dat je de witte signaaldraad (pin 1) omzet naar pin 2 heb je vervolgens 4 extra functies: spoelen vooruit / achteruit en mute en source/change.
Bovenstaande wordt misschien wat duidelijker met dit schema:
De stuurbediening werkt op 5 volt welke geleverd wordt door de radio. Vervolgens gaat de stroom over de weerstand(jes) als de stuurbediening gebruikt wordt. De stuurbediening verlaagd vervolgens de spanning naar de voltage's welke zijn vermeld bij https://www.peugeotdata.eu/data/experimenteel.php onderwerp: RD1 stuurbediening EXPERIMENTEEL.
Hieronder nog wat foto's:
Componenten in de stuurbediening
De afgebeelde stuurbediening is niet degene die ik heb vermaakt. Die van mij had zoals hierboven is beschreven maar twee draden: blauw en wit. Deze is voor een originele peugeot 306 radio met cassette. De stuurbediening, de pook ervan en de behuizing is wel identiek.
Voorkant printplaatje van de 206 gti die ik gewisseld heb met die van mijn 306 fase 3.
Achterkant printplaatje van de 206 gti die ik gewisseld heb met die van mijn 306 fase 3.
Dit is de gebruikte 206 gti (1999) stuurbediening.
Als je de foto's vergelijkt van de 206 stuurbediening en de originele 306 stuurbediening dan zie je dat de vorm van het stangetje waar het bedieningspookje aan vast zit verschillend zijn. Dit heb ik opgelost door het stangetje van de 206 simpel weg in de zelfde vorm te buigen als die van de 306.
Disclamer: ik ben niet verantwoordelijk voor foute interpretaties / uitvoeringen dan wel enige schade geleden door bovenstaande informatie.