Hallo,
Ik heb een hele toer zitten lezen in allerlei topics over ontluchten etc. maar ik heb mijn probleem er nog niet bij gezien. wel het feit dat er koelvloeistof door de overdruk (gerede aanname) word weggedrukt. maar alle randverschijnselen niet. ik zal aangeven wat ik zie, gedaan heb en wat ik niet precies kan vaststellen.
probleem:
bij mijn peugeot 306 XSi 2.0 bouwjaar 1995, lekt koelvloeistof weg. dit gaat meestal met enkele theelepels, sommige gevallen een a twee eetlepels. maar meer niet. daarbij gaat dit probleem gepaard met enorm veel lucht in het koelsysteem, ik hoor het duidelijk borrelen door de kachelradiator.
wat zie ik:
- zoals gezegd, geringe hoeveelheden koelvloeistof die altijd lekt onder de radiator op de plek waar de overloopslang zit, bij de radiator dop.
- de temperatuur staat normaal binnen 1/2 km op 90 graden. schommelt wel vaker een paar graden (de naalt hangt of net onder de 90 of net erboven).
- in een file loopt hij wel wat warm, de temperatuur komt dan aan de 100 of iets erover, dan slaat de fan aan en zakt hij weer naar 90. de fan slaat dan gewoon weer uit.
- de kachel werkt prima. deze word regelmatig warm en valt niet uit (naar wat ik voelen/merken kan).
gedrag over tijd:
- na het ontluchten staat het vaatje halfvol (ongeveer).
- de lucht is eruit -> ik hoor geen geborrel meer in de kachelradiator.
- na de eerste paar ritten (soms al de 1ste rit) zie ik toch 'gewoon' weer die kleine hoeveelheid koelvloeistof onder de auto liggen.
- na een paar ritten (+-/ week of anderhalf) merk ik weer licht geborrel in de kachelradiator.
- dit geborrel neemt toe over tijd. gedurende deze tijd merk ik ook dat de temperatuurmeter zich anders gaat verhouden. hij word minder snel warm en schommelt wat meer.
- als ik dan het systeem laat afkoelen en de dop eraf draai, bemerk ik dat het niveau in het vaatje gedaald is. dit blijft dalen totdat het helemaal onderaan de inlaat staat, diep onderin het vaatje.
toen ik de auto kocht:
- heb ik na een hoop witte rook op de autoweg (meteen gestopt) de slangen vervangen die lopen tussen het blok en de kachelradiator. aan de kant van de kachel zitten die met persdrukfittingen vast. hiervan was er eentje afgebroken onder het rijden. direct tussen de fitting en het koppelstuk dat op het kachelblok gestoken is. een of andere beunhaas (aso) had dat namelijk ook gezien, maar was zo netjes om het afgebroken stuk met een soortement 2 componenten hars de fitting koud (recht, zonder oversteek) op het koppelstuk te flatsen. dat houd natuurlijk geen jaren zo, vandaar dat hij losschoot. ik ben naar de sloop gereden en heb van een andere overleden XSi dit stuk (2 slangen op het koppelstuk) gekocht in goede staat voor 10 euro. dit geheel vervangen (lastige aansluitingen btw onder het blok) en vastgezet onder het blok met slangenklemmen.
- er zat initieel water met antivries in. ik heb de garage (peugeot dealer in heerlen) gebeld en deze gaven aan dat het het beste was om er koelvloeistof in te gieten. dat heb ik ook gedaan.
- verder zag ik initieel dat de thermostaat maar op iets boven de 80 bleef staan, ook als ik al langere stukken gereden had. dit vond ik vreemd, de 207 1.6 16v die ik had, lioep altijd op 90C. ik heb dat nagevraagd en bij de 306 is dat net zo. daarop heb ik de theromostaat gechecked. degene die erin zat was 82 graden (!?). ik heb die vervangen door eentje van 88/89 (kan het me niet precies herinneren wat erop stond, gehaald bij peugeot garage). nu draait hij op 90C.
wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen (al meerdere malen):
- de motor laten afkoelen.
- dop eraf.
- ontluchtings nippels bij thermo en radiatorkoppelstuk eraf.
- motor aanzetten en warm laten lopen, 90 graden, thermo springt open.
- dan vervolgens ontluchten;
-- wachten tot bij themostaat koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
-- wachten tot bij kachel koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
-- level checken van vaatje, indien nodig bijvullen. tot ongeveer halverwege of beter gezegd iets eronder.
- ontluchten doe ik meestal 2 a 3 keer achter elkaar, verspreid over 2 dagen ofzo en meerdere ritten. tot ik niks meer hoor ik de radiatorkachel qua borrels.
wie o wie kan mij vertellen wat dit is? ik las al verschillende zaken die dit kunnen zijn
- lekke koppakking
- lekke radiator
- poreuze slangen
hoe kan ik dit vaststellen?
tis een lap tekst, maar ik probeer een zo goed mogelijke startpost te maken zodat het duidelijk is :)
Ik heb een hele toer zitten lezen in allerlei topics over ontluchten etc. maar ik heb mijn probleem er nog niet bij gezien. wel het feit dat er koelvloeistof door de overdruk (gerede aanname) word weggedrukt. maar alle randverschijnselen niet. ik zal aangeven wat ik zie, gedaan heb en wat ik niet precies kan vaststellen.
probleem:
bij mijn peugeot 306 XSi 2.0 bouwjaar 1995, lekt koelvloeistof weg. dit gaat meestal met enkele theelepels, sommige gevallen een a twee eetlepels. maar meer niet. daarbij gaat dit probleem gepaard met enorm veel lucht in het koelsysteem, ik hoor het duidelijk borrelen door de kachelradiator.
wat zie ik:
- zoals gezegd, geringe hoeveelheden koelvloeistof die altijd lekt onder de radiator op de plek waar de overloopslang zit, bij de radiator dop.
- de temperatuur staat normaal binnen 1/2 km op 90 graden. schommelt wel vaker een paar graden (de naalt hangt of net onder de 90 of net erboven).
- in een file loopt hij wel wat warm, de temperatuur komt dan aan de 100 of iets erover, dan slaat de fan aan en zakt hij weer naar 90. de fan slaat dan gewoon weer uit.
- de kachel werkt prima. deze word regelmatig warm en valt niet uit (naar wat ik voelen/merken kan).
gedrag over tijd:
- na het ontluchten staat het vaatje halfvol (ongeveer).
- de lucht is eruit -> ik hoor geen geborrel meer in de kachelradiator.
- na de eerste paar ritten (soms al de 1ste rit) zie ik toch 'gewoon' weer die kleine hoeveelheid koelvloeistof onder de auto liggen.
- na een paar ritten (+-/ week of anderhalf) merk ik weer licht geborrel in de kachelradiator.
- dit geborrel neemt toe over tijd. gedurende deze tijd merk ik ook dat de temperatuurmeter zich anders gaat verhouden. hij word minder snel warm en schommelt wat meer.
- als ik dan het systeem laat afkoelen en de dop eraf draai, bemerk ik dat het niveau in het vaatje gedaald is. dit blijft dalen totdat het helemaal onderaan de inlaat staat, diep onderin het vaatje.
toen ik de auto kocht:
- heb ik na een hoop witte rook op de autoweg (meteen gestopt) de slangen vervangen die lopen tussen het blok en de kachelradiator. aan de kant van de kachel zitten die met persdrukfittingen vast. hiervan was er eentje afgebroken onder het rijden. direct tussen de fitting en het koppelstuk dat op het kachelblok gestoken is. een of andere beunhaas (aso) had dat namelijk ook gezien, maar was zo netjes om het afgebroken stuk met een soortement 2 componenten hars de fitting koud (recht, zonder oversteek) op het koppelstuk te flatsen. dat houd natuurlijk geen jaren zo, vandaar dat hij losschoot. ik ben naar de sloop gereden en heb van een andere overleden XSi dit stuk (2 slangen op het koppelstuk) gekocht in goede staat voor 10 euro. dit geheel vervangen (lastige aansluitingen btw onder het blok) en vastgezet onder het blok met slangenklemmen.
- er zat initieel water met antivries in. ik heb de garage (peugeot dealer in heerlen) gebeld en deze gaven aan dat het het beste was om er koelvloeistof in te gieten. dat heb ik ook gedaan.
- verder zag ik initieel dat de thermostaat maar op iets boven de 80 bleef staan, ook als ik al langere stukken gereden had. dit vond ik vreemd, de 207 1.6 16v die ik had, lioep altijd op 90C. ik heb dat nagevraagd en bij de 306 is dat net zo. daarop heb ik de theromostaat gechecked. degene die erin zat was 82 graden (!?). ik heb die vervangen door eentje van 88/89 (kan het me niet precies herinneren wat erop stond, gehaald bij peugeot garage). nu draait hij op 90C.
wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen (al meerdere malen):
- de motor laten afkoelen.
- dop eraf.
- ontluchtings nippels bij thermo en radiatorkoppelstuk eraf.
- motor aanzetten en warm laten lopen, 90 graden, thermo springt open.
- dan vervolgens ontluchten;
-- wachten tot bij themostaat koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
-- wachten tot bij kachel koelvloeistof op komt zonder bellen, dopje erop.
-- level checken van vaatje, indien nodig bijvullen. tot ongeveer halverwege of beter gezegd iets eronder.
- ontluchten doe ik meestal 2 a 3 keer achter elkaar, verspreid over 2 dagen ofzo en meerdere ritten. tot ik niks meer hoor ik de radiatorkachel qua borrels.
wie o wie kan mij vertellen wat dit is? ik las al verschillende zaken die dit kunnen zijn
- lekke koppakking
- lekke radiator
- poreuze slangen
hoe kan ik dit vaststellen?
tis een lap tekst, maar ik probeer een zo goed mogelijke startpost te maken zodat het duidelijk is :)