Disclamer: je bent zelf verantwoordelijk voor de goede interpretatie / uitvoering van deze How-to. Ik behandel de hoofdlijnen. Zelf een klein beetje nadenken of dit concept verbeteren is altijd goed!
How to / DIY (Do It Yourself)
Aftermarket Fase 1 achterlampunits in een Peugeot 306 Fase 3
Tekst en uitleg:
Een achterlampunit voor een peugeot 306 past in alle fasen. Dus een Fase 1 achterlichtunit past eveneens in een fase 2 en fase 3. En dit werkt omgekeerd precies het zelfde. Er is echter wel een maar…
De electra van de achterlichten komt niet 1 op 1 overeen. Wat wel overeenkomt zijn het aantal posities. Om je achterlichtunits werkend te krijgen zul je dus moeten zorgen dat de posities van je achterlichtunits kloppen ten opzichte van je originele Peugeot draadboom.
Dit heb ik op de volgende manier opgelost:
Ik wilde niet gaan knippen en solderen in mijn kabelboom. Ik wilde tevens ten allen tijde snel en gemakkelijk de originele lichtunits terug kunnen zetten.
Met de originele stekkers van de zelfde achterlampen als die in mijn auto zaten (ik heb ze van een fase 2 (Fase 2 + 3 hebben dezelfde stekkers)) heb ik een contrastekker gemaakt voor de aftermarket lichtunits.
De originele stekkers hebben als voordeel dat de posities op de goede afstand ten opzichte van elkaar zitten. Om een contrastekker te kunnen maken moeten de originele stekkers door de midden gezaagd worden. Van de stekkers heb ik ….mm eraf gezaagd. Let op dat je deze afstand alleen van het bruine omhulzel afzaagt! Zorg dus dat het paarse binnengedeelte onbeschadigd blijft! De afstand (in mm) die je er afzaagt moet 2x de afstand zijn van het bruine omhulsel van de stekker tot op de paarse binnenkern. Waarom 2x deze afstand? Op deze manier komen de stekkers echt tegen elkaar en passen de originele stekker en de zelf gemaakte contrastekker goed in elkaar.
Vervolgens moet de bedrading passend gemaakt worden. Je moet dus zorgen dat de mannelijke ANP stekkertjes netjes uitsteken. Vervolgens klik je de boel in elkaar. Nog even vanaf de achterkant de stekkertjes aanduwen. Vervolgens zit de stekker goed en kun je met een goede lijm de stekkers vastlijmen in de contrastekker. Gebruik niet te veel lijm want dan zul je de contrastekker vastlijmen op de originele stekker!
Ik heb voor de goede orde de stekker ook nog vastgezet met een bind-bandje. De stekker links of rechts maak je uiteraard op de zelfde manier, alleen zijn de (elektrische) posities anders.
De foto’s hieronder vertellen de rest voldoende duidelijk denk ik.
Veel plezier ermee!
Voor vragen aan Edwin kun je hier terecht
https://www.306-forum.nl/achterlichten-p...l#pid45087
Bengel
How to / DIY (Do It Yourself)
Aftermarket Fase 1 achterlampunits in een Peugeot 306 Fase 3
Tekst en uitleg:
Een achterlampunit voor een peugeot 306 past in alle fasen. Dus een Fase 1 achterlichtunit past eveneens in een fase 2 en fase 3. En dit werkt omgekeerd precies het zelfde. Er is echter wel een maar…
De electra van de achterlichten komt niet 1 op 1 overeen. Wat wel overeenkomt zijn het aantal posities. Om je achterlichtunits werkend te krijgen zul je dus moeten zorgen dat de posities van je achterlichtunits kloppen ten opzichte van je originele Peugeot draadboom.
Dit heb ik op de volgende manier opgelost:
Ik wilde niet gaan knippen en solderen in mijn kabelboom. Ik wilde tevens ten allen tijde snel en gemakkelijk de originele lichtunits terug kunnen zetten.
Met de originele stekkers van de zelfde achterlampen als die in mijn auto zaten (ik heb ze van een fase 2 (Fase 2 + 3 hebben dezelfde stekkers)) heb ik een contrastekker gemaakt voor de aftermarket lichtunits.
De originele stekkers hebben als voordeel dat de posities op de goede afstand ten opzichte van elkaar zitten. Om een contrastekker te kunnen maken moeten de originele stekkers door de midden gezaagd worden. Van de stekkers heb ik ….mm eraf gezaagd. Let op dat je deze afstand alleen van het bruine omhulzel afzaagt! Zorg dus dat het paarse binnengedeelte onbeschadigd blijft! De afstand (in mm) die je er afzaagt moet 2x de afstand zijn van het bruine omhulsel van de stekker tot op de paarse binnenkern. Waarom 2x deze afstand? Op deze manier komen de stekkers echt tegen elkaar en passen de originele stekker en de zelf gemaakte contrastekker goed in elkaar.
Vervolgens moet de bedrading passend gemaakt worden. Je moet dus zorgen dat de mannelijke ANP stekkertjes netjes uitsteken. Vervolgens klik je de boel in elkaar. Nog even vanaf de achterkant de stekkertjes aanduwen. Vervolgens zit de stekker goed en kun je met een goede lijm de stekkers vastlijmen in de contrastekker. Gebruik niet te veel lijm want dan zul je de contrastekker vastlijmen op de originele stekker!
Ik heb voor de goede orde de stekker ook nog vastgezet met een bind-bandje. De stekker links of rechts maak je uiteraard op de zelfde manier, alleen zijn de (elektrische) posities anders.
De foto’s hieronder vertellen de rest voldoende duidelijk denk ik.
Veel plezier ermee!
Voor vragen aan Edwin kun je hier terecht
https://www.306-forum.nl/achterlichten-p...l#pid45087
Bengel