Al geruime tijd met een brakke startmotor gereden (af en toe met hamer er op slaan zodat ie loskomt) werd het toch eens tijd om een nieuwe te plaatsen...
het gaat bij deze beschrijving om een 1.8 motor in een 306 cabrio
benodigdheden:
- WD40 :)
- rateltje voor moer 8,10,12,13
- kruiskop schroevendraaier
- nieuwe startmotor (in dit geval valeo D6R661)
- imbus diam. 8
- evt. schuurpapier/staalborstel
stap0: accu loshalen
toch het zekere voor het onzekere, we willen geen vonken....
stap1: verwijderen van filterhuis
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
filterhuis zit vast met twee schroefklemmetjes. het is niet perse nodig om deze buis eraf te halen maar je hebt echt veel meer werkruimte hierdoor.
Op het volgende plaatje zie je de startmotor zitten...
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap2: demonteren kabels startmotor
de startmotor heeft in totaal 3 aansluitpunten.
2 met moertje 12 of 13 (ben even vergeten welke het was)
- aansluiting voor massa en rest kabelboom
- aansluiting van de spoel naar de startmotor
1 met moertje 8
- 12V aansluiting
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap3: verwijderen van de startmotor
de startmotor zit vast met 3 dikke imbusbouten (de gaten zijn weergegeven op de volgende foto). Heb er zelf wat WD40 over gespoten aangezien de oude motor vanaf geboorte ('96) er in zat...
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap4: monteren van de startmotor
redelijk simpel om de startmotor te monteren, volg de eerste 3 stappen in omgekeerde volgorde.
Na het monteren startte helaas de auto niet, met de volgende symptomen:
- tandwiel starter werd wel verplaats naar de starterskrans
- startonderbrekingcodekastje gaf zowel een rood als groen lichtje (duidt op een storing)
Bleek de veelvoorkomende fout: massa,massa,massa!
Oftewel, de contactjes op boutje 13 goed opgeschuurd, weer strak aangedraaid en de motor startte! yeah!
Hoop dat mensen wat aan deze how-to hebben. Het kost je ongeveer een uurtje om de nieuwe motor te monteren. Scheelt toch weer garagekosten
het gaat bij deze beschrijving om een 1.8 motor in een 306 cabrio
benodigdheden:
- WD40 :)
- rateltje voor moer 8,10,12,13
- kruiskop schroevendraaier
- nieuwe startmotor (in dit geval valeo D6R661)
- imbus diam. 8
- evt. schuurpapier/staalborstel
stap0: accu loshalen
toch het zekere voor het onzekere, we willen geen vonken....
stap1: verwijderen van filterhuis
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
filterhuis zit vast met twee schroefklemmetjes. het is niet perse nodig om deze buis eraf te halen maar je hebt echt veel meer werkruimte hierdoor.
Op het volgende plaatje zie je de startmotor zitten...
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap2: demonteren kabels startmotor
de startmotor heeft in totaal 3 aansluitpunten.
2 met moertje 12 of 13 (ben even vergeten welke het was)
- aansluiting voor massa en rest kabelboom
- aansluiting van de spoel naar de startmotor
1 met moertje 8
- 12V aansluiting
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap3: verwijderen van de startmotor
de startmotor zit vast met 3 dikke imbusbouten (de gaten zijn weergegeven op de volgende foto). Heb er zelf wat WD40 over gespoten aangezien de oude motor vanaf geboorte ('96) er in zat...
![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
stap4: monteren van de startmotor
redelijk simpel om de startmotor te monteren, volg de eerste 3 stappen in omgekeerde volgorde.
Na het monteren startte helaas de auto niet, met de volgende symptomen:
- tandwiel starter werd wel verplaats naar de starterskrans
- startonderbrekingcodekastje gaf zowel een rood als groen lichtje (duidt op een storing)
Bleek de veelvoorkomende fout: massa,massa,massa!
Oftewel, de contactjes op boutje 13 goed opgeschuurd, weer strak aangedraaid en de motor startte! yeah!
Hoop dat mensen wat aan deze how-to hebben. Het kost je ongeveer een uurtje om de nieuwe motor te monteren. Scheelt toch weer garagekosten
