Symptomen
Bij het inschakelen van het contact begint eerst het airbag lampje te knipperen en na ca 5 minuten blijft deze branden.
Oorzaak
Een mogelijke oorzaak kan zijn een slecht contact tussen de ECU (Centrale controller van airbag en gordelspanners) en een airbag of gordelspanner.
Echter heb ik ook berichten gelezen die als oorzaak stellen dat het gaspatroon onvoldoende is gevuld. Een dealer kan de computer in de auto uitlezen tegen een kleine vergoeding. Bij het uitlezen kunnen foutmeldingen worden uitgelezen welke een goede indicatie geven van de storing.
Oplossingen voor de doe-het-zelver:
1) Connectoren nalopen van de gordelspanners (30 min/stoel)
2) Connectoren nalopen van de ECU onder de middenconsole (45 min)
3) Sleepring vervangen in het stuurwiel (30 min)
Voor alle bovenstaande oplossingen geldt dat eerst de minpool van de accu moet worden losgekoppeld ter preventie van een spontane ontploffing en een ritje in de achterbak van een ambulance of lijkwagen. Na het loskoppelen de kabel even isoleren en ca 15 min wachten zodat de auto zich helemaal heeft ontladen.
Connectoren nalopen van de gordelspanners
Maak de stoel los van de carrosserie door de 4 torx bouten los te draaien.
Kantel de stoel naar achteren.
Onder de stoel vind je als het goed is de draden die lopen naar de gordelspanners. De connectoren die je op de afbeelding ziet zijn beruchte veroorzakers van de storing. Eventueel kun je connectoren vervangen voor betere of gewoon verwijderen en de draadjes solderen en isoleren (markeer je kabeltjes!).
Voor de die-hard: Achter de plastic kappen bij de gordelspanner aan de zijkant van de stoel zitten de gaspatronen. Deze zijn aangesloten met een zelfde stekker als de airbag. Eventueel kun je deze dus ook even eruit halen en er weer in steken.
Connectoren nalopen van de ECU onder de middenconsole
De ECU is gepositioneerd onder de middenconsole voor je schakelpook.
Volg de beschrijving om de middenconsole te verwijderen.
Trek voorzichtig het asbakje uit de achterkant van de console.
Daaronder vind je 2 trox boutjes om de achterzijde van de console los te maken. Een cabriolet heeft i.p.v. het bakje een kapje met de bediening van de kap en achterruitjes. Dit kap je zit van boven geklikt in de console en kan als de console helemaal los is (niet nu dus), voorzichtig worden los getrokken en door deze te draaien onder de console worden geplaatst. Dit is nodig om de console helemaal te kunnen verwijderen.
Bij de voetenruimte van de bestuurder en bijrijder zit aan weerszijde een trox boutje. Schroef deze los om de voorzijde van de console los te maken.
Trek je hoes van de schakelpook voorzichtig los.
Voor automaten: schroef de torx boutjes los aan weerzijde van de pook om meer bewegingsruimte te creeeren. Trek voorzichtig met een schroevedraaier oid het paneel onder de pook los.
Draai de achter 2 boutjes los onder de pook.
Trek eveneens de kunststof hoes van de handrem.
Schuif het achterste deel van de console een stukje naar achter en trek het voorste deel van de console er voorzichtig uit i.p.v. de connector van je sigarettenaansteker.
Nu is het achterste deel van de console vrij en kan door de pook en het onderliggende paneel (AUT) en kapbedieningspaneel te draaien, de gehele console worden verwijderd.
Als het goed is zie je nu de ECU met een groter connector rechts.
Haal de vergrendeling van deze connector los en trek de connector eruit en plaats deze weer terug en vergrendel deze.
Nabij de ECU zitten ook 2 connectoren (die uiteindelijk naar de connectoren onder de stoel gaan). Trek deze eveneens los en reinig de contacten (indien nodig) en verbindt ze opnieuw.
Plaats alles weer terug.
Sleepring vervangen in het stuurwiel
Let op, accu moet enige tijd zijn losgekoppeld!
Demonteer de beschermkap van de stuurkolom (3 schroeven).
Indien je op de sloop staat en het juiste model sleepring zoekt, is dit een snelle manier om te controleren of je de juiste model sleepring hebt voor jouw auto.
Kosten nieuwe sleepring ca 130 euries, sloop ca 15 euries met natuurlijk al de nodige slijtage.
Draai het stuurwiel in een verticale positie en schroef de 2 trox30 boutjes in de achterzijde los.
Haal de airbag (middenpaneel) voorzichtig los van het stuur terwijl je met een platte schroevendraaier de connector los wipt van de airbag.
Draai het stuurwiel (en de wielen) in een rechte positie. Helemaal handig is het als je stuurwiel vergrendeld in deze positie. Dat is dus niet zoals op de onderstaande foto. De wielen moeten recht staan!
Noteer de stand van de bout in het midden van het stuurwiel. Dit is een goede indicatie hoe vast je het stuurwiel weer moet draaien (3.6 daN/m).
Draai vervolgens met een trox50 het stuurwiel een stukjes los.
Trommel op de zijkanten van het stuurwiel om deze los te trekken.
Draai vervolgens het stuurwiel verder los en verwijder het stuurwiel.
Let hierbij op de connector van de airbag
Draai de 3 trox schroeven om de sleepring los en zet je richtingaanwijzer helemaal naar links zodat het palletje dat over de sleepring ligt weg is.
Haal de stekker (mannetje) links op de kolom los. Deze heeft een vergrendeling aan de dashbroadzijde die met een mesje kan worden ontgrendeld.
De connector (vrouwtje) van de sleepring heeft eveneens een vergrendeling op de plek waar je net het mannetje hebt verwijderd.
Door daar een palletje in te drukken, kun je de connector naar beneden loshalen. Nu kan de sleepring voorzichtig worden verwijderd.
Let bij het plaatsen van een nieuwe sleepring op de volgende zaken:
1) Een sleepring kan doorgaans vanuit zijn nul positie, heel soepel met 3 slagen naar links en 3 slagen naar rechts worden gedraaid. Vaak zit op de sleepring zelf een indicator die aangeeft of deze in zijn nul positie staat. Deze nul positie komt overeen met de wielen recht.
2) De sleepring heeft een uitsteeksel bij de connector voor de airbag. Let hier op bij het terugplaatsen van het stuurwiel.
Bij het inschakelen van het contact begint eerst het airbag lampje te knipperen en na ca 5 minuten blijft deze branden.
Oorzaak
Een mogelijke oorzaak kan zijn een slecht contact tussen de ECU (Centrale controller van airbag en gordelspanners) en een airbag of gordelspanner.
Echter heb ik ook berichten gelezen die als oorzaak stellen dat het gaspatroon onvoldoende is gevuld. Een dealer kan de computer in de auto uitlezen tegen een kleine vergoeding. Bij het uitlezen kunnen foutmeldingen worden uitgelezen welke een goede indicatie geven van de storing.
Oplossingen voor de doe-het-zelver:
1) Connectoren nalopen van de gordelspanners (30 min/stoel)
2) Connectoren nalopen van de ECU onder de middenconsole (45 min)
3) Sleepring vervangen in het stuurwiel (30 min)
Voor alle bovenstaande oplossingen geldt dat eerst de minpool van de accu moet worden losgekoppeld ter preventie van een spontane ontploffing en een ritje in de achterbak van een ambulance of lijkwagen. Na het loskoppelen de kabel even isoleren en ca 15 min wachten zodat de auto zich helemaal heeft ontladen.
Connectoren nalopen van de gordelspanners
Maak de stoel los van de carrosserie door de 4 torx bouten los te draaien.
Kantel de stoel naar achteren.
Onder de stoel vind je als het goed is de draden die lopen naar de gordelspanners. De connectoren die je op de afbeelding ziet zijn beruchte veroorzakers van de storing. Eventueel kun je connectoren vervangen voor betere of gewoon verwijderen en de draadjes solderen en isoleren (markeer je kabeltjes!).
Voor de die-hard: Achter de plastic kappen bij de gordelspanner aan de zijkant van de stoel zitten de gaspatronen. Deze zijn aangesloten met een zelfde stekker als de airbag. Eventueel kun je deze dus ook even eruit halen en er weer in steken.
Connectoren nalopen van de ECU onder de middenconsole
De ECU is gepositioneerd onder de middenconsole voor je schakelpook.
Volg de beschrijving om de middenconsole te verwijderen.
Trek voorzichtig het asbakje uit de achterkant van de console.
Daaronder vind je 2 trox boutjes om de achterzijde van de console los te maken. Een cabriolet heeft i.p.v. het bakje een kapje met de bediening van de kap en achterruitjes. Dit kap je zit van boven geklikt in de console en kan als de console helemaal los is (niet nu dus), voorzichtig worden los getrokken en door deze te draaien onder de console worden geplaatst. Dit is nodig om de console helemaal te kunnen verwijderen.
Bij de voetenruimte van de bestuurder en bijrijder zit aan weerszijde een trox boutje. Schroef deze los om de voorzijde van de console los te maken.
Trek je hoes van de schakelpook voorzichtig los.
Voor automaten: schroef de torx boutjes los aan weerzijde van de pook om meer bewegingsruimte te creeeren. Trek voorzichtig met een schroevedraaier oid het paneel onder de pook los.
Draai de achter 2 boutjes los onder de pook.
Trek eveneens de kunststof hoes van de handrem.
Schuif het achterste deel van de console een stukje naar achter en trek het voorste deel van de console er voorzichtig uit i.p.v. de connector van je sigarettenaansteker.
Nu is het achterste deel van de console vrij en kan door de pook en het onderliggende paneel (AUT) en kapbedieningspaneel te draaien, de gehele console worden verwijderd.
Als het goed is zie je nu de ECU met een groter connector rechts.
Haal de vergrendeling van deze connector los en trek de connector eruit en plaats deze weer terug en vergrendel deze.
Nabij de ECU zitten ook 2 connectoren (die uiteindelijk naar de connectoren onder de stoel gaan). Trek deze eveneens los en reinig de contacten (indien nodig) en verbindt ze opnieuw.
Plaats alles weer terug.
Sleepring vervangen in het stuurwiel
Let op, accu moet enige tijd zijn losgekoppeld!
Demonteer de beschermkap van de stuurkolom (3 schroeven).
Indien je op de sloop staat en het juiste model sleepring zoekt, is dit een snelle manier om te controleren of je de juiste model sleepring hebt voor jouw auto.
Kosten nieuwe sleepring ca 130 euries, sloop ca 15 euries met natuurlijk al de nodige slijtage.
Draai het stuurwiel in een verticale positie en schroef de 2 trox30 boutjes in de achterzijde los.
Haal de airbag (middenpaneel) voorzichtig los van het stuur terwijl je met een platte schroevendraaier de connector los wipt van de airbag.
Draai het stuurwiel (en de wielen) in een rechte positie. Helemaal handig is het als je stuurwiel vergrendeld in deze positie. Dat is dus niet zoals op de onderstaande foto. De wielen moeten recht staan!
Noteer de stand van de bout in het midden van het stuurwiel. Dit is een goede indicatie hoe vast je het stuurwiel weer moet draaien (3.6 daN/m).
Draai vervolgens met een trox50 het stuurwiel een stukjes los.
Trommel op de zijkanten van het stuurwiel om deze los te trekken.
Draai vervolgens het stuurwiel verder los en verwijder het stuurwiel.
Let hierbij op de connector van de airbag
Draai de 3 trox schroeven om de sleepring los en zet je richtingaanwijzer helemaal naar links zodat het palletje dat over de sleepring ligt weg is.
Haal de stekker (mannetje) links op de kolom los. Deze heeft een vergrendeling aan de dashbroadzijde die met een mesje kan worden ontgrendeld.
De connector (vrouwtje) van de sleepring heeft eveneens een vergrendeling op de plek waar je net het mannetje hebt verwijderd.
Door daar een palletje in te drukken, kun je de connector naar beneden loshalen. Nu kan de sleepring voorzichtig worden verwijderd.
Let bij het plaatsen van een nieuwe sleepring op de volgende zaken:
1) Een sleepring kan doorgaans vanuit zijn nul positie, heel soepel met 3 slagen naar links en 3 slagen naar rechts worden gedraaid. Vaak zit op de sleepring zelf een indicator die aangeeft of deze in zijn nul positie staat. Deze nul positie komt overeen met de wielen recht.
2) De sleepring heeft een uitsteeksel bij de connector voor de airbag. Let hier op bij het terugplaatsen van het stuurwiel.