Ik zwerf hier dan al tijden rond op t forum, heb wel een voorstel topic waar mijn project in staat maar heb toch maar besloten om een project pagina te maken.
Aangezien ik voor mezelf toch een logboek wil hebben met alle wijzigingen/verbeteringen aan de auto begin ik hier dus maar mijn project showcase.
Toen ik de auto net aanschafte zag deze er zo uit:
Het was inderdaad midden in de winter! De juiste tijd om een cabrio zomerklaar te maken!
Er was op dit moment nogal wat schade her en der.
Ook zat er een enorm gat in het dashboard waar ooit een dubbeldin radio ingebouwd was, nouwja er was een poging tot gedaan. Laten we het daar maar op houden.
Ik had geen eens enig idee hoe t origineel hoorde te zijn, wat er van mijn dashboard over was was waren hoopjes polyester wat slecht geschuurd was en waarbij de grondlak al vol blazen zat...
Toen zelf maar de polyester er bijgepakt en begonnen.
Na wat spuitwerk en de eerste grondlak zag dit er zo uit:
Iets verder afgewerkt:
Tijdens het inbouwen:
Daarna ben ik bezig geweest met het goed en strak vast zetten van de radio, afdichten van bepaalde randen enz. Gps en Dvb-t antenne geplaatst en de draden achter t dashboard langs gelegd. Omdat ik t middenpaneel van t dashboard 4x los gehad heb moet ik dat allemaal nog even weer mooi drukken in bepaalde hoekjes omdat daar t plak plastic naar buiten zit, dit hoort vast geklemd te zitten tussen knoppen en dergelijke.
Na verscheidene discussies en dubben vond ik dit toch niet goed genoeg. Het scherm moest naar mijn idee in het dashboard vallen, en niet uitsteken.
Dus weer aan de slag gegaan.
Wat zien we hier:
het middenpaneel is nog iets groter uitgezaagd,geveild en gefreesd.
Passen en meten van het frame van de double din radio in het dashboard
Eerste laag polyester er op, het begin al aardig een gesloten geheel te vormen.
Na 2 lagen polyester en flink geschuurd te hebben met korrel 60 ziet het paneel er nu zo uit, het frame sluit naadloos aan op t middenpaneel uit t dashboard. Het geheel moet nog geplamuurd en extra bij geschuurd worden.
Om een idee te krijgen hoe het wordt even kort de panelen een beetje zwart verneveld. Hierbij het resultaat:
Het zit nu in de spuitplamuur, nog 1 laagje spuit plamuur er overheen en dan kan er gespoten worden.
Na het hoogglans zwart spuiten zag het geheel er zo uit:
Na dit een poosje zo gemonteerd gehad te hebben was ik alweer niet tevreden. Door temperatuur wisselingen kwam er spanning op het polyester te staan waardoor de lak gaat werken.
Uiteindelijk toch maar gekozen om het geheel te befolien zoals eerder ook al gedaan was. Het enige wat ik met al dit werk dus op ben geschoten is dat het geheel nu 4 cm dieper in het dashboard zit.
Gelukkig maakt deze 4cm in mijn ogen een wereld van verschil en is niet alle moeite voor niets geweest.
Ook was 1 van de automatten kapot, de originele rood lederen rand hebben we er om weg gehaald en om een nieuwe mat heen gemaakt om het originele gevoel te behouden.
De hand gestikte rand om de nieuwe automat:
Op dit moment stond de auto er zo bij:
De auto ging vlak na het maken van deze foto naar een schadeherstelbedrijf. Eenmaalterug van de schadehersteller was er het volgende veranderd, de achterbumper is nu ook in kleur, stootstrips en dergelijke ook. De deuken zijn er uit en de zijkant waar deze zaten is ook gespoten.
De vorderingen vergeleken met hoe hij eerst was zijn vrij duidelijk als je bekijkt hoe de auto er bij aanschaf bij stond.
Na het maken van deze foto's is het project verder gegaan met het repareren van verscheidene elektronica en componenten.
Er zijn dingen gebeurd zoals het weer werkend maken van de stoelverwarming en het afstellen van het dak (een klusje van ongeveer 7 uren!)
Ik had ook schade aan de lak op de achterruitjes, lak liet los...
Nu was ik deze aan het afschuren en kwam ik er achter dat deze van aluminium gemaakt waren... Dat kon voor mij maar 1 ding betekenen namelijk: polijsten!
Beide zijkanten zijn gedaan, de lijsten bij de voordeuren zijn binnenkort ook aan de beurt.
Fototje in het donker van t geheel:
Ook zijn er op dit punt van het project enkele dingen gedaan zoals het verven van de remklauwen en het strippen van het interieur. Alles is er uitgeweest om audio aan te kunnen leggen.
Dit houd tevens in dat dus ieder boutje vervangen is en alles schoongemaakt is en gereviseerd waar nodig! De volgende plannen en bestellingen waren er destijds:
De plannen + bestelde onderdelen:
De boxen in de achterpanelen begonnen na een poosje enorm te kraken, waarschijnlijk waren deze af en konden ze de nieuwe radio niet meer aan dus heb ik maar een compleet nieuwe audio installatie besteld:
Andere boxen met bijbehorende versterkers en filters, heb gekozen voor een 4 kanaals versterker met high en low pass filters. Als boxen een set twee weg speakers icm bijbehorende tweeters met actief filter. Hiervan heb ik er twee besteld voor in de deuren. Voor de achterpanelen heb ik een set drieweg speakers besteld. De tweeters die bij het de speakers voor de deuren zitten monteer ik waarschijnlijk in de achterpanelen, maar dat moet ik nog even bekijken.
Voor het paneel waar de radio in komt heb ik de carbon folie van 3m toch maar besteld, door de warmte blijft het paneel werken wat je ziet in de lak. Ik hoop dat de plakfolie wat elastischer is en daar dus geen last van heeft.
Omdat ik er aankomende vakantie met mijn vriendin mee op vakantie wil heb ik ook maar een simpel cruise control kitje besteld, wel een hele simpele variant die gewoon de gaskabel in de ingestelde stand houdt maar dat zal op de snelweg niet veel uitmaken. In de bergen zal dat eens een keer 10 km langzamer omhoog gaan en 10 km sneller naar beneden maar dat is wel te overzien. Het ding is absoluut niet duur dus als t niets is dan is er geen man overboord.
De versnellingspook wordt het zelfde bordeaux rood als het interieur is.
Voor de wielbouten heb ik chromen afdek kapjes besteld.
En als laatste:
Ik ben bijna klaar met de elektronica van de elektrische kap aan te passen, als t goed is kan deze straks ook open en dicht terwijl de motor loopt. Als beveiligingsvoorwaarde moet dan wel de handrem aangetrokken zijn, dan weet ik zeker dat er niet per ongeluk op de knop gedrukt wordt en de achterklep zomaar open schiet om het dak omhoog te doen tijdens het rijden.
Witte knipperlichten worden binnenkort ook gemonteerd.
Ondertussen is er meer gedemonteerd dan gemonteerd overigens aan mijn auto, haha.
Enige wat wel al klaar is dat is het dakrubber. Deze is wel meteen weer gemonteerd.
Van de overige dingen ligt zowat alles nog los.
Na dat dit binnengekomen was ging het project zo verder:
Het pretpakket is binnengekomen:
De tweeweg woofers + losse tweeters:
De 3 weg boxen:
Na wat aansluit werk en passend maken op beide binnenpanelen:
Kabel aansluitingen even voorzien van plakbandjes zodat de contacten niet onverhoopt massa gaan maken en zo de eind trap door brand:
De extra shitload aan kabels die onder de achterbank verdwijnen. Aan de ene zijde de geluidskabels, via het midden komt de voedingskabel binnen:
Ik heb expres wat extra kabel gelegd omdat ik nog niet weet hoe ik het in de kofferbak in ga richten, dit heb ik tijdelijk maar onder de achterbank gelegd. :)
Tevens is ook het logo op de achterklep vervangen voor een stukje carbon, dit omdat de lak los liet en het logo dus maar voor de helft er nog op stond :
Ook heb ik de elektronica van het dak aangepast. De pomp kan nu alleen aan zo snel de handrem aangetrokken is. De kap kan nu dus ook met draaiende motor geopend en gesloten worden:
Op de foto's is te zien dat ik 1 van de draden afgeschermd heb met een dicht gebrande krimpkous en op de andere een signaal draad heb gesoldeerd. Deze signaal draad is gekoppeld aan de handremschakelaar waar 12V op staat zo snel de handrem niet aangetrokken is.
En als laatste verandering:
Blanke knipperlichten en wielmoer afdekdopjes.
Na dat dit gedaan is ben ik eerst verder gegaan met het inbouwen van een cruisecontrol. Dit is standaard geen optie geweest op de 306 naar mijn weten dus dit wordt 1 van de weinigen die dat heeft.
Op dit moment staat het project op het volgende punt:
Ik heb een setje 17 inch Cotya velgen gekocht,
5 om precies te zijn! Dus zelfs een reserve velg.
Voor de genen die niet weten wat Cotya velgen zijn:
(dezen zijn 16 inch)
Ik had deze zelf nog nooit eerder onder een 306 cabriolet zien zitten maar het lijkt me wel een hele gave combinatie!
De zelfde avond nog gemonteerd om te kijken hoe het staat, het geheel past nog niet goed dus zijn ze er meteen weer onder weg gehaald.
Een impressie van het geheel:
Aankomende week ga ik spacers bestellen en zo snel die binnen zijn en het geheel gemonteerd zal ik heel veel foto's gaan schieten!
Er is namelijk veel veranderd wat hier nog niet vermeld is.
Aangezien ik voor mezelf toch een logboek wil hebben met alle wijzigingen/verbeteringen aan de auto begin ik hier dus maar mijn project showcase.
Toen ik de auto net aanschafte zag deze er zo uit:
Het was inderdaad midden in de winter! De juiste tijd om een cabrio zomerklaar te maken!
Er was op dit moment nogal wat schade her en der.
Ook zat er een enorm gat in het dashboard waar ooit een dubbeldin radio ingebouwd was, nouwja er was een poging tot gedaan. Laten we het daar maar op houden.
Ik had geen eens enig idee hoe t origineel hoorde te zijn, wat er van mijn dashboard over was was waren hoopjes polyester wat slecht geschuurd was en waarbij de grondlak al vol blazen zat...
Toen zelf maar de polyester er bijgepakt en begonnen.
Na wat spuitwerk en de eerste grondlak zag dit er zo uit:
Iets verder afgewerkt:
Tijdens het inbouwen:
Daarna ben ik bezig geweest met het goed en strak vast zetten van de radio, afdichten van bepaalde randen enz. Gps en Dvb-t antenne geplaatst en de draden achter t dashboard langs gelegd. Omdat ik t middenpaneel van t dashboard 4x los gehad heb moet ik dat allemaal nog even weer mooi drukken in bepaalde hoekjes omdat daar t plak plastic naar buiten zit, dit hoort vast geklemd te zitten tussen knoppen en dergelijke.
Na verscheidene discussies en dubben vond ik dit toch niet goed genoeg. Het scherm moest naar mijn idee in het dashboard vallen, en niet uitsteken.
Dus weer aan de slag gegaan.
Wat zien we hier:
het middenpaneel is nog iets groter uitgezaagd,geveild en gefreesd.
Passen en meten van het frame van de double din radio in het dashboard
Eerste laag polyester er op, het begin al aardig een gesloten geheel te vormen.
Na 2 lagen polyester en flink geschuurd te hebben met korrel 60 ziet het paneel er nu zo uit, het frame sluit naadloos aan op t middenpaneel uit t dashboard. Het geheel moet nog geplamuurd en extra bij geschuurd worden.
Om een idee te krijgen hoe het wordt even kort de panelen een beetje zwart verneveld. Hierbij het resultaat:
Het zit nu in de spuitplamuur, nog 1 laagje spuit plamuur er overheen en dan kan er gespoten worden.
Na het hoogglans zwart spuiten zag het geheel er zo uit:
Na dit een poosje zo gemonteerd gehad te hebben was ik alweer niet tevreden. Door temperatuur wisselingen kwam er spanning op het polyester te staan waardoor de lak gaat werken.
Uiteindelijk toch maar gekozen om het geheel te befolien zoals eerder ook al gedaan was. Het enige wat ik met al dit werk dus op ben geschoten is dat het geheel nu 4 cm dieper in het dashboard zit.
Gelukkig maakt deze 4cm in mijn ogen een wereld van verschil en is niet alle moeite voor niets geweest.
Ook was 1 van de automatten kapot, de originele rood lederen rand hebben we er om weg gehaald en om een nieuwe mat heen gemaakt om het originele gevoel te behouden.
De hand gestikte rand om de nieuwe automat:
Op dit moment stond de auto er zo bij:
De auto ging vlak na het maken van deze foto naar een schadeherstelbedrijf. Eenmaalterug van de schadehersteller was er het volgende veranderd, de achterbumper is nu ook in kleur, stootstrips en dergelijke ook. De deuken zijn er uit en de zijkant waar deze zaten is ook gespoten.
De vorderingen vergeleken met hoe hij eerst was zijn vrij duidelijk als je bekijkt hoe de auto er bij aanschaf bij stond.
Na het maken van deze foto's is het project verder gegaan met het repareren van verscheidene elektronica en componenten.
Er zijn dingen gebeurd zoals het weer werkend maken van de stoelverwarming en het afstellen van het dak (een klusje van ongeveer 7 uren!)
Ik had ook schade aan de lak op de achterruitjes, lak liet los...
Nu was ik deze aan het afschuren en kwam ik er achter dat deze van aluminium gemaakt waren... Dat kon voor mij maar 1 ding betekenen namelijk: polijsten!
Beide zijkanten zijn gedaan, de lijsten bij de voordeuren zijn binnenkort ook aan de beurt.
Fototje in het donker van t geheel:
Ook zijn er op dit punt van het project enkele dingen gedaan zoals het verven van de remklauwen en het strippen van het interieur. Alles is er uitgeweest om audio aan te kunnen leggen.
Dit houd tevens in dat dus ieder boutje vervangen is en alles schoongemaakt is en gereviseerd waar nodig! De volgende plannen en bestellingen waren er destijds:
De plannen + bestelde onderdelen:
De boxen in de achterpanelen begonnen na een poosje enorm te kraken, waarschijnlijk waren deze af en konden ze de nieuwe radio niet meer aan dus heb ik maar een compleet nieuwe audio installatie besteld:
Andere boxen met bijbehorende versterkers en filters, heb gekozen voor een 4 kanaals versterker met high en low pass filters. Als boxen een set twee weg speakers icm bijbehorende tweeters met actief filter. Hiervan heb ik er twee besteld voor in de deuren. Voor de achterpanelen heb ik een set drieweg speakers besteld. De tweeters die bij het de speakers voor de deuren zitten monteer ik waarschijnlijk in de achterpanelen, maar dat moet ik nog even bekijken.
Voor het paneel waar de radio in komt heb ik de carbon folie van 3m toch maar besteld, door de warmte blijft het paneel werken wat je ziet in de lak. Ik hoop dat de plakfolie wat elastischer is en daar dus geen last van heeft.
Omdat ik er aankomende vakantie met mijn vriendin mee op vakantie wil heb ik ook maar een simpel cruise control kitje besteld, wel een hele simpele variant die gewoon de gaskabel in de ingestelde stand houdt maar dat zal op de snelweg niet veel uitmaken. In de bergen zal dat eens een keer 10 km langzamer omhoog gaan en 10 km sneller naar beneden maar dat is wel te overzien. Het ding is absoluut niet duur dus als t niets is dan is er geen man overboord.
De versnellingspook wordt het zelfde bordeaux rood als het interieur is.
Voor de wielbouten heb ik chromen afdek kapjes besteld.
En als laatste:
Ik ben bijna klaar met de elektronica van de elektrische kap aan te passen, als t goed is kan deze straks ook open en dicht terwijl de motor loopt. Als beveiligingsvoorwaarde moet dan wel de handrem aangetrokken zijn, dan weet ik zeker dat er niet per ongeluk op de knop gedrukt wordt en de achterklep zomaar open schiet om het dak omhoog te doen tijdens het rijden.
Witte knipperlichten worden binnenkort ook gemonteerd.
Ondertussen is er meer gedemonteerd dan gemonteerd overigens aan mijn auto, haha.
Enige wat wel al klaar is dat is het dakrubber. Deze is wel meteen weer gemonteerd.
Van de overige dingen ligt zowat alles nog los.
Na dat dit binnengekomen was ging het project zo verder:
Het pretpakket is binnengekomen:
De tweeweg woofers + losse tweeters:
De 3 weg boxen:
Na wat aansluit werk en passend maken op beide binnenpanelen:
Kabel aansluitingen even voorzien van plakbandjes zodat de contacten niet onverhoopt massa gaan maken en zo de eind trap door brand:
De extra shitload aan kabels die onder de achterbank verdwijnen. Aan de ene zijde de geluidskabels, via het midden komt de voedingskabel binnen:
Ik heb expres wat extra kabel gelegd omdat ik nog niet weet hoe ik het in de kofferbak in ga richten, dit heb ik tijdelijk maar onder de achterbank gelegd. :)
Tevens is ook het logo op de achterklep vervangen voor een stukje carbon, dit omdat de lak los liet en het logo dus maar voor de helft er nog op stond :
Ook heb ik de elektronica van het dak aangepast. De pomp kan nu alleen aan zo snel de handrem aangetrokken is. De kap kan nu dus ook met draaiende motor geopend en gesloten worden:
Op de foto's is te zien dat ik 1 van de draden afgeschermd heb met een dicht gebrande krimpkous en op de andere een signaal draad heb gesoldeerd. Deze signaal draad is gekoppeld aan de handremschakelaar waar 12V op staat zo snel de handrem niet aangetrokken is.
En als laatste verandering:
Blanke knipperlichten en wielmoer afdekdopjes.
Na dat dit gedaan is ben ik eerst verder gegaan met het inbouwen van een cruisecontrol. Dit is standaard geen optie geweest op de 306 naar mijn weten dus dit wordt 1 van de weinigen die dat heeft.
Op dit moment staat het project op het volgende punt:
Ik heb een setje 17 inch Cotya velgen gekocht,
5 om precies te zijn! Dus zelfs een reserve velg.
Voor de genen die niet weten wat Cotya velgen zijn:
(dezen zijn 16 inch)
Ik had deze zelf nog nooit eerder onder een 306 cabriolet zien zitten maar het lijkt me wel een hele gave combinatie!
De zelfde avond nog gemonteerd om te kijken hoe het staat, het geheel past nog niet goed dus zijn ze er meteen weer onder weg gehaald.
Een impressie van het geheel:
Aankomende week ga ik spacers bestellen en zo snel die binnen zijn en het geheel gemonteerd zal ik heel veel foto's gaan schieten!
Er is namelijk veel veranderd wat hier nog niet vermeld is.