Een s-16 staat bekend als een zeer soepele en koppelrijke motor. Zeker voor een atmosferische 16v. Dit komt mede door het dubbele inlaattraject; een helft van het spruitstuk heeft lange inlaat pijpjes, en de andere helft heeft korte pijpjes. De lange pijpjes zijn voor hoog vermogen, en de korte zijn voor veel koppel. Bij een S-16 word door middel van een vacuumklep geschakeld tussen deze 2 inlaat trajecten. Dit gebeurd dmv. de vacuumpotjes. Vanaf een bepaald rpm gaat de klep draaien, en schakeld zo het lange of korte traject in.
Het niet werken van de vacuumpotjes kan als resultaat hebben dat de motor bij bepaalde toerentallen erg slecht rijd, en inhoud. Ook het verbruik kan erg hoog liggen. Daarnaast komt de motor niet aanhet opgegeven vermogen.
Persoonlijk vind ik het vacuum systeem een erg kwetsbaar systeem, wat ook nog eens vrij duur is (vacuumpotjes).
Op zich zijn ze redelijk betrouwbaar maar heb wel al eens de
nippel(s) moeten repareren die vaker afbreken. Een goeie
lik replast (Wurth) en ze zitten weer vast voor jaren.
Die vacuumpotjes wanneer gaan die hun werk doen.En is dit zo te controleren.
Bij een bepaalt toerental of zijn er meer factoren die dit bepalen.
Ik vindt namelijk dat mijn auto tussen de 3 en de 4duizend toeren erg inhoudt en vanaf de 4000 toeren er weer vol tegen aan gaat.
Dacht eerst dat het komt doordat er voorheen over het algemeen rustig mee gereden is maar ben nu ben ik anderhalve tank met cleaner toevoeging verder en het inhouden doet nog steeds.
Klinkt bekend. Kijk eens onder met lopende motor de motorkap en bedien de gasklep met de hand. De stangetjes van de potjes moet je zien bewegen, anders is ie/ze lek.
Nu heb ik ergens gelezen dat die vacuumpotjes pas bij 5000 toeren bediend worden.
Is dat niet een hoog toerental want bij normaal rijden kom ik daar echt niet eens in de buurt.
En ik zal morgen (lees straks als ik weer uit mijn nacht dienst ontwaakt ben) eens onder de motorkap een paar keer gas geven en eventueel eens vacuum meten.(om te kijken of dat ze wel worden aangestuurd)
Maar volgens mij niet.(denk denk denk)
Denken is altijd fout he ;). Eerst even visueel controleren, maar volgens mij is het ook verstandig om hem aan de testkast te hangen. Als je "blind" dingen gaat vervangen en op de gok gaat werken, kan het je ERG veel geld kosten;).
Sorry vandaag geen tijd gehad om een keer gas te geven onder de klep.
Wakker worden en gelijk aan de gang moeten zit er voor mij niet in.
Er zit een bedrijf in Waardenburg bij Zaltbommel en die is gespecialiseerd in Peugeot.
Zal hem ook eens bellen of dat ie daar aan de kast kan.(ben geen dealer freak)
Nee, niet doen. Dat bedrijf in Waardenburg heeft een slechte reputatie, als je tenminste Adriaan de Kock bedoeld.
Deze meneer heeft in het verleden zijn naam ernstig te grabbel gegooid door auto's te verkopen die behoorlijke schades hadden gehad, maar volgens hem schade vrij waren.
Er zijn zelf ergere gevallen bekend van auto's die uit meerdere voertuigen bestonden.
Zelfs iemand gehoord die er een auto gekocht had die met hout opgelapt was.
Ik heb er zelf geen slechte ervaringen mee, behalve dan dat door mij gereserveerde onderdelen onder mijn neus verkocht werden. Dit terwijl mij verzekerd was dat ik ze kon ophalen.
Maar zeker in de 205 wereld loopt iedereen met een grote boog om deze zaak heen.
Rijd even naar Leeuwenservice in Nijkerk zou ik zeggen, wil verder geen reclame maken maar dit is het enige bedrijf waar ik met een gerust hart mijn 306 achter laat
En in het zuiden van het land, omgeving Helmond geloof ik, zit eventueel E&S automotive nog.
Een van die twee heren heeft wel wat ervaring met S16 motoren, hij had er zelf een in zijn 205 liggen die er 466 pk en 515 Nm uitperste.
Dit overigens wel met behulp van een flinke turbo.
Ruud bedankt voor de terug koppeling over de Kock auto's.
Ik heb er collega's over gehoord en die waren namelijk niet ontevreden.
Ben heel eigenwijs maar rij er toch wel een keer langs en als ik bij binnen komst al niet fatsoenlijk/netjes geholpen wordt dan heeft ie van mij wel een kans een gekregen.
Ben weer even aan het kijken gegaan.
En wat blijkt het vacuumslangentje op het rechter vacuumkleppie afgebroken.
Maar ook het stangentje op de hevel los.
Het hele spul los gemaakt blijkt dat het kogeltje van de hevel los is.
Deze weer met een laspuntje weer vast gezet.
Moet alleen nog iets verzinnen om de aansluiting weer te kunnen maken op de vacuumklep