Als je evt. op zoek bent naar wat info/fotoos als je wilt sleutelen aan de distributieriem. Info is alleen als hulp bedoeld en niet als leidend, daar heb je op dit forum andere jongens voor met meer kennis van zaken.
Het slachtoffer is een 1.4 uit '97.
Lijst van afwezige opties :
ABS
AIRCO
Automaat
Maakt het sleutelen wel lekker eenvoudiger.
[attachment=536][attachment=537]
Helpt trouwens wel, als je niet helemaal A-technisch bent en enigszins basis-principes van hoe autoos/motoren werken begrijpt. Allemaal verkrijgbaar via 306.forum.nl
Dit kan je dan mooi aanvullen met info uit de Haynes manual.
Bij dit type Peugeot kom je nogal wat verschillende bevestigingsmaterialen tegen, goede imbus en torx zijn zeker nodig. Goede griptang zal je w.s. ook nodig hebben
Ik heb zelf nog een aantal klusjes uitgevoerd aan mijn auto en had al zelf het nodige, maar toch de gereedschap set ietsje uitgebreid.
Een ringratelsetje komt heel mooi van pas, let wel dat sleutel 14 en16 erin zitten.
Daarnaast heb je nodig de olieaftapsleutel zo'n vierkante, nl ook voor spanrol. Beste is dat deze dan op je ratel past ipv zo'n z-vormige sleutel.
Koelvloeistof drainen, zet alle ontluchtingspunten open voor effectief drainen
De accu minpool losmaken
De riem/distributie op tijd zetten en blokkeren.
Ik doe er even wat fotoos bij, plaatjes zeggen meer dan woorden
Blokkering krukas tandwiel, tja er zitten daar drie boringen. Het is degene, die helemaal tegen het blok aanzit.
[attachment=538][attachment=539][attachment=540]
Het gaatje in vliegwiel is in de buurt als de boring in nokkenas tandwiel op zijn markeringspunt is. Zo niet, dan staat je distributie niet op tijd en merk je dat onmiddelijk tijdens rijden, heb ik nl. zelf ondervonden. Stond 1 tandje verkeerd.
Blokkering nokkenas tandwiel.
[attachment=541]
Zo die staan vast en moeten ook vast blijven gedurende deze operatie. Maak je deze borgingen los en verdraai je toch een van deze wielen - stel dat je daar ineens ontzettend zin in krijgt- dan heb je weer meer werk en het kan een scala van minder gewenste effecten hebben, zie de diverse ervaringen op o.a. dit forum.
Ronddraaien van krukas altijd met de klok mee met dop 22.
[attachment=542]
Nu krijg je lastigere gedeelte ivm bereikbaarheid.
Auto op steunassen zetten en het rechtervoorwiel verwijderen.
[attachment=550][attachment=551][attachment=552]
Safety first
Multiriemen losmaken
Eerst de dynamo riem
Spanmechanisme zit onder de dynamo, er zit een borgschroef (sleutel 13) op dit mechanisme, die moet eerst los. Daarna kan je de riem ontspannen.
[attachment=553]
Ik heb de riem opnieuw gebruikt, dus heb ik de draairichting gemarkeerd.
Riem van de stuurbekrachtiging.
Ook hier weer eerst de borging dan de spanbout, dat is dan weer imbus.
Ik heb de bevestigingsbout van het spanmechanisme bij terugmonteren dusdanig beschadigd, dat ik hem nu al niet meer eraf krijg. Das knap dumb&dummer. Hieronder is de bout helemaal uitgelubberd en de griptang is te hard voor dit metaal.
De dynamo-pulley zit vast met 3 boutjes, kan gedemonteerd worden.
Middenste kapje kan er nu heel makkelijk van af en kan je bij de spanrol van de d.riem komen.
Distributieriem demonteren
Als je de riem opnieuw gebruikt kan je deze het beste nu markeren.
Spanrol is excentrisch en verstel je met een vierkante stift-sleutel (liefst een die op je ratel past) en sleutel 13. Je hebt hier beperkte ruimte voor de stiftsleutel - ik heb hiervoor een imbus-sleutel vierkant geslepen, omdat mijn olieplug sleutel van hazet te groot was, volgt foto als ik hem aangepast heb.
Houd de spanrol op zijn plek met de stiftsleutel, terwijl je met sleutel 13 de spanrol losvast draait. Draai de spanrol weg en de riem is van spanning.
Waterpomp demonteren
Wijst zichzelf uit, zijn 2 boutjes.komt misschien nog een slokje vloeistof mee.
Daarna kan je alles weer in omgekeerde volgorde terug
Bij montage terug zorgdragen voor juiste spanning van de riemen.
Een meter is natuurlijk het mooist, maar beun de haas manier werkt ook hoor.
Vooral niet te strak zetten is het motto.
Succes.
Het slachtoffer is een 1.4 uit '97.
Lijst van afwezige opties :
ABS
AIRCO
Automaat
Maakt het sleutelen wel lekker eenvoudiger.
[attachment=536][attachment=537]
Helpt trouwens wel, als je niet helemaal A-technisch bent en enigszins basis-principes van hoe autoos/motoren werken begrijpt. Allemaal verkrijgbaar via 306.forum.nl
Dit kan je dan mooi aanvullen met info uit de Haynes manual.
Bij dit type Peugeot kom je nogal wat verschillende bevestigingsmaterialen tegen, goede imbus en torx zijn zeker nodig. Goede griptang zal je w.s. ook nodig hebben
Ik heb zelf nog een aantal klusjes uitgevoerd aan mijn auto en had al zelf het nodige, maar toch de gereedschap set ietsje uitgebreid.
Een ringratelsetje komt heel mooi van pas, let wel dat sleutel 14 en16 erin zitten.
Daarnaast heb je nodig de olieaftapsleutel zo'n vierkante, nl ook voor spanrol. Beste is dat deze dan op je ratel past ipv zo'n z-vormige sleutel.
Koelvloeistof drainen, zet alle ontluchtingspunten open voor effectief drainen
De accu minpool losmaken
De riem/distributie op tijd zetten en blokkeren.
Ik doe er even wat fotoos bij, plaatjes zeggen meer dan woorden
Blokkering krukas tandwiel, tja er zitten daar drie boringen. Het is degene, die helemaal tegen het blok aanzit.
[attachment=538][attachment=539][attachment=540]
Het gaatje in vliegwiel is in de buurt als de boring in nokkenas tandwiel op zijn markeringspunt is. Zo niet, dan staat je distributie niet op tijd en merk je dat onmiddelijk tijdens rijden, heb ik nl. zelf ondervonden. Stond 1 tandje verkeerd.
Blokkering nokkenas tandwiel.
[attachment=541]
Zo die staan vast en moeten ook vast blijven gedurende deze operatie. Maak je deze borgingen los en verdraai je toch een van deze wielen - stel dat je daar ineens ontzettend zin in krijgt- dan heb je weer meer werk en het kan een scala van minder gewenste effecten hebben, zie de diverse ervaringen op o.a. dit forum.
Ronddraaien van krukas altijd met de klok mee met dop 22.
[attachment=542]
Nu krijg je lastigere gedeelte ivm bereikbaarheid.
Auto op steunassen zetten en het rechtervoorwiel verwijderen.
[attachment=550][attachment=551][attachment=552]
Safety first
Multiriemen losmaken
Eerst de dynamo riem
Spanmechanisme zit onder de dynamo, er zit een borgschroef (sleutel 13) op dit mechanisme, die moet eerst los. Daarna kan je de riem ontspannen.
[attachment=553]
Ik heb de riem opnieuw gebruikt, dus heb ik de draairichting gemarkeerd.
Riem van de stuurbekrachtiging.
Ook hier weer eerst de borging dan de spanbout, dat is dan weer imbus.
Ik heb de bevestigingsbout van het spanmechanisme bij terugmonteren dusdanig beschadigd, dat ik hem nu al niet meer eraf krijg. Das knap dumb&dummer. Hieronder is de bout helemaal uitgelubberd en de griptang is te hard voor dit metaal.
De dynamo-pulley zit vast met 3 boutjes, kan gedemonteerd worden.
Middenste kapje kan er nu heel makkelijk van af en kan je bij de spanrol van de d.riem komen.
Distributieriem demonteren
Als je de riem opnieuw gebruikt kan je deze het beste nu markeren.
Spanrol is excentrisch en verstel je met een vierkante stift-sleutel (liefst een die op je ratel past) en sleutel 13. Je hebt hier beperkte ruimte voor de stiftsleutel - ik heb hiervoor een imbus-sleutel vierkant geslepen, omdat mijn olieplug sleutel van hazet te groot was, volgt foto als ik hem aangepast heb.
Houd de spanrol op zijn plek met de stiftsleutel, terwijl je met sleutel 13 de spanrol losvast draait. Draai de spanrol weg en de riem is van spanning.
Waterpomp demonteren
Wijst zichzelf uit, zijn 2 boutjes.komt misschien nog een slokje vloeistof mee.
Daarna kan je alles weer in omgekeerde volgorde terug
Bij montage terug zorgdragen voor juiste spanning van de riemen.
Een meter is natuurlijk het mooist, maar beun de haas manier werkt ook hoor.
Vooral niet te strak zetten is het motto.
Succes.